Kniha Broučci poprvé v 3D provedení

Řada z nás má Broučky Jana Karafiáta spojené s nezapomenutelnými ilustracemi Jiřího Trnky. Nakladatelství Jota se však rozhodlo tuto dětskou knížku obléct do nového hávu, a to doslova. Díky tomu se na pultech knihkupectví nedávno objevili Broučci se zcela novými ilustracemi Aleše Čumy, které se vyznačují moderností a rovněž 3D provedením.

knihaIlustrace se snaží být moderní, a tak museli projít inovacemi zejména hlavní hrdinové. Samotný brouček tak nosí na hlavě kšiltovku a lucerničku vyměnil za baterku. Broučkův tatínek sice vypadá trošku jako bezdomovec, ale jeho neupravený vzhled spolu s rošťáckým úsměvem se přesně hodí k jeho postavě. Strach půjde z postavy kmotříčka, ze kterého se stal opravdový mafiánský kmotr.

Novinkou je tu propojení obrázků s textem. Jde o věc poměrně nevídanou, alespoň já jsem se s ní v dětských knížek doposud nesetkala. V textu je vždy červeně vyznačen úsek, k němuž se ilustrace vztahuje. Ta pak dává textu zcela nový význam. V textu Jana Karafiáta například stojí: A tak už to dlouho netrvalo, kmotřička zaťala sekyrku do špalku a – „Teď pojďte, děti!“ Jde o zcela nevinnou část, při jejím čtení si představíte, jak paní broučková ukončila svou práci venku (štípání polen) a pak k sobě zavolala děti. Jenomže po shlédnutí vtipné ilustrace dostane tato pasáž zcela nový rozměr (o němž by se asi autorovi nikdy nesnilo): na obrázku uvidíte navztekanou ženu se zlým pohledem, jak v ruce svírá sekeru, jako by chtěla nejraději někoho tou sekerou sprovodit ze světa. A pak jsou tu ještě zobrazené dvě děti, které se na „kmotřičku“ vyděšeně dívají.

Některé aluze mohou být přitom dětskému čtenáři nejasné, například „Ach, ta etiketa. Kdyby to tak viděl ŠPAČEK“. Onoho ŠPAČKA jsem zde napsala velkými písmeny, aby bylo jasné, že to může být jak narážka na skutečného ptáka (broučci se totiž ptáků velice obávají), tak na českého odborníka na etiketu, kterého zná nejeden dospělý, avšak u dětí si tím tak jistá nejsem.

Některé ilustrace jsou doplněny textem, a to v  bublinách. Tím v sobě kniha spojuje dvě zcela různá média, a to tradiční knihu spolu s komiksovými pasážemi. Ilustrace, které by měly být pouhým doplněním čteného, se tak stávají vlastními minipříběhy, které mnozí malí i velcí čtenáři budou číst možná s větší chutí, nežli ten klasický. Důvodem je vtip, který Aleši Čumovi zřejmě nechybí.

Protože si ilustrátor pohrává nejen s obrazovou přílohou, ale i s textem ji doprovázejícím, dovolil si ozvláštnit jazyk broučků řadou výrazů, které dnes slýcháme u mládeže. Broučci v Čumově podání říkají To je hustý, To je fičák nebo Tak toto je prča.

Trošku překvapující pro mě bylo, že se mi toto moderní pojetí líbí. Jsem většinou zastánkyní klasiky, myslím si ale, že se Nakladatelství Jota podařilo naplnit své cíle: přiblížit klasické Broučky současným dětským čtenářům. Broučci, jak ví všichni, kteří je někdy četli, jsou krásným poselstvím o koloběhu lidského života. A k tomu patří i smrt, v knize často zmiňovaná. Vážná témata jsou tu díky ilustracím odlehčena, čímž se Broučci budou moci stát opět oblíbenou četbou těch nejmenších.

Knihu vřele doporučuji malým i velkým čtenářům, kteří se nebojí klasické četby v moderním provedení. Nezapomenutelným zážitkem pro vás bude bezesporu i možnost sledovat některé výjevy ve 3D pomocí speciálních brýlí, které jsou ke knize přiložené.

Knihu Broučci vydalo Nakladatelství Jota