Recenze: Odborná literatura

Recenze: Pavel Šenkapoun – Webcopywriting pro samouky

1 1 1 1 1 (0 hlasů)

O čem by měl vědět budoucí copywriter a na co by se měl připravit, shrnuje Pavel Šenkapoun ve své nové knize Webcopywriting pro samouky vydané nakladatelstvím Zoner Press. Pavel Šenkapoun má představu, že díky jeho knize „kolem sebe budeme nacházet více dobrých textů a více hezkých webů. Rázem pak na světě bude také více spokojených uživatelů, více prodaného zboží, více hodnot, které by jinak zůstaly ve stadiu pouhé možnosti.“  (str. 11)


knihaSvé čtenáře ihned vyvádí z omylu – nestačí se naučit psát, aby se stali dobrými copywritery. Vlákna webového obsahu jsou mnohem spletitější. V prvé řadě jde o poznání klienta a jeho produktu, o vybudování osobní virtuální identity, o proniknutí do psychologie zákazníka a působení jednotlivých prvků webového obsahu na jeho přesvědčení, že si vybírá správně. Bez toho by těžko copywriter stanovil cíl textu, který vyzdvihuje Šenkapoun jako základ, a bez cíle nastává chaos.

Jak takový chaos vypadá, můžeme vidět hned v první kapitole této knihy na příkladu nezdaru samotného autora. Téměř vše, o čem se zdlouhavě až nenasytně a nesystematicky rozepisuje od úvodu až po druhou kapitolu, zaznělo stručně a srozumitelně v předmluvě. Následujících dvacet stran se jeví jako zmatené pobíhání od jednoho k druhému a neustálé návraty k tomu, co už zmínil. Klade otázky, na které neumí odpovědět (např. proč by měly být webové texty tématem knihy) a snaží se, seč může, zaujmout jako autor a člověk. Jako pěst na oku bolí během dalších kapitol klišé typu nerozlučitelnost zákazníka a produktu jako jing a jang, nesmyslná zmínka o Janu Ámosu Komenském nebo odkázání na velké mistry 19. století. Vrcholem je zneužití příkladu jednoho z nejkouzelnějších momentů z Malého prince k prodejním účelům!

Snad kdyby si autor stanovil cíl úvodu a první kapitoly a seškrtal je z dvaceti stran na strany dvě, copywriter samouk by při nejlepším kapitolu nepřeskočil, při nejhorším nezavřel knihu. Mohl by si i bez archeologických dovedností uvědomit rozdíl mezi webovým a prodejním textem, pochopil by snáz váhu stanovení cíle textu při budování osobní identity sebe i firmy nebo by ocenil podstatu příběhu klienta a jeho produktu na příkladu Tomáše Březiny.

Přitom z jeho internetových stránek víme, že umí být vtipný a vidět věci s nadhledem, ale čtenář knihy si toho může všimnout až na straně 90: „Copywriting není poezie. Ani filozofie, ani kvantová fyzika, ani medicína. Nespasí svět, nenasytí hladové, nevyléčí nemocné. Není to umění a není to ani vrcholový sport. V zimě vás nezahřeje, ve tmě vám neposvítí. Není to prostě nic zásadního. Nic, kvůli čemu by se vraždilo, válčilo nebo na co by se daly balit holky. Vzato kolem a kolem zůstává jedinou výhodou copywritingu to, že doslova milionům lidí po celém světě pomáhá získat zákazníky pro jejich produkty a služby.“  (str. 90)

Naštěstí od druhé kapitoly přestává Pavel Šenkapoun působit roztěkaně a ukazuje, že svému oboru rozumí a za čtyři roky nabral mnoho zkušeností, o které se s námi chce podělit. Konečně se dočkáme praktických a jasných tipů a návodů, chaos ustoupí přehlednosti. Podkapitoly dávají náhle smysl a dozvíme se opravdu to, co hlásá jejich název. Můžeme se například dozvědět jak a proč poznat svého klienta i jeho zákazníka, jak přenést prodejní taktiky z kamenné prodejny na webovou stránku, z čeho se taková webová stránka vlastně skládá a jaké mají jednotlivé části psychologický účinek na potenciálního zákazníka. Autor nás zavádí do oblastí, o kterých by si samouk nemusel myslet, že jsou pro samotný copywriting důležité, a přitom jsou podstatné. Autor na příkladu větších firem ukazuje, co funguje a co nefunguje v praxi. Detailně rozebírá tvorbu sloganů a účinky jejich rytmu, kdy se nejvýrazněji projeví, že je vystudovaný bohemista. K samotnému psaní textů se dostává až v páté kapitole, ale my už chápeme proč.

