Recenze: Carol Dweck – Nastavení mysli

Znáte to. Vzorný nadaný jedničkář často i přes všechna očekávání v životě neuspěje, zatímco jeho nepříliš vzorný, ale učenlivý kolega sbírá jeden úspěch za druhým. Jak je to možné? Jak je možné, že i přes obrovské nadání mnozí lidé neuspějí? Na tuto otázku odpovídá svou teorií o růstovém myšlení profesorka na Stanfordské univerzitě Carol Dweck ve své knize Nastavení mysli, které se prodalo přes milion výtisků.

knihaProfesorka Carol Dweck vysvětluje, že za úspěchem nestojí pouze schopnosti a talent, ale také přístup k nim: tzv. nastavení mysli. V životě je efektivnější růstové myšlení (zaměřené na učení), než myšlení fixní (podávání výkonu). Tento koncept se potvrdil během desítek let vědeckého bádání. V knize se čtenář naučí, jak je možné změnit své chybné fixní myšlení na růstové a jak napomoci lásce k učení a houževnatosti, které jsou základem úspěchu ve všech oblastech života.

A jak se oba typy myšlení v životě projevují? Typickým rysem fixního myšlení je vzdávání se před překážkou, neschopnost přijímat zpětnou vazbu, špatný pocit z úspěchu ostatních, vyhýbání se výzvám a negativní postoj k úsilí jako takovému. Naopak růstové myšlení se projevuje vřelým vztahem k výzvám, vytrvalostí při překonávání překážek, pozitivním vztahem ke kritice. Růstově myslící člověk vnímá úsilí jako cestu k mistrovství a v úspěchu druhých vidí inspiraci.

Během prvních stránek jsem si říkala, proč je nutné, aby autorka vysvětlovala něco tak jednoduchého tak zdlouhavě. Vždyť je to přece jasné, že růstové myšlení povede k lepším výsledkům. Bohužel ne každý se tím řídí. I já sama jsem dříve v některých oblastech svého života používala fixní myšlení. Proto mi přišlo užitečné, že autorka líčí rozdíly v myšlení na tolika případech v tolika různých oblastech života. Je to inspirující a zároveň je možné se na těchto příkladech lecčemu přiučit.

Kniha je rozdělená do několika kapitol. Zpočátku autorka definuje růstové a fixní myšlení, které nakonec aplikuje na vztahy, kariéru, sport, učení a další oblasti života. Současně se autorka nebojí poukázat i na své chyby v životě, díky čemuž je kniha osobitější a lépe vtahuje do světa poznatků o myšlení. Zároveň čtenáře za každou kapitolou čeká shrnutí toho nejdůležitějšího, takže se informace lépe ukládají do paměti.

Rozbíjí také několik mýtů a stereotypů o slavných a úspěšných vědcích, ředitelích či sportovcích. Popisuje například životní cestu Michaela Jordana, nejslavnějšího basketbalisty všech dob, ne jako neuvěřitelný talent od přírody, ale jako člověka, který na sobě usilovně pracoval. Věděli jste, že ho nechtěli přijmout do reprezentace? Nemožné, říkala jsem si, vždyť je to TEN Michael Jordan. Tedy až na to, že tehdy to byl pouze Michael Jordan, který se měl ještě leccos učit.

Kniha je plná příkladů a námětů ke zlepšení, podaných velmi lidským způsobem. Některé rady, příklady a názory bych si navíc nejraději zarámovala na zeď. Ano, koncept je hrozně jednoduchý, ale právě díky jeho aplikování na množství příkladů se mi dařilo lépe si představit, jak může být tento přístup užitečný v životě každého z nás. Odmítá totiž nálepky, důležité je pro něj slovíčko růst a učení.

Růstové myšlení je totiž úžasné – pokud ho máte, dokážete se snadno povznést nad prohry, naučit se mnoho věcí, nebát se riskovat. Dá vám větší svobodu i životní spokojenost, protože nebudete limitováni svými představami o sobě, ani představami okolí o vás. Současně se naučíte přemýšlet o svých chybách a nedostatcích jako o aktuálním stavu, který naprosto nesouvisí s vámi ani s vaším charakterem. A to je rovněž osvobozující.

Je to opak fixního myšlení, které je velmi omezující. Člověk získá nějakou nálepku o svých dovednostech a vlastnostech a celý život pak tráví dokazováním toho, že je má nebo nemá. Lidé s fixním myšlením se také bojí výzev, nových úkolů, protože by to mohlo narušit jejich obraz o vlastních schopnostech. A mnohdy za tím stojí to, co jim říkávali rodiče, učitelé, vrstevníci, když byli ještě malí.

Přečtení knihy vám automaticky nezmění myšlení, ale vysvětlí vám, proč se někteří lidé snaží neustále dokazovat si svou hodnotu prací nebo se naopak vyhýbají výzvám. A také se díky ní přiučíte, jak své myšlení postupně změnit, protože v tomto případě se každá změna počítá. Knihu bych doporučila všem, kteří se bojí dělat změny ve svém životě, i těm, kteří jsou nespokojení s některými aspekty bytí. A obecně všem, kteří se rádi rozvíjejí, protože právě o tom kniha Nastavení mysli je.

Nastavení mysli
Autor Carol Dweck
Nakladatelství Jan Melvil Publishing