Recenze: Domaradszka, Violetta a kol. – Strava pro běžce – i pro vegetariány a vegany

5

Síla a vytrvalost přijímaná pouze z rostlinné stravy nemusí být sci-fi! Máte pocit, že ke svému životu potřebujete maso? A co když ne? Někomu bezmasý životní styl vyhovuje mnohem více. A právě pro nadšené zastánce rostlinné stravy a běhání je tu kniha Strava pro běžce – i pro vegetariány a vegany. Pojďte se na tento styl stravování podívat zblízka.

Sportovní výživa založená na výhradně rostlinné stravě, bohatá na bílkoviny, minerály, sacharidy, vitamíny a zdroje poskytující dostatečné množství energie? Připadá vám to jako fantazie? Ale není. Pokrmy v knize Strava pro běžce – i pro vegetariány a vegany svými nutričními hodnotami plně nahradí bílkoviny živočišného původu, aniž by utrpěly vaše sportovní výkony. Autoři tvrdí, že rostlinná strava je dokonce přínosnější pro zdraví, protože díky ní člověk preferuje zdravé a čerstvé suroviny před průmyslově zpracovanými produkty.

Publikace obsahuje stravu pro běžce, kteří potřebují dosáhnout vytrvalosti i rychlosti. Nabízené chody jsou sestaveny tak, aby vyhovovaly rytmu tréninků a závodů. Celkově kniha přináší svým čtenářům 140 receptů, které jsou sestaveny s ohledem na dostatečný přísun živin potřebných pro správnou tvorbu svalové hmoty, snížení možnosti bolestivosti svalstva, pro dobrou regeneraci a rovnoměrné množství energie během celého dne i během podávání žádoucích výkonů.

Autoři knihy se mnoho let zabývají zdravou stravou a sportováním. A nyní chtějí předat své znalosti i dalším lidem. Kniha Strava pro běžce – i pro vegetariány a vegany své čtenáře ze začátku seznámí s důvody, proč si vybrat a zařadit do svého životního stylu rostlinnou stravu. Podává také informace o zdraví, energii a složení potravin. Současně autoři zařazují i krátké seznámení s veganskou stravou v kapitole Co vy, vegani, vlastně jíte?

Čtenáři v knize naleznou širokou paletu receptů, přičemž některé jsou v České republice úplně nové. Určitě potěší každého, kdo má rád ovoce, zeleninu, luštěniny, houby či semínka. U každého receptu je navíc uvedeno složení pokrmu v procentech (tuky, bílkoviny, sacharidy, minerály, vitamíny) a také počet porcí, takže je snadné si pohlídat, zda je vaše strava doopravdy vyvážená. Nachází se zde kategorie receptů: snídaně, svačiny, polévky, hlavní jídla, saláty, pomazánky, koktejly a dezerty. U mě zabodovaly recepty jako Míchaná tofíčka se žampiony nebo dva dezerty - Černoušek z jablek a Mrkvovník.

Příprava jídla je popsaná jednoduchým stylem, zároveň je uvedena charakteristika, proč je dané jídlo chutné. Je tedy možné vybírat si recepty i podle nálady či aktuálních surovin. V receptech naleznete hodně rozmanitých surovin, které nepatří k základní výbavě spíže, ale samozřejmě se dají pořídit ve specializovaných prodejnách se zdravou výživou. Vzhledem k tomu, že je to kniha pro běžce, jsou zde zařazeny i pasáže o běhání. Ty mě příliš neoslovily, ale to bude spíše z důvodu, že nejsem přílišným zastáncem tohoto sportu.

Grafika knihy je poutavá a pestrá, příjemná na pohled. Knize nemám co vytknout, snad jen to, že bych uvítala, kdyby ke každému receptu bylo přesně stanovené množství surovin psáno pro přehlednost pod sebou, ne za sebou. Ovšem chápu, že je toto řazení textu patrně zvoleno z úsporných důvodů. Knihu bych určitě doporučila všem, kteří si rádi dopřejí zdravé a kvalitní jídlo, chtějí experimentovat s chutí a zároveň si dopřát potřebnou výživu. Tato kniha je jedním z důkazů, že zdravá strava nemusí být nudná, ale především, že je lahodná.

Název: Strava pro běžce – i pro vegetariány a vegany
Autor: Domaradszka, Violetta a kol.
Vydavatel: CPRESS