Nejkrásnější řecké báje a pověsti

sloupy

„Smutné jsou často osudy hrdinů. Bohové jim do vínku dají mnohé, ale stejně tak mnohé žádají. Přesto je povzbuzují, ochraňují, čistí jim cestu ke skvělým činům, vedou je ke slávě, ale stejně tak k smrti, i když slavné.“ (Citace z knihy, str. 241)

knihaStarořecké mýty a legendy patří k nejinspirativnějším příběhům historie. Snad žádné jiné texty nebyly tolikrát zpracovány, parafrázovány, nemotivovaly tolik děl (od sochařství až po hudbu). Jejich síla, poučnost a zároveň poutavost je činí stále znovu aktuálními. A dnes možná ještě více než dřív.

Nejkrásnější řecké báje a pověsti jsou nejen uceleným a logicky seřazeným souborem těchto příběhů, ale také jakousi mapou spletitých rodinných návazností mezi jednotlivými hrdiny, panovníky a bohy (kromě samotného vysvětlení v ději jsou na konci knihy zařazeny rodokmeny) a současně obrazovým průvodcem výtvarného umění inspirovaného danými texty. V přibližně tří set stránkovém svazku shromáždil Jaromír Slušný na šedesát příběhů slavných hrdinů, jako jsou Herakles, Odysseus, Théseus, Achilleus, Prométheus…

První příběhy se zabývají stvořením světa a ustanovením nám známého řeckého božstva, zalidněním světa a přes výše zmíněné hrdiny, jejich proradné milenky, manželky a syny a dcery se dostáváme až k obléhání Tróje, Odysseovu desetiletému putování domů, Agamemnónovu nešťastnému návratu, zavraždění, a mstě, kterou musel spáchat jeho syn Orestés na vlastní matce.

Při čtení těchto příběhů se nutně dostavuje velmi dotěrná myšlenka. Historie se stále opakuje a člověk přesto není schopen se poučit z minulých chyb. Samozřejmě dnešní doba je jiná, ale v určitém smyslu se zde stále objevují tytéž charaktery a tytéž způsoby uvažování, jaké známe již ze starého Řecka. A to i přes to, že řeckou mytologii čteme a setkáváme se s ní v různých podobách mnohá staletí.

Právě tyto a jim podobné myšlenky se často objevují v úvodu jednotlivých kapitol a dodávají tak celé knize nadčasové vyznění, aniž by tím utrpěla samotná podstata bájí. Jedná se pouze o jakési řečnické konstatování, které čtenáři může otevřít nový náhled do dění a usnadní hledání jiného způsobu myšlení o podstatě příběhu.

Knihu Nejkrásnější řecké báje a pověsti vydalo nakladatelství XYZ