Stanislava Reschová: Ježkovy voči a jiné pohádky. Vítězná kniha Albatrosu

detail

Nakladatelství Albatros vydalo Stanislavě Reschové pohádkovou knihu pro děti Ježkovy voči a jiné pohádky. Tato kniha získala první místo v druhém ročníku literární soutěže o nejlepší původní moderní pohádku, vyhlášeném nakladatelstvím Albatros v roce 2010.

Kniha obsahuje osm pohádek z pera Stanislavy Reschové. Úvodní pohádka Ježkovy voči vypráví o tom, jak dostal kominík od černé kočky ponožky a co se mu díky tomu přihodilo. V dalším příběhu se dozvíte, jak princezna Harmonie pokládala každému hádanky, až se díky tomu vdala. Co udělali tři přátelé, když jejich loď přepadli piráti? Co musela v Pohádce léčivé podstoupit princezna Zarděnka, aby vyléčila sestřičku Neštovici?

knihaStanislava Reschová (*1964) pochází z Nového Města na Moravě, nyní žije v Brně. Na Vysočinu se však stále ráda vrací. Pracuje ve veterinárním výzkumu, přesněji ve virologické laboratoři. Už jako malá si zapisovala vymyšlené pohádky, které sama ilustrovala. Na literární činnost navázala i v dospělosti, kdy následně vznikla kniha Ježkovy voči a jiné pohádky, se kterou vyhrála literární soutěž v nakladatelství Albatros.

Ježkovy voči

Hlupík, pomenší zavalitý chlapík, který se vždy rád pořádně nadlábl, plnil příkazy svého chytřejšího druha Chytrouše. Byli to zloději, kteří si vyhlídli samotné stavení, jež působilo zámožným dojmem, k loupeži. Jenomže je přitom nachytala Nočnice, obyvatelka domu, které ještě nebylo ani sto osmdesát let. Nebyla příliš půvabného zjevu, a když zjistili, že by si jednoho z nich ráda vzala, dožadovali se strážníka. Toho se však nedočkali. Rozhodla, že před svatbou se musí vygruntovat celý dům.

„Tak, mládenci, co si dáte k snědku?“ zeptala se stařena medovým hlasem a napřáhla prst na zanedbané vyhaslé ohniště. Její srolovaný nehet vystřelil a natáhl se do ohromující délky školního ukazovátka. Polena se vznítila a vzplála jasným plamenem. „Ježkovy voči,“ vydechl nahlas překvapený Chytrouš. „Máš je mít,“ souhlasně přikývla Nočnice a stejným způsobem ukázala na prázdný kotlík.

(RESCHOVÁ, S.: Ježkovy voči a jiné pohádky. Albatros: Praha, 2012.)

A aby toho nebylo málo, objevili kus mluvícího nábytku. Záhy však zjistili, že do podoby křesla je zakletý instalatér Vodníček. Podobně na tom byli i listonoš a krejčí Páral, které Nočnice zaklela, protože si ji odmítli vzít.

Hlupík s Chytroušem využili nestřežené chvíle, kdy Nočnice oddechovala ze spaní, a ustřihli jí nehet ukazováčku. Ta se potom celá vypařila. Dům najednou ožil. Řemeslníků, kteří si ji nechtěli vzít, tu bylo habaděj. Všichni dům společně opravili a vzniklo tak Středisko služeb – práce všeho druhu. Zakázky se jen hrnuly. Z Chytrouše se stal pokladník. A Hlupík? Ten se pilně otáčel v kuchyni a připravoval kulinářské dobroty.

Přestože bylo jasně dané napsat moderní pohádku, nebylo příliš moudré, aby vědma v knize používala počítač, a hledala tak potřebné heslo na internetu. Moderní doba proniká už i do dnešních pohádek. Neměly by mít jiný účel, než navádět děti na počítač, internet či platební karty, od kterých by si naopak měly odpočinout? A kde jinde než u pohádky? Přestože kniha získala ocenění, nemůže se srovnávat s takovými pohádkami, jako psala Němcová či Erben. Moderní doba je zde patrná, možná až příliš, což je na škodu.

V knize vystupuje postava draka, avšak jinak, než je známo z původních pohádek. Tento drak se zdravě stravuje a nejí lidi, jak je zvykem. Dokonce se rád nechává fotit. Má samozřejmě tři hlavy: jednu chytrou, druhou krásnou a ta třetí je pořád šťastná. Autorka píše často i vtipně.

A rádcové? Měli velké štěstí, že zlí draci už vyhynuli. Kdoví, jak by to jinak dopadlo. Mezi námi – druhý rádce má doma opravdu starou dračici. A ani první a třetí rádce nezůstanou úplně bez trestu za zlé úmysly. Proslýchá se, že se vbrzku mají ženit a jejich budoucí ženy jsou prý pěkné saně. Manželky dračice rozhodně nejsou ohrožený druh. Dobře povedeným rádcům tak!

Narazit je zde možné i na anglického džentlmena: „Aj em mistr Grog z Grejt Britn. A chtěl bych s váma bysnys udělat,“ pronese rodným jazykem a zkomolenou češtinou. Nemluvě o těch anglicismech! Skutečně patří angličtina do českých pohádkových knížek?

Zalíbení v knize mohou hledat všichni čtenáři od sedmi let, kterým je kniha určena. Potěšit mohou kresby slovenské ilustrátorky Kataríny Ilkovičové, která s oblibou sbírá knížky pro děti.

Knihu Ježkovy voči a jiné pohádky vydalo nakladatelství Albatros