Otazníky detektiva Štiky

Asi každý z nás, kdo už nejsme dávno školou povinní, rád vzpomíná na své dětství. Každá maličkost, která nám toto krásné období připomene, je milá a příjemná. Dá se říci, že tyto maličkosti přímo vyhledáváme. Mezi maličkosti, které mně připomínají mé dětství, patří například igráčci, Neználek, Kofola, Čtyřlístek, Kocour Mikeš, Jája a Pája, komiksy v Abíčku nebo pro mladší děti časopis Ohníček.

kniha

Ještě nedávno by pro většinu dětí a mládeže byly předchozí „maličkosti“ pouze cizí neznámá slova. Přesto se dnes tyto výrazy znovu dostávají zpět do povědomí lidí všech generací. Jednou z takových vzpomínek na dětství je i pro mě komiks Detektiv Štika, který vycházel v osmdesátých letech v časopise Ohníček. Pravda, nedosáhl takové proslulosti jako Čtyřlístek, ale i tak byl součástí dětství mé generace a s každým novým číslem Ohníčku jsme se těšili na záhadu, kterou s ním zase vyřešíme.

Nakladatelství Albatros přichází s knihou, která mapuje výběr komiksových příběhů detektiva Štiky, které vycházely od roku 1971 do roku 1986 v časopise Ohníček. Autory tohoto československého komiksu sedmdesátých a osmdesátých let byli Jiří Kalousek (1925-1986) a Jiří Lapáček (1924-2000).

Bez zajímavosti jistě není, že první případy byly vytvářeny „ve spolupráci“ s VB (pozn. pro později narozené: VB = Veřejná bezpečnost – dnešní policie). Šlo však jen o formální spolupráci. Velitelství VB, jak je uvedeno v redakčních poznámkách knihy, dodávalo ceny, které byly předávány úspěšným řešitelům.

Kniha obsahuje 120 příběhů (pokud jsem dobře počítal). První polovina je malována pouze černobíle, druhá z osmdesátých let 20. století barevně. Příběhy jsou tvořeny pěti až šesti obrázky, které jsou doplněny texty. Nejde tedy o klasický komiks s bublinami.

Jedna epizoda se vejde na jednu stranu Ohníčku, je proto naprosto úžasné, jak autoři dokázali na tak malý prostor vtěsnat příběh i s detektivní zápletkou. Příběhy jsou primárně určeny malým čtenářům, ale myslím si, že při jejich čtení a luštění se mohou pobavit i dospělí. K rozluštění otazníků je třeba věnovat pozornost každému slůvku a každé čárce v obrázku.

Knihu doporučuji nejen „Husákovým dětem“ jako vzpomínku na dětství, ale i jejich dětem, a to nejen proto, aby viděly, jaké komiksové hrdiny měli jejich rodiče, ale z výše popsaných důvodů: jednoduchosti a nápaditosti detektivních příběhů.

Knihu Otazníky detektiva Štiky vydalo nakladatelství Albatros