Kdo by nezažil školní šikanu?

knihy

Ale jak by k tomu přišel chlapec, který nerozumí ani cizí řeči, ani netuší, proč má část svého života strávit v této škole? Je to cizinec, který nemá skoro žádná práva, barbar, který neuznává jejich kulturu. Proč byl vůbec vytažen z moře? Proč byl adoptován zakladatelem japonské bojové školy? Proč by prostě nemohl zmizet ze světa?!

knihaKdyž se mladý Jack Fletcher na lodi Alexandria se svým otcem vydává na nebezpečnou plavbu do Japonska, ještě netuší, jaká nebezpečí ho potkají. I to největší neštěstí vypadá po boku otce tak nějak malé, skoro bezvýznamné. Ví, že se má o koho opřít, že ho někdo podrží nad vodou – doslova. Když však ani otec není a Jack musí bojovat o holý život proti jednookému nindžovi, aby zachránil otcův zápisník, musí se rychle postavit na vlastní nohy. Nebo najít někoho, na koho by se mohl spolehnout. Povede se mu to?

První kniha trilogie o mladém samurajovi s názvem Cesta válečníka čtenáři ukazuje mezikulturní rozdíly. Jako anglický mladík je Jack zvyklý na něco docela jiného, než co se od něj očekává v bojové škole Dvou nebí. V domě sestry svého zachránce jsou na něj všichni milí, ale nebýt té proklaté jazykové bariéry, bylo by to mnohem lepší! A co teprve, když dostane za úkol naučit se během půl roku plynule japonsky? Pak bude natolik samostatný, aby opustil svůj nový domov a začal se učit schopnostem samuraje…

Chris Bradford v knize úžasným způsobem proplétá poznávání odlišné kultury, poznávání sebe sama, prosazování se v kolektivu a smrtelně nebezpečná setkání, která buď utužují přátelství, nebo dávají důvod k nenávisti. V promyšleném ději si autor nechává stále otevřenou cestu, kdy bude moct hrdinu i jeho přátele jednou pro vždy smazat ze zemského povrchu. Ale co by to bylo za román, kdyby hrdina podlehl nepříteli hned na první stránce? Čtenář se však dočká otevřeného konce; Jack si volí Cestu meče a pokračuje ve studiu.

Základním pravidlem samurajů je uctívat svoje kolegy. Být čestný, spravedlivý, překonat svoje negativní emoce… Není to tak snadné, jak to na první pohled vypadá. Celá příprava vyžaduje silnou vůli. Hrdina ví, kdo zabil jeho otce a přátele z Alexandrie, a chce se pomstít. Msta? Co to je? Hněv, zlost, to do života samuraje přece nepatří! Jack se pokouší proniknout do tajemných rad učitele senu. Řeší základní otázky víry, snaží se spolužáky přesvědčit, že není jenom barbar, cizinec, který si nezaslouží úctu.

Ačkoli ze začátku kniha nevypadá nijak zajímavě, po chvíli čtenáře vtáhne do děje a nedovolí mu přestat číst, dokud se nedozví, jestli Jack těžkou zkoušku přežije. Autor děj okoření soutěživostí jednotlivých postav i zrádnými úskoky.

Boj znovu začal.
Jenže vyhýbat se ranám se snáze řekne než udělá. Jack nemohl pořád jen běhat okolo dódža. Musel se zdržovat dostatečně blízko, aby přiměl Raidena útočit a namáhat se, ale zůstat v pohotovosti, aby ho nezasáhl.
Jack boj protahoval a poletoval z místa na místo. Vyhýbal se, kličkoval a vrhal se do stran. Zatím se blížilo poledne, slunce rozpalovalo Butkuden a měnilo jej ve výheň.
Raiden se zoufale rozháněl, ale jeho pohyby byly stále zemdlelejší, protože Jack uhýbal ráně za ranou. Po protivníkově čele stékal pot a řinul se mu do očí. Musel si jej otřít, přičemž na chvilku ztratil pozornost.
To byla šance, na kterou Jack čekal.

(Chris Bradford: Cesta válečníka. Jota 2008, s. 225.)

Knihu Cesta válečníka vydalo nakladatelství Jota