Společenstvo klíčníků – skvělá knížka na prázdniny

kniha

Danielu Krolupperovou jsem si zaškatulkovala jako autorku knížek pro nejmenší čtenáře. Její příběhy pro první čtení jsou laskavá, děti je rády čtou – baví se jimi a dobře jim to jde. Daniela ráda dětem dělá radost. Na Světě knihy autorka představila svou novinku Společenstvo klíčníků. A vida, zrodila se nám spisovatelka dobrodružných románů pro náctileté. Napínavé čtení s vůní historie, řešení záhad, dešifrování, tajuplné výpravy, to všechno v knížce najdete. Milovníkům dobrodružství od deseti do sta let se dostává do rukou skvělý trhák!

knihaKniha má dvě linie. Současnou, v níž parta dětí, které se poznali o prázdninách, se snaží odhalit dávné tajemství. Jak brzy zjistí, jejich rodiny toto tajemství střeží po několik generací. Na nich je zjistit, o co vlastně jde a jak se k té záhadě prapředci dostali. Druhá linie – historická – nám ukazuje cestu velmi závažného dokumentu z Mexika šestnáctého století do Čech. V historických sondách vystupují jména nám známá z dějepisu a jejich krátké životní epizody vytvářejí příběh putování. Vypadá to ověřen, uvěřitelně, jak kdyby Daniela Krolupperová proseděla řadu let v archivech a hledala listinu s důkazy, jež nám zanechali staří Mayové. Proto pro jistotu na počátku uvedla:

Tento příběh je smyšlený. Žádná z postav děje, který se odehrává v současnosti, neexistuje. Jakákoliv podobnost se skutečnými lidmi je tedy čistě náhodná. Příběh, který se odehrává v minulosti, je vykonstruovaný. Při zkoušení a v písemných pracích z dějepisu se držte raději faktů uvedených v učebnici, nikoliv v této knize.

Ale kdo ví. Vše je tak krásně uvěřitelné, proto věřím, že letos o prázdninách se v nejednom našem městečku, nejedné obci budou hledat poklady, tajné zprávy a truhlice s tajuplným obsahem.
V příběhu ze současnosti se potkáváme s Martinem, který jede na prázdniny ke svému prastrýci do Rožmitálu. Mamka přivítala, když Martina prastrýc Došek pozval, nechtěla, aby seděl v Praze zavřený doma, když ona si musela přivydělávat na letních jazykových kurzech. Martin se bojí, aby se neukousal nudou, a na začátku to vypadá dost děsivě – v domku televize slouží jako podstavec pro rododendron, topí se tu v kamnech a o internetu prastrýc nemá ani zdání. Jedinou zábavou je večerní luštění křížovek a prastrýcovo vyprávění.
Brzo se ukáže, že tyhle prázdniny budou mít říz. Hned první večer totiž prastrýc předá Martinovi krabici, kterou mu poslal jeho bratr, Martinův dědeček, před svou smrtí. V ní Martin najde podivný klíč a nesrozumitelnou zprávu. Chlapci se podaří zprávu dešifrovat a napínavé pátrání může začít.

Společenstvo klíčníků se sejde v Březnici. O pouti v zámecké zahradě pod červeným dubem. Musí se sejít sedm klíčů. Všech sedm klíčů se musí otočit v zámku hned po sobě, jinak bude obsah truhlice s tajemstvím Božím zničen.

Daniela Krolupperová rozehrála skvělý napínavý příběh nabitý nečekanými událostmi a zvraty. Obě linie – současná i historická – propojují osudy několika lidí – historická dokonce na několika kontinentech a z několika zemí. Náznaky a nedořečené věty udržují čtenáře v napětí, po celou dobu nepolevují v tempu. Nic není navíc, nic nechybí. Čtenář touží znát tajemství, hltá stránky, sám dedukuje, odvozuje, rozčiluje se nad nezdary pátračů. A jen tak mimochodem se dozvídá spoustu zajímavostí z Rožmitálska. Myslím si, že nejeden čtenář se bude chtít přesvědčit, zda to v Březnici či Rožmitále opravdu vypadá tak, jak nám to Daniela Krolupperová líčí. A věřím, že letos o prázdninách přibude sběratelů starých klíčů. Řekněte sami, kdo by nechtěl objevit starý poklad? A k takovým pokladům musíme mít klíč.
Daniela Krolupperová napsala první knížku pro náctileté. Nutno potvrdit, že skvěle, promyšleně, s nadhledem a vtipem. Takže se těším, že nás jednou překvapí i příběhem pro dospělé. Ale to si asi ještě chvilku budeme muset počkat.

Knihu Společenstvo klíčníků vydalo nakladatelství Albatros