Pokud bychom si sami měli zodpovědět otázku, zda má smysl vydávat knihu o webových textech – zde opravdu nehraje roli, zda je to e-kniha nebo kniha –, Pavel Šenkapoun nás přesvědčil, že ano. Vyplatí se mít u sebe shrnutí všech podstatných složek tvorby webového obsahu, které bychom na internetu našli roztroušeně. Na druhou stranu musí přijít i rozčarování a nedůvěra. Nakolik může psát opravdu každý, jak autor tvrdí, když on sám se po několikaletých zkušenostech (jak často zdůrazňuje) dopustil na poli dvaceti stran i v průběhu celé knihy tolika základních chyb copywritingu, před kterými varuje? Že by u psaní knihy neplatily? To nejspíš ne.

Webcopywriting pro samouky
Autor Pavel Šenkapoun
Nakladatelství Zoner Press
Místo vydání Brno
Rok vydání 2015
Vydání 1.
Počet stran 208
ISBN/EAN 978-80-7413-176-9
Ediční řada Encyklopedie Zoner Press

Do nakladatelstvíPorovnat ceny

Komentáře   

 
Pavel Šenkapoun
+1 Odp.: Proč by měly být webové texty tématem knihy?Pavel Šenkapoun 2016-04-05 18:01
Díky za recenzi! Dovolil jsem si na několik autorčiných tvrzení reagovat na Facebooku: https://www.facebook.com/NejlepsiCopywriter/
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 

Aktuality

  • Prosincová Pevnost ve znamení Star Wars

    Opět nastal ten správný čas a na pultech trafik se objevil další díl fantasy a sci-fi časopisu Pevnost. Venku už se značně ochladilo, proto si ho vezměte k hořícímu krbu a při jeho čtení se trošku zahřejte. I když některá jeho témata jsou lehce mrazivá. Na co se můžete těšit?

    Číst dál...  
  • Zvláštní literární večer Michela Fabera

    Nakladatelství KNIHA ZLIN ve spolupráci s literární agenturou ULITA připravilo u příležitosti návštěvy Michela Fabera v Praze literární večer spojený se křtem jeho nejnovějšího díla –  Knihy zvláštních nových věcí. Předpokládám, že autora není potřeba příliš představovat, asi stačí zmínit, že mu v roce 2014 vyšel v České republice monumentální román Kvítek karmínový a bílý, zachycující viktoriánskou Anglii v příběhu chytré londýnské prostitutky Sugar. 

    Číst dál...  

Doporučujeme

icon 10x10px eKNIHOVNA.cz – knihy, noviny, časopisy 24 hodin denně.
icon 10x10px KURZY ANGLIČTINY Navštivte ukázkovou hodinu zdarma!

Nové komentáře

Doporučujeme

icon 10x10px Atraktivní práce pro všechny, kteří si věří.
icon 10x10px SMS zdarma do všech sítí.

Soutěž

  • Soutěž o knihu Dospělost je mýtus

    Ode dneška soutěžíme o knihu Dospělost je mýtus z nakladatelství CooBoo. Pokud správně zodpovíte tři jednoduché soutěžní otázky a usměje-li se na vás štěstí při závěrečném losování, kniha bude vaše.

    Číst dál...

Z čtenářského deníku

  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  
  • Biblický příběh, který se odehrává na americkém venkově

    John Steinbeck se narodil roku 1902 v Kalifornii. Vystřídal mnoho různých profesí a získané zkušenosti potom uplatňoval ve svých knihách. Patřil k autorům takzvané ztracené generace zažil první světovou válku a ve svých dílech popisuje bídu, které byl svědkem. Vyzdvihuje krásu kalifornské krajiny a sílu lidského ducha, naopak silně kritizuje násilí, zákeřnost a vypočítavost. Získal Pulitzerovu cenu i Nobelovu cenu za literaturu. Mezi jeho nejznámější knihy patří Hrozny hněvu, O myších a lidech, Pláň Tortilla a právě Na východ od ráje

    Číst dál...  

Přihlášení