Recenze: Petr Fořt, Ivan Mach – Nevíte, co jíte: jak vás klame potravinářský průmysl

5

V roce 2014 vydalo nakladatelství BizBooks (Albatrosmedia) knihu dvou autorů Nevíte, co jíte, která pojednává o tom, jak nás klame potravinářský průmysl. Petr Fořt je autorem více než dvaceti knih, jeho oborem je biochemie (ačkoliv během své praxe propojil znalosti i z dalších oborů), píše pro magazíny, působí jako poradce v oblasti výživy. Univerzalista se zajímavými postoji. S Ivanem Machem se spojili do pozoruhodného tandemu, který vyzývá především k tomu, abychom se nechali inspirovat a udělali si vlastní závěry.

Oborem Ivana Macha je chemie a potravinářství. Věnuje se lektorské činnosti, publikování a řadě dalších zajímavých pracovních činností. Tato kniha může být určitým milníkem, pro mne byla. Exploze nečekaných informací směrem k vašemu rozumu. Jen málo knih dnes umí podnítit selský rozum alias kritické myšlení. Nevíte, co jíte má v tomto ohledu dobře našlápnuto. Co v ní najdete?

Nevíte, co jíte: jak vás klame potravinářský průmyslKdybych mohla vyfotit množství poznámek, které jsem si v průběhu čtení tentokrát pořídila, asi by vás to překvapilo. Bylo to sedm stránek s odkazy na další pojmy. Kniha odkazuje na řadu dalších zdrojů. Autoři použili zkratky, abychom se vyznali, komu náleží ta daná část textu, ale text je natolik kompatibilní, že mám pocit, že to museli psát současně. Nic mne neruší, neodvádí pozornost. Naopak jsem zvědavá, nacházím slova a zkratky, ke kterým teprve budu hledat poměr – kontaminant, akrylamid, aflatoxiny, MUFA, PUFA, aj. Vím, proč nekupuji oříšky, proč odmítám cereálie, a proč, když jsem nemocná, okamžitě vynechávám cukry… Ale ego jde přemoci, takže vytrvale hledám další informace.

Škodlivé cukry, prospěšné tuky, mýty o cholesterolu, prevence osteoporózy, špatné výživové návyky, ochrana spotřebitele, záněty v těle, obsah soli v potravinářských produktech, vstřebávání železa… Je toho skutečně hodně. Kromě toho nám autoři shrnují jakési stručné zásady zdravého stravování, kritizují neetické reklamy, varují nás před skrytými látkami. Inu, zdravému člověku to nepřijde. Ale zkuste mít potravinové alergie, pak najednou zjistíte, že nepřítelem není to, co se běžně kritizuje. Zjistíte souvislosti mezi ekzémy, astmatem, problémy s lymfou, migrénami, depresemi a stravou. Troufám si ale tvrdit, že běžný spotřebitel nejde tak daleko, aby četl složení chipsů nebo sušenek. Nicméně by to bylo vhodné. Někdy mám dojem, že to, co jíme, má neblahý vliv i na pozornost a chování.

Velmi kvituji prostor pro vlastní názor čtenáře. Jak autoři píší, my všichni jsme výsledkem určitého vývoje genů našich předků a neexistuje jeden ortodoxně zdravý jídelníček pro všechny. Plísně v oříšcích, barvené vody, chutě vytvořené v laboratoři, plnidla, glutamáty, cukry a pro někoho lepek nebo umělé tuky jsou tím, čemu bychom se mohli vyhnout všichni. Aktuálně také těžké kovy v rybách z farem. Možná nejen ty. Přirozeně ztrácím zájem o největší jablka stejné velikosti, cokoliv zataveného v igelitu a rozpékané mražené pečivo. Ostatně v ČR máme to štěstí, že nám z kohoutků teče pitná voda, že nás nikdo nepokutuje za chytání dešťové vody, že stále umíme používat bylinky a že léky užíváme tehdy, když je to nutné, nikoliv proto, abychom trumfovali sousedy v počtu užitých tablet. Tedy měli bychom být proti náhražkám čehokoliv. Ale zda narážíme na naše kulturní prostředí, kdy náhražkou slušného chování je drzost a ostřejší lokty. A s tím bohužel autoři neporadí.

Kniha spustila lavinu otázek. A definitivně mne donutila častěji obracet v ruce zboží, které hodlám pro rodinu nakupovat, a číst ještě pečlivěji, než dříve. Na internetu je dostupná řada dokumentů, které i nezasvěceným mohou ukázat na to, co je dnes zásadní že my všichni jsme zodpovědní za to, co se s naším zdravím děje, že ačkoliv geny nepřelstíme, tak je můžeme zmírnit. A že ne vždy ten lákavý obal nebo slogan vystihuje daný produkt. Vlastně by bylo fajn mít zpátky normální jídlo a ne produkty… Přeji vám, ať i vy najdete svoje pravdy díky této knize. Autorům děkuji.

Nevíte, co jíte: jak vás klame potravinářský průmysl
Autor Petr Fořt, Ivan Mach
Nakladatelství BizBooks