Dětská encyklopedie vysvětluje, že evoluce není revoluce

detail

Máte doma zvídavého předškoláka nebo dítě školou povinné, které vám často a rádo pokládá otázku proč? Pokud mu vrtá hlavou, jak vznikly a jak se vyvíjely organismy žijící na Zemi, pořiďte mu knihu Roberta Winstona Evoluce není revoluce: Od Darwina k DNA, v níž najde čtivou a hravou formou vysvětleno pojetí Darwinovy evoluční teorie.

Proč existuje život na Zemi? Odkud pocházíme? Tak na tyto otázky se lidé snaží najít odpovědi už odnepaměti. Vznik a vývoj života na Zemi si vysvětlovali nejrůznějšími teoriemi. Tu nejpřevratnější z nich zveřejnil v roce 1858 přírodovědec Charles Darwin. Konkrétně šlo o tzv. teorii přírodního výběru. O rok později Darwin dokončil knihu O původu druhů, která změnila svět. Zpochybnila totiž postavení člověka a vyvolala debatu o vývoji druhů, která trvá až dodnes.

knihaO tom, že Evoluce není revoluce, se mohly poprvé dočíst britské děti v roce 2009. Kniha Roberta Winstona se v českém vydání dostala do dětských rukou v roce 2012, kdy ji vydalo nakladatelství Slovart. Tato dětská encyklopedie provází malé čtenáře právě – jak už sám její název napovídá – příběhem evoluce a ukazuje jim, jak revoluční teorie jednoho odvážného muže změnila svět i náš pohled na to, jakým způsobem vznikl a vyvíjel se život na Zemi.

Děti se díky této knize dozvědí, jaké představy o vzniku života na Zemi měli lidé a jejich náboženství před Charlesem Darwinem, seznámí se s vědeckým i osobním životem tohoto významného objevitele a můžou také sledovat dramatické změny, které způsobila právě Darwinova evoluční teorie.

Dětská encyklopedie Evoluce není revoluce: Od Darwina k DNA dává prostor také genetice, která (po Darwinově evoluční teorii) odhalila navíc i další zákony, které platí v přírodě. A právě s těmito zákony se díky knize hravou formou seznámí i vaše dítě. Ať už jde třeba o klonování nebo genetické mutace. Encyklopedie vysvětluje také, jak je to s příbuzností či podobností jednotlivých zvířecích druhů nebo s jejich adaptací na prostředí; zaměřuje se rovněž přímo na evoluci lidského druhu.

Ukázka:

Proč nemají včelí dělnice potomky? Včelí trubci se vyvíjejí z neoplodněných vajíček, takže mají jen poloviční počet chromozomů (16) oproti samičkám. Trubec přenese na svoje dcery přesnou kopii celé sady svých chromozomů, zatímco včelí královna jen polovinu. To znamená, že dělnice, které mají společného otce, jsou supersestry – sdílí až 75 % společných genů (což je více, než by měly s vlastními potomky). Jestliže se postarají, aby dospěly larvy dalších supersester. Rozšíří ve včelstvu o to více svých vlastních genů.
(Winston, Robert: Evoluce není revoluce: Od Darwina k DNA. Nakladatelství Slovart, Praha, 2012. s. 59.)

Samozřejmě, jak vás ukázka výše mohla přesvědčit, nejde jen o suchou teorii, výklad je oživen zajímavými příklady ze světa zvířat a lidí. Vše je doplněno bohatým množstvím fotografií a ilustrací vztahujících se k danému tématu. Encyklopedie je velmi přehledná, text je totiž na každé straně obsahově i graficky rozčleněn do menších textových oddílů, které jsou navíc barevně odlišeny. Vyzdvihla bych také zvolenou velikost písma, jež je vhodná právě pro mladší školní věk.

A co je dalším pozitivem této dětské encyklopedie? Rozhodně nechce žádného pasivního čtenáře. Nutí dítě, aby se zamyslelo nad tím, o čem se v knize dočetlo. Kniha také razí Komenského myšlenku škola hrou – například díky oddílu Vyzkoušej to může dítě v praxi realizovat to, co se v dané kapitole zrovna dozvědělo.

Knihu Evoluce není revoluce vydalo nakladatelství Slovart