Recenze: Martin Cipro – Psychoanalytické koučování

5

Co mají společného psychoanalýza a koučování? Na první pohled vůbec nic. Avšak stejně jako při vaření dokážou dvě naprosto odlišné suroviny vykouzlit nečekaně chutnou kombinaci, také spojení dvou nesouvisejících disciplín může přinést nečekaně funkční výsledek. Autor knihy Psychoanalytické koučování PhDr. Martin Cipro, Ph.D. se tímto tématem zabývá víc než deset let. Autorovy nejen nesmírně bohaté pracovní zkušenosti, ale také nevšední koníčky a velká rodina jsou poté důkazem, že má k otázce work-life balance skutečně co říct.

Výš, dál, rychleji, lépe! Buď kreativní, generuj větší zisk, drž se několik kroků před konkurencí, staň se pro své podřízené příkladem, chovej sePsychoanalytické koučování přátelsky, ale zůstaň přitom autoritou. Nezapomínej na svůj osobní život! Založ rodinu, věnuj jí čas, udrž si optimismus, měj skvělou kondici a snaž se vypadat mladě.

Být vedoucím pracovníkem v současném hyperkonkurenčním a neustále se měnícím prostředí není ani trochu snadné. Bez ohledu na to, jestli na nás všechny tyto požadavky klade dnešní doba, či se k často nesplnitelným výsledkům ve skutečnosti bičujeme jen my sami, stává se pro mnoho lidí žití plnohodnotného života při současném vysokém pracovním nasazení takřka nesplnitelným snem. Není tedy divu, že se stále větší popularitě těší nejrůznější koučové a odborníci na oblast work-life balance.

Metoda koučování napomáhá manažerům ujasnit si priority svého osobního rozvoje a naučit se podávat mimořádné výsledky v soukromém životě, kariéře i podnikání. Koučovaný manažer by měl být schopen pružně reagovat v běžných i krizových situacích, správně delegovat práci na podřízené pracovníky, dokázat je motivovat a sám podávat maximální výkon při vynaložení optimálního množství energie. Kouč na této nesnadné cestě plní roli jakéhosi průvodce a rádce. Podle čeho však ideálního kouče vybrat a jaká technika koučování je skutečně efektivní? V čem se psychoanalytické koučování liší od ostatních přístupů? Jak lze psychoanalýzu (dodnes mylně spojovanou pouze se sexualitou) využít v prostředí managementu? Jaký vliv mají duševní zdraví a psychické poruchy na pracovní život člověka? Na tyto a mnohé další otázky vám poskytne uspokojivé odpovědi právě Martin Cipro ve své knize Psychoanalytické koučování.

Obecné koučování v zásadě neproniká do hlubších rovin osobnosti a soustředí se pouze na budoucnost. Psychoanalytický přístup má oproti tomu ambici pronikat do nevědomí manažera a na základě porozumění jeho minulosti poté odhalovat příčiny současného chování i predikovat budoucí vývoj. V tom tkví hlavní výhody i rizika psychoanalytického koučování. Jít pod povrch a nalézt samotnou podstatu určitého chování sice může přinést kýžené výsledky, avšak neodborné „otevírání třináctých komnat“ může být ve výsledku spíše kontraproduktivní.

Kniha Psychoanalytické koučování je ucelenou, velmi kvalitně zpracovanou publikací, která se tímto poměrně novým oborem zabývá také ve spojitosti s českým prostředím. Předtím, než se rozhodnete po knize sáhnout, však musíte mít na paměti, že její pouhé přečtení z vás experta rozhodně neudělá. Skutečně kvalifikovaný psychoanalytický kouč musí mít za sebou klasické psychologické vzdělání a dlouholetou praxi při současné supervizi. Nezbytností je samozřejmě také dokonalá znalost prostředí managementu. Kniha tedy poslouží především majitelům firem, kteří uvažují o zapojení techniky koučování do vzdělávacího programu svých vedoucích pracovníků, a výkonným manažerům, kteří mají proces koučování podstoupit. Díky svěžímu a srozumitelnému jazyku je však Psychoanalytické koučování vhodné i pro zvědavou širokou veřejnost. Pokud vás láká porozumění člověku v jeho nevědomém hlubinném rozměru, zajímáte se o vše z oblasti psychologie, či chcete nahlédnout pod pokličku prostředí managementu, určitě se nebojte po této publikaci s chutí sáhnout. Jsem si jistá, že vás bude bavit stejně jako mě.

Psychoanalytické koučování
Autor Martin Cipro
Nakladatelství Grada