Pohádka o králi Karlovi – druhý svazek edice Dějiny pro nejmenší

jablko

Lucie Seifertová je známá jako autorka leporela Dějiny českého národa. Tento jedinečný projekt přinesl vedle knižního vydání, putovní výstavu a televizní seriál. Její netradiční přístup k výkladu českých dějin si našel své obdivovatele i odsuzovatele. Dějinám se výtvarnice věnuje i v tvorbě prostorových leporel (Tajemná Praha, Hrady a zámky, Pražský hrad…).

knihaVšechny tyto projekty jsou určené dětem spíše od pěti let. Aby tedy neošidila nejmenší čtenáře, vytvořila novou edici s názvem Dějiny pro nejmenší. Odstartovala ji letos na jaře Pohádka o Bruncvíkovi, na kterou navázala Pohádka o králi Karlovi. Knihy mají shodný rozsah 32 stran, formát 165 centimetrů na výšku a 240 centimetrů do šířky, obsahují velké celostránkové ilustrace, text zjednodušený do jedné, dvou řádek pod každou ilustrací a notnou dávku humoru. Děti si tak mohou příběh Bruncvíka či Karla IV. odvyprávět samy.

Císař a král Karel IV. je autorkou představován jako kluk, co si splnil sen – skvělá pobídka pro všechny malé kluky a holky. Ukazuje, že cíl se splnit dá, musí se jen chtít. Také dokládá, že nic není zadarmo, kdo se nechce učit, nemůže čekat úspěch. Karel IV. v podání Lucie Seifertové vůbec nevypadá jako socha u Karlova mostu, je to veselý chlapík, co se jako malý rozhodl, že bude slavný a za tímto cílem šel neohroženě – od dětství se učil, co bylo třeba, v mládí se vypravil do světa na zkušenou, sem tam se ocitl na bojištích, aby pak nabitý vědomostmi se vrátil do své země a zvelebil ji. Že se mu to stoprocentně podařilo, o tom svědčí řada památek spojených s jeho dobou.

Edice Dějiny pro nejmenší, která vykládá historii českých zemí s nadhledem, humorem a v podobě obrazové pohádky považuji za přínos. Je třeba, aby historie děti neodradila, aby se ji naučily vnímat s otevřenou hlavou – tedy tak, aby minulost jim pomohla v budoucnosti vyvarovat se omylů.

Kdo je Lucie Seifertová: Po studiu na Hollarově střední odborné škole výtvarné pracovala jako grafička ve sklárnách v Poděbradech a v dětském časopise Ohníček. Na počátku 90. let byla přijata na AVU, kde působila v ateliéru u prof. Sopka. Debutovala prostorovým leporelem Tajemná Praha (1999). V dalších letech se věnovala především grafice pro časopisy, ilustrovala knihy, působila též jako výtvarná redaktorka a pravidelně přispívala na internetové stránky Českého rozhlasu. Za titul Dějiny udatného českého národa a pár bezvýznamných světových událostí získala cenu Magnesia Litera za nejlepší dětskou knihu roku 2003, Zlatou stuhu za nejlepší literaturu faktu pro děti a Zlatou pečeť za nejlepší polygrafický výtvor roku. Pro Českou televizi vytvořila na základě leporela stojedenáctidílný animovaný seriál, za který obdržela ceny: Elsa za nejlepší animovaný pořad, Trilobit a nominaci na televizní cenu TýTý.

Knihu Pohádka o králi Karlovi vydalo Nakladatelství Prchal