Recenze: Odborná literatura

Recenze: Cathy Laser-Bradbury, Margaret Thompson, Anne Weeks – Šest kroků ke zvládnutí ADHD

1 1 1 1 1 (2 hlasů)
5

Problematika dětí se syndromem ADHD se v poslední době skloňuje velmi často, proto vznikla i řada publikací, které se tomuto tématu věnují. Navíc je známým faktem, že během návštěv dětí u psychologů se nestihne vyřešit všechno, tudíž se rodiče snaží obstarávat si informace sami. Do této oblasti lze zařadit i knihu Šest kroků ke zvládnutí ADHD, kterou vydalo v roce 2016 nakladatelství Portál.

 



Šest roků ke zvládnutí ADHDObálka slibuje zvládnutí poruchy pozornosti a hyperaktivity u dětí pomocí šesti kroků. Každému, kdo se s touto problematikou setkal, musí být jasné, že útlá knížka zkrátka nemůže poskytnout jednoduchý a jasný návod, který tyto poruchy odstraní a problémy zcela vyřeší. Ale člověku, který se s ADHD a hyperaktivitou setkává poprvé, tato kniha umožní přehledné a systematické seznámení s těmito obtížemi a možnostmi jejich řešení.

Autorkami tohoto textu jsou tři ženy – Cathy Laver-Bradbury, zdravotní sestra se specializací na ADHD působící na univerzitě v Southamptonu, Margaret Thompson, psycholožka ze stejné univerzity, a Anne Weeks, vrchní sestra z nemocnice v Ashurstu.

V úvodu autorky stručně představují poruchu pozornosti a hyperaktivitu, jejich příznaky a možnosti jejich laické diagnostiky. Uvádějí složitosti ADHD, způsobené velkým množstvím příznaků, se kterými souvisí i komplikace ve stanovení jednoznačného postupu při hledání řešení. Uvádějí, jak nesnadné je stanovit příčinu těchto problémů, a také velmi časté a pochopitelné pocity frustrace ze strany rodičů z nedostatečné či špatné výchovy svých dětí. 

Po úvodu následuje šest kapitol odpovídajících šesti krokům z názvu knihy. Podobně jako v učebnicích je text strukturovaný a přehledný a formulace jasné a stručné. V každé kapitole je uvedeno několik dovedností, které je třeba zvládnout, například Jak procvičovat čekání, Jak působit v doslechu atd. K tomu napomáhá i navržený harmonogram nácviku dovedností, i když autorky často upozorňují, že problémy se mohou vracet a rodiče a vychovatelé jsou tak nuceni vracet se k dovednostem a nácvikům z předešlých kapitol. Velkým předpokladem pro zvládnutí jednotlivých kroků je naprostá důslednost rodiče i vychovatele. Autorky zdůrazňují nutnost pochvaly a ocenění jakéhokoliv dílčího úspěchu. Veškerá činnost vyžaduje ze strany dospělých velkou trpělivost, pochopení a maximální podporu dítěte. Autorky se nevyhýbají ani výčtu problémů, které mohou nastat, snaží se je rozčlenit na jednotlivé aspekty a analyzovat pozitivní i negativní stránky daného jevu. Varují před radikálními zásahy a změnami, naopak podporují stanovení postupných cílů a neustálou práci na strategii zvládnutí problémů.

Převážná většina nácviků probíhá formou hry, důraz je kladen především na získání a udržení pozornosti dítěte. Autorky zdůrazňují nezbytnost společné hry dítěte a rodiče (vychovatele) a uvádějí konkrétní příklady těchto her. V závěru každé kapitoly je uvedeno shrnutí a zopakování hlavních bodů a úkoly, které s nácvikem konkrétních dovedností přímo souvisejí. Na konci celého textu je celkové zopakování, návrh zpracování deníku a test pro rodiče.

