Recenze: Elise Museles – WHOLE FOOD Energie pro zdravý životní styl

Stává se vám, že stojíte před ledničkou či spíží a přemýšlíte, co dobrého si dát na zub? Pohledem minete ovesné vločky či banán a raději sáhnete po sušenkách? Myslíte si, že zdravé potraviny jsou nudné a nechutnají příliš dobře? Možná kniha plná zdravých receptů Energie pro zdravý životní styl od autorky Elise Muselesové změní vaše myšlení. To mé určitě změnila.

knihaV poslední době se roztrhl pytel s kuchařkami. Regály v knihkupectví jsou jich plné. Některé obsahují recepty na typická česká jídla, jiné nabízejí k vyzkoušení italské speciality. Kniha Energie pro zdravý životní styl nabízí přesně 200 receptů na lahodné, zdravé a stoprocentně přírodní pochoutky, které vám dodají energii i živiny, aby se váš život mohl stát skutečně plným a aktivním.

V knize najdete recepty, které používají 100 % přírodní suroviny. Mnohé z nich seženete spíš ve zdravých výživách, ale jejich použití stojí za to. Zdraví máme jen jedno a tak je důležité o něj pečovat. Kniha je sestavena odbornicí na výživu Elise Muselesovou, proto zde najdete mnoho chutných a výživných receptů na rostlinné bázi, které dodají všechny živiny a dostatek energie i pro ty nejnáročnější dny.

Kuchařka Energie pro zdravý životní styl staví na principech stravy, která využívá co nejméně průmyslově zpracované potraviny, dbá na jejich kvalitu a blahodárný vliv pro organizmus. Knihu napsala odbornice na výživu a svým čtenáře přinesla desítky receptů, jejichž příprava nezabere mnoho času. Čtenáři zde naleznou návod na zdravé snídaně, smoothies, dipy a polevy, rychlé energetické tyčinky a kuličky, domácí jogurty, tolik oblíbené čokoládové pochoutky, neškodné sladkosti a na přípravu mnoha dalších receptů určených nejen pro vegetariány a vegany.

V knížce jsou čtenářům představeny různé kategorie receptů (např. vhodné k regeneraci svalů, pro zdravé kosti), které jsou označeny barevnými značkami, podle nich si mohou čtenáři posléze v knize vyhledávat recepty, které vyhovují jejich aktuálním potřebám. Dále autorka Elise Muselesová seznamuje s důvody, proč si vybírat zdravé potraviny, a rozděluje recepty na energizující, udržovací a zklidňující. Energizující recepty mají za cíl nastartovat organizmus, udržovací mají poskytnout energii po dlouhou dobu a zklidňující nabízejí potraviny plné výživných látek s uklidňujícím vlivem na tělo i mysl.

Autorka zmiňuje různé mýty, které se vztahují ke zdravým potravinám. To považuji za velmi důležité. Velmi dlouho jsem žila v přesvědčení, že je tuk velmi škodlivý a přibírá se po něm. Z tohoto důvodu jsem si dříve vybírala potraviny sice nízkotučné, ale plné cukrů a divila se, proč se mi nemění váha a mám pořád chuť na sladké. Proto jsem ráda, že se autorka věnuje stručným a jasným způsobem i dalším mýtům, které má možná mnoho z nás spojené se zdravým stravováním.

Dále Elise Muselesová seznamuje s tím, jaké kuchyňské vybavení a pomůcky je potřeba mít pro realizaci receptů doma v kuchyni. Některé už samozřejmě doma máte, jiné se dají pořídit anebo nahradit jiným způsobem. Vynalézavosti se meze nekladou. Také jsou zde informace, jak jídlo skladovat a vzorové jídelníčky, které jsou opatřeny nápaditými popisky jako „víkendové dobrodružství“ nebo „dny, kdy potřebujete extra péči.“

Další část knihy obsahuje recepty na nejrůznější laskominy, všechny ze zdravých surovin a koření. Mezi mé favority patří broskvové smoothie, smoothie s chia semínky, citrusová šťáva, čokoládovo-mandlové potěšení, banánovo-čokoládové košíčky, ovesné vločky s borůvkami a kešu, plněné datle, čokoládové-ořechové tyčinky a další zdravé lahůdky, jejichž příprava nezabere příliš času a jsou i vhodnou svačinkou mezi hlavními jídly. Stačí nachystat suroviny a věnovat chvilku přípravě. Navíc oceňuji, že u každého receptu jsou uvedeny nutriční informace, jako je množství kalorií, sacharidů, vlákniny a další kategorie.

Knížka Energie pro zdravý životní styl určitě potěší každého, kdo se rád hýčká zdravými potravinami a chce udělat něco pro své zdraví. Současně může posloužit jako inspirace k tvorbě vlastních receptů, neboť se dané suroviny dají snadno obměňovat podle chuti a preferencí každého z nás. Tak proč si neužít zdravou stravu a nepřipravit lahodný zákusek k posezení s přáteli či na nedělní odpoledne? Vaše chuťové pohárky i tělo vám určitě poděkují.

WHOLE FOOD Energie pro zdravý životní styl
Autor Elise Museles
Překlad Eva Fuková