Recenze: Eva Francová – Kuchařka ze Svatojánu – zdraví z kuchyně

5

Máte rádi jídlo? Kdo by ne? A máte rádi zdravé, chutné jídlo, třebaže bezmasé? V tom případě vás možná zaujme nápaditá kuchařka plná zdravých receptů Kuchařka ze Svatojánu – zdraví z kuchyně, která je už třetí publikací české blogerky Evy Francové, ilustrátorky a zastánkyně života v souladu s přírodou.

Kuchařka ze Svatojánu – zdraví z kuchyněJídlo je téma, které se bytostně dotýká každého z nás. Nasycení patří k základním potřebám, ale také k základním potěšením. Říká se, že ne každou nemoc je možné vyléčit jídlem, ale žádná nemoc se beze změny stravy vyléčit nedá. Mnoho z nás začíná víc uvažovat nad tím, co sní a vypije. Naše vlastní zdraví by mělo být jedním z hledisek, skrze které posuzujeme naši potravu. I tak by vždy jídlo mělo přinést radost a potěšení. A to právě skrze své recepty chce čtenářům poskytnout autorka knihy Eva Francová – užitek a požitek, tentokrát pro příznivce pokrmů bez masa a mléčných produktů.

Kuchařka ze Svatojánu – zdraví z kuchyně přináší na svých stránkách přibližně tři sta receptů, které potěší každého vegana, ale nejen jeho. Sama jsem milovnicí masa na tisíc různých způsobů, ale tato kuchařka mě přilákala svým pohodovým laděním i sázkou na zdravé recepty z kvalitních surovin. Vaření se totiž může stát velkou radostí, zvlášť tehdy, když víte, že svému tělu dopřejete nejenom chutné pokrmy, ale i výživu a zdraví. Miluji filozofii, kterou autorka ve své knize čerpá, že jsme propojeni se zemí a musíme se tedy starat nejen o sebe, ale i o ni. Autorka nesbírá jen recepty, ale předává ve své kuchařce i část sama sebe – prostřednictvím svých příběhů, vzpomínek, ale také barevných obrazů. Všechny fotografie i ilustrace jsou jejím dílem, a to působí nesmírně sympaticky a harmonicky.

V kuchařce najdou zájemci o kvalitní stravu nápady a tipy na hlavní jídla, vánoční pokrmy, saláty, pečiva, pomazánky, moučníky a omáčky. Každý recept se nachází na jedné stránce, která obsahuje název pokrmu, suroviny, popis přípravy a především kouzelné fotografie, které navnadí k vaření i k ochutnávání. Většina receptů je navíc snadná a rychlá, proto se hodí pro každodenní vaření. Jako nevýhodu ovšem vidím to, že zde není přehledně napsáno, pro kolik lidí či porcí je dané množství určeno. Musíte mít tedy dobrý odhad nebo umět přepočítávat porce na jednotlivé členy své rodiny.

Co je pro kuchařky netypické a chci na knize vyzdvihnout, je kapitola s názvem: Co si můžeme doma udělat sami. Čtenář se zde dozví, jak si vyrobit domácí pesto, sýr z tvarohu či domácí jogurt. Mně osobně nejvíc nadchla kapitola pomazánek a moučníků. Autorka v knížce přináší tipy, jak připravit např. chutné čokoládové muffiny či zmrzlinu, které lahodí oku i patří ke zdravějším, i když je ovšem pravdou, že ne všechny suroviny máte běžně v kuchyni. Pokud nepatříte k zarytým milovníkům zdravé stravy, možná se vám občas stane, že budete muset některou ingredienci nahradit tou běžnější. Cena některých surovin nepatří k těm nejpříznivějším. Na druhou stranu se na nákupy můžete připravit a považovat nákup surovin za malý zdravý očistný rituál.

Recepty ráda používám a vždy se povedou. A díky krásným obrázkům pohladí už při své přípravě na duši. Každou kuchařku potěší kvalita papíru, který se při zašpinění dá snadno otřít a vrátit takřka do původního stavu. Kuchařku Kuchařka ze Svatojánu – zdraví z kuchyně doporučuji všem, kdo se rádi rozmazlují zdravými a chutnými pokrmy.

Kuchařka ze Svatojánu – zdraví z kuchyně
Autor Eva Francová
Nakladatelství Motto