Hurvínkovy dobrodružné výlety do minulosti

hurvinek

„Šťastný národ, který má nudné dějiny.“ Tak tento výrok francouzského filosofa Charlese Louise Montesquiue o našich dějinách zcela určitě neplatí. Ostatně, můžete se o tom přesvědčit spolu se svými dětmi na kompletu 7 CD s názvem Hurvínkovy dobrodružné výlety do minulosti, které vydala společnost Supraphon. S Hurvínkem a Máničkou se v jednotlivých příbězích vypravíme do minulosti.

cdVšechno to začalo, když Bábinka vzala Hurvínka, Máničku a pana Spejbla do muzea, aby jim ukázala, že je historie zajímavá. Každý má ale jinou představu, jak trávit volný čas. Hurvínek s Máničkou se odloučí od výpravy a zapískají kouzelnou melodii na flétnu v expozici a hned se ocitnou mezi Přemyslovci.

Možností, kam cestovat do minulosti, je celá řada a příležitostí také, neboť domácí úkoly z dějepisu nedají Hurvínkovi spát. A tak, aby zjistil, jak to tenkrát bylo, se stačí s Máničkou chytnout za ruku, zapískat kouzelnou melodii a už jsou opět v novém dobrodružství, třeba na dvoře lucemburském nebo na dvoře císaře Rudolfa II. Na svých výpravách se Hurvínek s Máničkou ještě vypraví za králem Jiřím z Poděbrad, Hurvínek dokonce vyvdá Marii Terezii, potká Mozarta a babičku Boženy Němcové.

Autory všech sedmi příběhů jsou Helena Štáchová a Pavel Cmíral. Musím se přiznat, že jsem, jakožto milovníka Spejbla a Hurvínka v podání Miloše Kirschnera a Josefa Skupy, k tomuto CD přistupoval s jistou dávkou nedůvěry. Příběhy mne překvapily svou propracovaností a promyšleností stejně jako hudební doprovod, o který se postarali např. Jiří Stivín, Vadim Petrov nebo Lubomír Brabec. Děj všech sedmi příběhů má spád, který není na úkor obsahu. Děti si skutečně mohou oprášit své dějepisné znalosti a dozvědět se i to, co se v učebnicích dějepisu běžně nezmiňuje.

Vzhledem k tomu, že jsou příběhy určeny především dětem, hrají v nich i děti hlavní role. A tak se můžeme setkat například s šestiletou Marií Terezií, když se seznamovala se svým budoucím manželem Františkem Štěpánem vévodou Lotrinským nebo mladým Václavem IV. či s evropskými panovníky, kteří se ještě jako děti setkali na dvoře krále Jiřího z Poděbrad, když jejich otcové probírali úmluvu Všeobecné mírové organizace. Více ale nebudu prozrazovat, abyste se na Hurvínkovy dobrodružné výlety do minulosti vydali s Hurvínkem a Máničkou sami.

Na závěr zmíním, že jako bonus je ke kompletu přiloženo DVD s divadelním představením Hurvínkova kouzelná flétna, které vychází z představení Hurvínek mezi Přemyslovci.

Domnívám se, že si CD jistě zaslouží mé doporučení, a tak vám jej vřele doporučuji.

CD Hurvínkovy dobrodružné výlety do minulosti vydal Supraphon