Faraonova kletba a archeologické vykopávky

mumie

Další knížka od Thomase C. Breziny vonící létem vyšla letos ve Fragmentu, tentokrát v edici Případ pro Tebe a Klub tygrů. Už sám název Oživlá mumie dává tušit, že se celý příběh bude odehrávat v dalekém Egyptě. A aby toho nebylo málo, před hrdiny stojí neobvykle obtížný úkol…

knihaČlenové Klubu tygrů jsou pozváni strýčkem jednoho z nich na archeologické vykopávky do Egypta. Ještě nedávno byla právě objevovaná pyramida zakryta pískem, ale tým archeologů je pracovitý a už se dostal i do faraonovy pohřební komory. Děti se těší, že vědce najdou v plné práci, jenomže jejich přání jaksi nevyšlo: sotva přijedou, archeologové utíkají z hrobky a upadají do bezvědomí. Co se uvnitř mohlo stát? Nezbývá nic jiného, než aby se trojice spolu se čtenářem dala do pátrání…

Jako obvykle na scénu nastupuje trojice kamarádů zvaná Klub tygrů – nadějný atlet Patrik, sběratelka Biggi (nebo oficiálně Birgit) a počítačový expert Luk (nebo chcete-li Lukáš). Výletu do Egypta se nemohou dočkat, ale ještě netuší, že je tam čeká naprosto jiné dobrodružství, než na jaké jsou zvyklí. Ani August Kantner nepočítá s tím, že by se v okolí pyramidy dělo něco životu nebezpečného. Spíš než řečem o úkladech zločinců věří svým kolegům zvěsti o prokletí faraonovy hrobky.

Knihy Thomase C. Breziny jsou vyhlášené malým počtem míst, na kterých se děj odehrává. Ani Oživlá mumie není výjimkou, a přesto překvapí, jak razantně autor místa omezil. Když to opravdu přeženu, daly by se takové prostory napočítat tři, ale…! Jako výchozí bod počítejme s táborem archeologů a jeho nejbližším okolím (a tedy samozřejmě i s  vykopávkami pyramidy a jejím interiérem), staroegyptský palác únosců by se dal počítat jako druhý „záchytný bod“ a  jako poslední by mohl působit objev Klubu tygrů, který se však z jiného úhlu pohledu dá zařadit do „tábora archeologů a nejbližšího okolí“.

Pro ty, co knihy Thomase C. Breziny čtou, asi nebude žádným velkým překvapením, že se v textu vyskytují otázky, na které se dá odpovědět jen pomocí „kouzelné“ lupy a za každou správnou odpověď si čtenář připočítává daný počet bodů. Jedině tak je možné poměřit se s knižními hrdiny. Edice od edice je počet bodů různý, ale v Klubu tygrů se za každou odpověď připočítává vždy pouze jeden, což někdy může být trochu nejasné, když má otázka tři části, na něž zákonitě musí být tři odpovědi. Ale jak to potom bude s bodovým hodnocením?

K tomu, aby čtenář získal co nejvyšší skóre, jsou potřeba kvalitní ilustrace, jež zároveň slouží jako nápověda. O to, aby obrázky opravdu splňovaly takové podmínky, se postarala Naomi Fearnová a musím uznat, že se jí opravdu povedly.

Na konci knihy na čtenáře nečeká jenom stupnice, na které se může porovnat s právoplatnými členy Klubu tygrů, ale také základní informace o starověkém Egyptu.

„Mně asi přeskočilo!“ vykřikla nechápavě Biggi.
Mumie byla pryč. Místo ní se uvnitř rakve nacházelo nahrávací zařízení a nějaký černý předmět, který vypadal jako stará konvička na mléko s otvory kolem dokola.