Recenze: Barbora Půtová – Královská cesta

5

Jedete-li na výlet do Prahy, možná mnohdy řešíte, kam se jít podívat. Pokud máte děti, nejlákavější bude jistě zoologická zahrada nebo obří akvárium. Ti starší většinou nevynechají známé pamětihodnosti. Vhodnou pomůckou při vaší cestě může být některý z průvodců, kterých je na trhu bezpočet. Máte-li rádi historii a s oblibou prohlížíte staré fotografie, neměla by vašemu zájmu ujít publikace s názvem Královská cesta, kterou vydalo nakladatelství Paseka.

Královská cestaAutorkou knihy je PhDr. Barbora Půtová, Ph.D. et Ph.D., působící v Ústavu etnologie FF UK v Praze jako kulturní antropoložka. To čtenářům zaručuje odbornost díla a věrohodnost uvedených faktů. Nicméně kniha je psána natolik srozumitelnou formou, že je vhodná pro každého, nejen pro historiky.

Knihu tvoří čtyři celky. První seznamuje čtenáře s pojmem Královská cesta, přibližuje okolnosti vzniku a důvod, proč je trasa, spojující území Starého Města, Malé Strany a Hradčan, takto označována. Autorka popisuje korunovační průvod, procházející Královskou cestou, poukazuje na rozdíly mezi průvody jednotlivých panovníků a dává nahlédnout do problematiky i z pohledu měšťanů.

Druhá část řeší architektonické uspořádání a čtenář se podrobněji seznamuje s jednotlivými částmi Prahy. Jedná se například o Staroměstské a Malostranské náměstí, nebo Karlův most. Autorka upozorňuje na nejdůležitější stavby daného místa, popisuje stavební slohy a nevynechává ani čísla popisná. Tyto drobnosti přímo vybízejí k následnému dohledávání informací v další literatuře a v dobových mapách. Inspirací bádavým čtenářům může být bohatý seznam pramenů, uvedený v závěru knihy.

Třetí kapitolu autorka věnovala stavbám, které už v důsledku stavebních změn v 19. a 20. století na mapě Prahy již nenalezneme. Dozvídáme se o nevratných proměnách Staroměstského náměstí nebo východní a jižní strany Malostranského náměstí. Autorka se neomezila jen na pouhý výčet zbouraných budov, v kapitole dává prostor také novostavbám, nahrazujícím původní architektonická díla. Potěšila mě zmínka o jezdeckém pomníku maršála Josefa Václava Radeckého z Radče, který byl bohužel po vzniku republiky v roce 1919 z náměstí odstraněn. S touto dominantou Malostranského náměstí se můžeme seznámit již pouze na fotografiích. Jednu – dokonce v celostránkovém rozměru – kniha obsahuje.

Poslední čtvrtá kapitola seznamuje čtenáře s každodenním životem pražských občanů zejména s přihlédnutím na uspořádání domů a bytů. Zajímavostí je popis vyvážení odpadků nebo povinnosti nájemníků. Nebyli zde jen spořádaní obyvatelé, na ulicích vás mohl oloupit kapsář a žebrák prosit o almužnu. Dočtete se o pouličních prodavačích, podomních obchodnících a trhovkyních. Samozřejmě, movitější občané chodili pro zboží do obchodů a obchodních domů. Kniha představuje zaniklé podniky s galanterním a módním zbožím, cukrárny, kavárny nebo lékárny.

Královská cesta je netradičním průvodcem po známých místech Prahy, kterým neurazíte ani studovaného historika. Popis jednotlivých částí Královské cesty na sebe logicky navazuje, kapitoly jsou přehledně členěné a plné méně známých faktů a dobových označení. Velmi pozitivně hodnotím zejména velké množství dobových fotografií, dokreslujících každou kapitolu, a 24 stran barevné přílohy, bohaté na reprodukce plakátů, reklam a obrazů. Díky kvalitnímu tisku má čtenář možnost vnímat i nejmenší detaily.

Název knihy: Královská cesta

Autor: Barbora Půtová

Nakladatelství: Paseka