Arnold Lobel: Kvak a Žbluňk jsou kamarádi. První čtení

holcicka

Arnoldu Lobelovi vychází pohádková kniha Kvak a Žbluňk jsou kamarádi určená pro začínající čtenáře. Z anglických originálů Frog and Toad are Friends, Frog and Toad Together přeložila Eva Musilová. Knížku ilustroval sám autor.

kvakKvak a Žbluňk jsou dva prima přátelé, se kterými zažijete nejedno dobrodružství. Kvak je zelený žabák a Žbluňk je hnědý ropušák. V deseti kapitolách knihy na vás čekají veselé příhody i malé patálie.

Arnold Lobel (1933–1987) byl americký spisovatel a ilustrátor. Začal se zajímat o dětskou literaturu už během svých studijních let. První knihu ilustroval v roce 1961 a od té doby vytvořil obrázky k dalším asi šedesáti knihám různých autorů. Napsal a ilustroval také na dvacet autorských knížek, které mají nepostradatelný humor a jejichž základním tématem je láska a přátelství. Ve svých knihách Lobel zobrazuje tradiční lidské slabosti, jako je nenasytnost, pýcha, hloupost; hrdiny jeho příběhů jsou ale často zvířata. Z tvorby jmenujme Kvak a Žbluňk od jara do Vánoc (1995), Kvak a Žbluňk se bojí rádi (2008), Pan Sova (1996) či Myška a pohádková polívka (2011).

Zahrádka

Jednoho dne byl Kvak na své zahrádce a Žbluňk mu ji nemohl vynachválit, jak byla krásná. Ale, jak usoudil Kvak, byla to, panečku, dřina! Žbluňk zatoužil také po tak nádherné zahrádce. Kvak mu dal tedy trochu květinových semínek, které si měl zasít do země. Žbluňk běžel domů, zasel květinová semínka a přikázal jim, aby začala růst. A takto křičel pořád dokola a semínka nic. Až ho uslyšel i Kvak, který se ho zeptal, proč tak křičí. „Chudinky semínka se bojí růst,“ odvětil Žbluňk. Kvak mu poradil, aby je nechal na pár dnů v klidu, ať na ně svítí sluníčko a padá déšť. Pak začnou růst.

Jenomže Žbluňkovi to nedalo. Za tmy přinesl několik svíček, aby nebyla semínka po tmě. Přečetl jim dokonce pohádku, zazpíval písničky, další den jim četl básně, pak hrál dokonce na housle. A semínka pořád ještě nerostla. Byl však tak unavený, že usnul. Probudil ho až Kvak. „Podívej se na svou zahrádku!“ Žbluňk se podíval a z půdy vyrůstaly malé zelené rostlinky. „Konečně se moje semínka přestala bát růst!“ radoval se Žbluňk. A teď měl stejně krásnou zahrádku jako Kvak. Jak však sám konstatoval: „Byla to opravdu dřina.“

Kniha je určena pro začínající čtenáře, kteří se na nádherném příběhu naučí číst. Z příběhu dvou kamarádů můžeme vypozorovat, že by se nikdy nezradili a nepohádali. Snad jen Kvak se pobavil, když uviděl Žbluňka v jeho legračních plavkách. Ale nemyslel to zle. Krátké půvabné příběhy nadchnou a neomrzí žádné dítě. Děti se kupříkladu dozví, jak Kvak a Žbluňk hledali ztracený knoflík, jak se koupali v řece, jak pěstovali květiny či jak statečně utíkali před draky a obry. Autor vykouzlil v knize nádherné malované ilustrace. Kniha nese nádech zelenohnědé barvy připomínající dva hlavní protagonisty. Z knížky čiší jas a optimismus. Prolínání fantazie s realitou umocňuje kouzlo této milé knížky, určené všem malým čtenářům.

„Nikdo mi neposlal žádné psaní nikdy předtím a nikdo mi nepošle psaní dnes.“
„I přijde,“ řekla Kvak, „protože já jsem ti poslal psaní.“
„Opravdu?“ zaradoval se Žbluňk. „A co jsi mi v tom psaní napsal?“
Kvak řekl: „Napsal jsem: MILÝ ŽBLUŇKU, JSEM RÁD, ŽE JSI MŮJ NEJLEPŠÍ PŘÍTEL. TVŮJ NEJLEPŠÍ PŘÍTEL KVAK.“
„Jé,“ usmíval se Žbluňk, „to je moc pěkné psaní.“
Potom šli Kvak a Žbluňk ven na verandu a čekali na poštu. Seděli tam a bylo jim spolu dobře. Žbluňk a Kvak čekali dlouho. Za čtyři dny dolezl hlemýžď ke Žbluňkovi a dal mu psaní od Kvaka. Žbluňk měl z psaní velikou radost.

(LOBEL, A.: Kvak a Žbluňk jsou kamarádi. Albatros: Praha, 2012.)

Knihu Kvak a Žbluňk jsou kamarádi vydalo nakladatelství Albatros