Bambi pro nejmenší

Máte rádi pohádky Walta Disneyho? Pak určitě znáte animovaný film, jenž měl premiéru roku 1942 a jenž byl v pořadí již pátým celovečerním snímkem tohoto celosvětově uznávaného animátora. Onou klasikou je Bambi, příběh o malém kolouškovi, který byl natočen podle knihy rakouské spisovatelky Felix Salten. Podle filmu pak vzniklo několik knih, z nichž jednu, určenou pro nejmenší čtenáře, právě představuje nakladatelství Egmont.

knihaPříběh začíná narozením malého kolouška jménem Bambi. Všechna zvířátka oslavují příchod budoucího prince lesa a s očekáváním sledují Bambiho první krůčky. Koloušek je okouzlen světem, poznává s hravostí mláďátkům vlastní vše kolem sebe. Spolu se svými kamarády, zajíčkem Dupíkem a kolouščí holčičkou Fili, pozoruje koloběh ročních období, která s sebou přináší nejedno překvapení. Jednoho dne je však Bambiho maminka zastřelena, a Bambiho život je tak obrácen vzhůru nohama. Díky svým kamarádům a velkému knížeti lesa, svému otci, se však brzy vzchopí a je schopen jít dál životem...

Jak se bude děj dále vyvíjet, se dočtete v knize. Cením si na ní drobných poselství, která jsou v ní skryta. Malé dítko, kterému je příběh o Bambim předčítán, se v ní seznámí se základy životního koloběhu. Stejně jako Bambi může přijít o maminku, tak i lidé jsou smrtelní. A pokud se něco narodí, pak to musí i jednou zaniknout. Tento smutný, avšak nutný fakt je v knize dítěti představen jako samozřejmost, bez zbytečných emocí a pláče. Většina současné literatury pro děti se tomuto tématu vyhýbá, podobně jako je tomu u tabuizovaného tématu sexu. Z toho důvodu je však podle mě člověk nepřipraven na tuto skutečnost, a pokud ho jednou zasáhne skon někoho blízkého, nedokáže se s tímto smířit tak brzy jako ten, kdo si na smrt vytvořil určitý názor už v brzkém věku. Neříkám, že bychom odteď měli číst malým dětem jen příběhy se smutným koncem, ale jen že bychom se těmto motivům neměli vyhýbat.

Kniha rovněž poukazuje na mnohá úskalí lidského života, která ve světě zvířátek představuje, jak jinak, samotný člověk: „Dívali se, jak hoří jejich krásný les. Všichni ale věděli, že až člověk odejde, příroda se zase vzchopí a les se opět zazelená.“ Právě tento motiv rozhořčil řadu kritiků i širokou veřejnost. Dítěti by se neměl vštěpovat názor, že člověk je největším zlem na světě! A navíc jsou takto uráženi všichni, kdo se zabývají myslivostí! Nějak takto vypadaly reakce v době, kdy byl poprvé hrán Bambi jako film. Dnes se naštěstí na tuto část knihy (původně filmu) díváme jinak; opět ji hodnotíme spíše jako klad, neboť dítěti vštěpuje, že život není procházkou růžovou zahradou, ale že nás čeká řada nebezpečenství. A tím největším bohužel býváme my sami, člověk brojící proti člověku, o čemž se můžeme každodenně přesvědčit při sledování večerních zpráv.

Možná se zdá, že kniha je vlastně velkou moralistní prací, která má dítě jen poučovat a ze které se vytráví zábava. Opak je pravdou. Jak jsem už napsala, tato poselství (a objevit můžete samozřejmě další, zde jsem jen některá naznačila) jsou v knize jen nastíněna. Převládá v ní optimistické ladění, veselé barvy a letní nálada. Hlavní myšlenkou v ní navíc není ukázat lineární vývoj zrození – smrt, ale koloběh, v němž se neustále něco nového, krásného rodí. To je tu hlavním symbolem lepších zítřků, které vždy nastanou, ať už nás zasáhla jakákoliv pohroma.

Knížka je krásně ilustrována, přičemž pestrobarevné obrázky převládají nad textem. Oceňuji formát knihy – je malá, maminky ji mohou vzít snadno s sebou do tašky, aniž by ji poškodily. Tomu brání pevné desky i jednotlivé stránky, které jsou natištěny na tvrdém pokladu, jaký známe z leporel. Zajímavé je i provedení hlavní stránky, kterou tvoří rámeček, z něhož vykukuje část malého Bambiho. Po otevření se vám pak ukáže v plné kráse.

Knížku vřele doporučuji jako dárek pro malé děti, které si zamilují milý příběh i ilustrace nesoucí se v duchu toho nejlepšího od Walta Disneyho.

Knihu Bambi vydalo nakladatelství Egmont