Pučálkovic Amina v rozhlasové nahrávce připomene staré časy

cd

Nejsou příliš zlaté. Alespoň na mě tak působí. Kostnaté staré časy, kdy pravda – existovala posvátná úcta k rodičům – ale taky všesvazující strachy „co tomu řeknou lidi“… a strachy z pánů domácích, pánů a paní ministrových… Ale! Ale příběh Pučálkovic Amina je takovou klasikou, že v rozhlasovém podání si ji rozhodně nenechte ujít.

audioNa audio zpracování není chyba
O oživení se postaral Jiří Jiráň, který upravil text – a nutno říci, že velmi dobře. Zachoval základní linie příběhu, scény, které jsou doslova legendární, a vůbec nijak neponičil jazykový styl Jindřicha Plachty. Toto dílo bylo ve své době velmi úspěšné a jde o jediný spisovatelský počin tohoto herce začínajícího již v éře němého filmu. Moje Pučálkovic Amina je taky vpravdě historická, toto vydání je z roku 1969.

Hudbou je doplnil Dominik Renč, a také se mu to povedlo. Velmi citlivě podkreslil zvuky a hudbou celý příběh, nic tu neruší, nic tu nekřičí a vše je nádherně vyváženo. Ideální pro poslech do postýlek a pro příjemné usínání.  Celkem 67 minut vyrovnané zábavy, která zabaví malé a nechá nostalgicky vzpomínat ty starší.

Nahrávka obsahuje:
1.    Maličko a uzřeli ji
2.     Život je pes, Amina bernardýn
3.    Noc horečná a sny jako led
4.    Konečně babička přišla na to, že Amina je srnka
5.    Není všechno jaro, co je ve vzduchu
6.    Ministr a jeho žena a požár na Žižkově
7.    Náhlý přesun obyvatelstva domu č. p. 1567
8.    Dobytí Tróje

Ilustrace Heleny Zmatlíkové je z nového vydání knihy
Obrázky na titulní straně jsou z dílny Heleny Zmatlíkové a jsou stejné jako na posledním knižním vydání. Snadno si tak dnešní děti propojí knížku a cédéčko. Pro mě to je už trošku obtížnější, ač ilustrace jsou opravdu krásné a zejména podoba pana Pučálky jakožto poštovního úředníka je noblesní a poplatná době…. Pro mě je Amina tou bíle kreslenou siluetou na černém podkladě.

Jiří Lábus a Jaroslava Kretschmerová jsou tu usměvaví
Člověk by čekal nějakou divočinu, ale opak je pravdou. Hlas Jiřího Lábuse je tu usměvavý a klidný. A bláznivý Evik ze Slunce, seno… se tu také vtipností a afekty netrhá, protože to vlastně není potřeba. Bylo velmi zajímavé slyšet paní Kretschmerovou v klidné roli, když jako vážená manželka poštovního úředníka Pučálky zastávala všechny své role. Až jsem si prvních několik vět musela trošku zvykat. Ale její výrazný hlas nezůstal v pozadí a nyní si jen těžko můžu představit někoho jiného v roli té klidné, avšak rázné a bojácné ženy v jednom. Je takovým prototypem tehdejší ženy, se srdcem na dlani – ale tak, aby to zbytečně nikdo moc neviděl, a bojácnou paní, která má neustále obavy, že má málo uklizeno a neustále se někomu omlouvá za nepořádek v bytě.  Hezké podívání do kdysi živých časů, do života v činžáku, pod „bičem“ pana domácího a hlavně – ta úžasná zápletka s vývojem štěněte, které se nakonec ukázalo býti žirafou!
To rozhodně stojí za to, aby i dnešní děti poznaly tento humoristický příběh. Své místo si v (audio)knihovničce určitě zaslouží.

Audioknihu Pučálkovic Amina vydal Radioservis ve spolupráci s vydavatelstvím Tympanum