Velkým přínosem je fakt, že všechny tři autorky pracují s dětmi s poruchou pozornosti, takže veškeré rady jsou z praxe, nejedná se o sbírku teoretických a nepoužitelných pouček. Je to dobrá inspirace pro rodiče i učitele či vychovatele, zejména v předškolním nebo mladším školním věku. Takřka všechny hry se dají využít i pro děti bez problémů, protože jsou věnovány pozornosti, procvičování paměti, soustředění a podobně. Nejedná se o převratné novinky, dříve, v době „předinternetové“, se podobné hry provozovaly například jako ukrácení času při dlouhých cestách autem. Výhodou je, že nevyžadují žádné pomůcky ani dlouhé přípravy.

Kniha je velmi přehledná, strukturovaná a systematická. Používá jasné formulace, nezahlcuje příliš odbornými výrazy, ale nesnižuje se také na úroveň textu pro úplné laiky. Autorky uvádějí u každé problematiky řadu možností řešení, ale i možná negativa a případné obtíže, které mohou nastat. Na celém textu je znát, že autorky vycházejí ze své praxe, ne pouze z naučených znalostí.

Kniha může být praktickým, užitečným a přehledným pomocníkem rodičů, učitelů i vychovatelů dětí zejména u lehčích forem tohoto onemocnění. Její ideální využití je v předškolním a mladším školním věku, dá se využít pro jednotlivce i v kolektivu. Její výhodou je srozumitelnost, přehlednost a zaměření na praktické rady a úkoly. Problémy s ADHD nevyřeší zcela, to ani žádná jiná kniha, ale navrhuje řadu možných postupů a metod, které zcela jistě pomohou při práci s těmito dětmi.

Název: Šest kroků ke zvládnutí ADHD

Podtitul: Manuál pro rodiče i učitele

Autor: Cathy Laser-Bradbury, Margaret Thompson, Anne Weeks

Nakladatel: Portál

ISBN: 978-80-262-1035-1    

Překlad: Antonínová, Hana

144 stran

Rok vydání: 2016 (1. vydání)


Doporučujeme

Aktuality

  • Partonyma – nová čísla časopisu ke stažení a o připravované antologii

    Literární časopis Partonyma, založený v roce 2012, prochází již od závěru minulého roku řadou proměn. Poslední dvě čísla vyšla v menším formátu a celkově novém designu, což ovšem není nejpodstatnější změnou. Tato tzv. „černá řada“ (podle nové podoby obálky) je nyní, kromě klasické tištěné verze, uvolněna ke stažení ve formátu PDF zcela zdarma. Jedná se o dvojčíslo 19 - 20 na téma Umění zločinu / Zločinné umění a o dvojčíslo 21 – 22 na téma Meze textu / Meze prostoru.

    Číst dál...  
  • V šestém ročníku Ceny Česká kniha zvítězil Jiří Hájíček

    Závěrečná tisková zpráva šestého ročníku Ceny česká kniha, která oficiálně oznamuje vítěze, je již k dispozici. V následujících odstavcích si ji můžete přečíst.

    Číst dál...  

Doporučujeme

Nové komentáře

Soutěž

  • Soutěž o knihu Bouře

    Ode dneška soutěžíme o knihu Bouře nakladatelství Paseka. Pokud správně zodpovíte tři jednoduché soutěžní otázky a usměje-li se na vás štěstí při závěrečném losování, kniha bude vaše.

    Číst dál...

Z čtenářského deníku

  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  
  • Biblický příběh, který se odehrává na americkém venkově

    John Steinbeck se narodil roku 1902 v Kalifornii. Vystřídal mnoho různých profesí a získané zkušenosti potom uplatňoval ve svých knihách. Patřil k autorům takzvané ztracené generace zažil první světovou válku a ve svých dílech popisuje bídu, které byl svědkem. Vyzdvihuje krásu kalifornské krajiny a sílu lidského ducha, naopak silně kritizuje násilí, zákeřnost a vypočítavost. Získal Pulitzerovu cenu i Nobelovu cenu za literaturu. Mezi jeho nejznámější knihy patří Hrozny hněvu, O myších a lidech, Pláň Tortilla a právě Na východ od ráje

    Číst dál...  

Přihlášení