Vítejte v podzemním světě!

ztraceny svet v podzemi 100x100
Nedávno jsem přečetla knihu Ztracený svět v Podzemí, která je prvotinou dvojice autorů Rodericka Gordona a Briana Williamse. Hned na první pohled mě zaujaly informace napsané na zadní straně vazby: práva na tento světový bestseller byla prodána v 37 zemích, v samotné Británii bylo již prodáno přes 100 tisíc výtisků a dokonce se můžeme těšit na filmové zpracování. Je Ztracený svět v Podzemí skutečně tak napínavým příběhem, nebo jde pouze o chytrý marketingový tah?

Základní osnova příběhu je poměrně jednoduchá: čtrnáctiletý chlapec Will se dozvídá, že jeho milovaný otec zmizel. Když nalezne otcův deník a tajnou chodbu ve sklepení jejich rodinného domku, rozhodne se, že jej najde. Spolu se svým kamarádem Chesterem objeví svět v podzemí, o kterém nikdo na Povrchu neví. A protože má být záhadná Kolonie i s jejich obyvateli lidem nahoře utajena, jsou chlapci stíháni děsivými Styxy a hrozí jim vyhoštění do Hlubin, ze kterých se ještě nikdy nikdo nevrátil...

Jak vidíte, příběh má základní rysy dobrodružného románu: objevuje se v něm motiv hledání osoby, na které hlavnímu hrdinovi záleží, objevení záhadného světa, útěk před nepřáteli, boj s nimi atd. Děj se žene dopředu velikou rychlostí, při které čtenář málem nestačí popadnout dech. První kapitoly odehrávající se na Povrchu budou pouze rozjezdovou dráhou, která vás zaveze přímo do světa, v němž vládnou pomstychtiví Styxové se svými ostrými psy, před nimiž se nikdo nemůže skrýt. Budete číst až do konce v napětí, zda se hlavním hrdinům podaří zachránit vlastní život. Přestože se jedná o knihu primárně určenou pro děti, naleznete v ní i některá krvavá místa, z nichž vám bude běhat mráz po zádech. Kniha v sobě spojuje prvky románu dobrodružného a hororového: vše jako by bylo pokryto černotou a bodavým mrazem vycházejícím z očí Styxů. A Kolonisté vám připomenou Orwellův svět knihy 1984, neboť jsou jen stádem ovcí, které lze kdykoliv dovést na porážku.

ztraceny svet v podzemi obalkaAle nemusíte se bát, že by děti (alespoň ty starší) nemohly po přečtení této knihy usnout a že by je pronásledovaly noční můry v podobě Bílých límců. Strašidelné ladění románu mu je naopak ku prospěchu – vždyť které dítě dnes čte knihy typu Rychlé šípy s hlavními hrdiny, kteří dnešním dětem spíše připadají jako postavičky z parodie? Ne, dnešní čtenáři jakéhokoliv věku touží po fikčním světě, který je mrazivý, napínavý, temný... A ten jim Ztracený svět v Podzemí zajistí se vším všudy.

Je vám asi už jasné, že patřím k těm, kteří byli tímto románem nadšeni. Jedná se o knihu, která bude mít trvalé místo v mé knihovničce a vedle které už leží druhý díl, který je snad ještě napínavější! Právě ve druhém dílu se dozvíte odpovědi na většinu otázek, které vás napadnou při čtení první knihy. Ano, v románu Ztracený svět v Podzemí se můžete těšit na mnoho mezer ve vyprávění, které se budou postupně zaplňovat díky informacím v dalších a dalších kapitolách. Budete postupně odhalovat tajemství z minulosti i současnosti a nepřestanete se divit, jak mohli autoři takovýto příběh sepsat.

První, co mě při této otázce napadlo, je samozřejmě podobnost s románem nesmrtelného Jula Verna Cesta do středu Země. S ním má tato kniha společný motiv putování do nitra Země a zvláštnosti, s nimiž se zde hlavní hrdinové setkají (např. vymřelé živočišné druhy a podzemní moře ve druhém dílu). Přesto je Ztracený svět v Podzemí originální knihou stojící na vlastním příběhu, který nemá v literatuře obdoby. Nevím, proč jej neustále někteří srovnávají s Harrym Potterem. Příběhy J. K. Rowlingové jsou založeny na souboji dobra a zla, v němž hlavní roli hrají kouzla. Zde naopak převažuje ona temná strana, která navíc není obdařena magickými silami. Gordon a Williams dokáží ve čtenáři vyvolat dojem, že se jejich příběh může skutečně stát, že pod našimi domy a zahradami možná leží ještě další města a místa, v nichž se mohla přirozenou cestou vytvořit zvláštní flora a fauna. Není to svět, který by musel existovat pouze v naší fantazii, ale který je alespoň částečně možný. Stejně tak je Will zcela obyčejným klukem, zatímco Harry v sobě odmalička cítí cosi zvláštního – moc kouzel.

Ztracený svět v Podzemí je dle mého názoru výbornou knihou, která se hodí pro všechny čtenáře, kteří milují dobrodružné romány s temnějším laděním. Jakmile knihu přečtete, pochopíte, proč o ni píši s takovým nadšením. A stejně jako já budete prahnout po druhém dílu, který vám přinese nejedno překvapení!

Knihu Ztracený svět v Podzemí vydalo nakladatelství Fragment.

Dobrodružství v podzemí pokračuje!

Dobrodružství Willa Burrowse pokračuje...