Zabít část duše pro život v bezpečí

Dlouho jsem nevěděla, co si o knize Drakie vydané v nakladatelství CooBoo myslet. Na první pohled je to jasné fantasy, o kterém se nedá nic moc dalšího říct. Ale není to také příběh rodiny, která se snaží držet potomky dál od okolí jenom proto, aby byli v bezpečí?

knihaJacinta, stejně jako zbytek kmene, je potomek draků. Když je potřeba, dokáže se proměnit, jenomže umí ještě něco. Něco, co drakiové neumí už po staletí – dštít oheň. Vypadá to, že je jediná na světě, kdo tuhle specializaci má. To je také důvod, proč si ji kmen začne přivlastňovat a rodina nad ní postupně ztrácí moc. Její osud je jasný – kmen ji provdá za Cassiana, syna stávajícího vládce kmene, a počítá s tím, že se časem narodí víc takových drakiů, jako je ona.

Jacintina matka je zásadně proti a stěhuje se s dcerami – dvojčaty z hor obývaných kmenem do pouště. Chce zničit drakii, která v Jacintě žije, a k tomu se poušť hodí ze všech míst nejlépe. Drakie ke svému životu potřebuje vlhké, chladné prostředí. Tady se Jacinta zamiluje do kluka, jehož rodina patří k lovcům draků a která pravděpodobně zabila i jejího otce.

Většinu hlavních postav pozná čtenář už v několika prvních kapitolách. Nejdůležitější je Jacinta, která spolu s drakiem Cassianem a lovcem draků Willem tvoří klasický trojúhelník. Takřka na denním pořádku jsou hádky, naschvály a provokace, jež leckdy zapříčiní opravdu nebezpečnou situaci, při které jde všem zúčastněným o život.

Proti téhle trojici vystupuje Jacintina matka. Sice původně drakie, ale v mládí se téhle části duše vzdala, přesto však i nadále žila s kmenem. Nutno dodat, že hlavně kvůli svému manželovi. Na stejné straně stojí Jacintina sestra-dvojče Tamra, dívka, pro kterou kmen nemá žádný význam, protože se nikdy neproměnila. V době, kdy jsou drakie loveny kvůli léčivé krvi, je potřeba co nejvíce plně funkčních jedinců. To je také důvod, proč je Tamra spokojená s novým (normálním) životem, zatímco její sestra trpí.

Jak jsem předeslala hned na začátku, drakie potřebují ke svému životu chladné, vlhké počasí. Proto ani není divu, že kmen osídlil blíže nespecifikované hory, ze kterých se ovšem Jacinta stěhuje do města uprostřed pouště. Její rodina obývá zahradní domek postarší, osamělé ženy a vypadá to na začátek nutně stereotypního života: škola, domů, spát… a znovu a znovu. Autorka ale v pravou chvíli dokáže vycítit, kdy by něco takového čtenáře přestalo bavit a včas zapříčiní situaci, v níž Jacinta musí navštívit dům lovců nebo alespoň sehraje nějakou ošemetnou roli ve škole. A kniha končí party ve skalách, která rozhodně nedopadne tak, jak by se na první pohled mohlo zdát…

Do toho jsou zakomponovány rozepře dcer s matkou (občas se bohužel zdá, že se Jacinta svým způsobem chová vyspěleji než její dvojče) a milostný život dospívajících dívek. To je – v kombinaci s rozsahem – dostatečný důvod pro tvrzení, že kniha je vhodná pro čtenářky kolem patnácti let.

Posuneme se ve frontě. Nenápadně se otočím – Will mě sleduje.
„Tý jo,“ zašeptá Catherine zastřeným hlasem, když se ocitne hned za mnou. „Já nevěděla, že je to možný.“
Rychle se na ni podívám. „Co?“