Recenze: The Beastess – Osamělost, aneb Kolik máte přátel na Facebooku

Téma osamělosti je v poslední době aktuální, ale najít publikaci, které by porozuměla i laická část veřejnosti zajímající se o uvedenou problematiku, se rovná pomalu zázraku. Vše se mění letošním rokem, kdy nakladatelství Grada vydalo knihu Osamělost, aneb Kolik máte přátel na Facebooku. Autorkou je The Beastess, česká psychiatrička, která dnes žije ve Velké Británii. Její praxe, znalosti a osobní zkušenosti daly prostor pro vznik titulu, který vysvětluje proč se dnes, když je nás stále více, cítíme častěji sami.

Na začátku knihy je okénko do minulosti, konkrétně návrat k vývoji člověka. Tato nedlouhá kapitola dává pochopit, že nutkavé potřeby v sobě stálekniha máme, jen se tzv. ventilují jinak. Dalším kladem je vyvrácení některých mýtů, které kolují ve společnosti. Autorka svá tvrzení dokládá průkaznými daty… Hlavní omyl tohoto „evolučního obhajování“ promiskuity spočívá v přesvědčení, že monogamní manželství je ryze kulturním vynálezem a záležitostí uměle vnucované morálky. … Lidská, či lépe řečeno hominidní monogamie tu byla dávno před vznikem morálky: její počátek spadá do doby, kdy se od sebe oddělily vývojové větve opic a lidí. (Str. 21)

Vzápětí navazuje příběh jedné rodiny, v níž každý člen bojuje s osamělostí. Vyprávění je krátké a věcné a postupně je využíváno v jednotlivých případech, které jsou díky tomu ještě více srozumitelné. Je proto důležité tuto rodinnou story nepřeskočit.

V názvu není slovo Facebook uvedeno nadarmo. Fenomén dnešní doby je poměrně často očerňován. Lidé na sebe prozradí mnohdy i to, co by mělo zůstat skryto. Nejen Facebook, ale i další podobné sociální sítě zde naleznou určitou obhajobu. Čtenář se dozví, proč se tak chováme a uchylujeme se spíš do virtuální reality. Později na posedlost sdílením a surfováním autorka navázala několika pravidly, jak se na Facebooku (a nejen tam) chovat. Ačkoliv jsou to častokrát opakovaná pravidla, jejich dodržování se netěší oblibě, a tak není od věci, že na ně byla zaměřena pozornost.

Kniha běžnému čtenáři značně rozšíří obzory a pomůže pochopit skutečný význam osamělosti. Jako příklad lze uvést, že ačkoliv se spousta z nás domnívá, že osamělost se rovná samota, opak je pravdou. Proč tyto pocity zažíváme a že je potřeba se tomuto tématu věnovat, autorka samozřejmě vysvětluje. Dozajista velmi zajímavý je fakt, že každý z nás (bez rozdílu věku, pohlaví, společenského postavení atd.) se minimálně jednou v životě cítil osamělý a absolutně nepochopený.

Úplně nejlépe titul vystihuje poslední odstavec před povinným desaterem, z nějž bych ráda část odcitovala… Knížka by vás měla inspirovat k hlubšímu zamyšlení nad příčinami vaší osamělosti – ne být zjednodušeným desaterem. Uvědomíte-li si lépe, co k vašemu pocitu osamělosti přispívá, bude se vám snáze hledat i řešení. (Str. 140)

Knihu Osamělost, aneb Kolik máte přátel na Facebooku doporučuji. Nejde jen o to, přečíst si knížku proto, že se cítíte osamělí nebo máte momentálně problémy. Čtenář si rozšíří obzory a pochopí, proč nás nevítané pocity trápí. Pochopí, že neplatí časté „já jsem ten špatný, a proto jsem sám.“ Více už ale najdete v knize.

Osamělost, aneb Kolik máte přátel na Facebooku
Autor The Beastess
Nakladatelství Grada