Recenze: Clifford A. Pickover – Kniha o fyzice

Chcete se dovědět, jak funguje termoska, dalekohled nebo třeba žárovka? To vše a ještě mnohem víc vám vysvětlí Kniha o fyzice od Clifforda Pickovera.

knihaFyzika je věda, která v průběhu let přináší stále nové a nové objevy. Dokáže zodpovědět plno otázek, jak věci fungují. Už od dětství žasneme nad tím, jak vzniká duha, proč svítí žárovka, jak to, že letadla létají atd. Kniha o fyzice s podtitulem Od velkého třesku ke kvantovému znovuzrození: 250 milníků v dějinách fyziky, se nám snaží tyto jevy srozumitelně a věcně vysvětlit, tak aby tomu porozuměl každý.

Clifford A. Pickover se snaží představit běžnému čtenáři pohled do světa vědy. Kniha o fyzice není jeho prvním počinem. Napsal desítky popularizačních knih o medicíně, biologii a matematice. U nás od něj vyšla publikace Matematická kniha Od Pythagora po 57 dimenzí: 250 milníků v dějinách matematiky. Setkala s velmi pozitivním ohlasem a tak není divu, že se nakladatelství Argo rozhodlo vydat jeho další dílo.

Autor postupuje chronologicky, snaží se jednoduše a srozumitelně vysvětlit fyzikální zákony, objevy, teorie, ale nezapomíná ani na osobnosti s fyzikou spojené. A že to není vždy snadné.  Dostaneme odpovědi na jednoduché otázky (jak funguje stetoskop, proč se bumerang vrací atd.), ale i na složitější fyzikální zákony (např. teorie černých děr, teorie relativity atd.). Každému z problémů věnuje jednu stránku a jednu krásnou fotografii. Je to mnoho, nebo málo? Nedokážu odpovědět. Na některé jevy je to prostor dostačující, dostanete kompletní odpověď, bohužel u některých složitějších otázek je to prostor až žalostně malý.

Ukázka:
Je fascinující, jak často se stává, že k velkým matematickým a přírodovědeckým objevům dochází nezávisle na sobě téměř ve stejnou dobu. Například zákony chování plynů, Möbiova páska, infinitezimální počet, evoluční teorie nebo hyperbolická geometrie byly objeveny vědci v různých zemích prakticky ve stejnou dobu. K takovým současným objevům dochází patrně proto, že čas k objevu uzrál a lidstvo k němu nahromadilo dostatek znalostí. Stává se, že dva vědci, kteří pracují odděleně, jsou inspirování studiem téhož předchozího výzkumu. (str. 66)

Pickover píše velmi poutavě, svůj výklad prokládá citacemi z literatury, odkazy na zajímavé knihy, teorie prokládá vtipnými historkami a upozorněním na zajímavé kauzy, kdy fyzika zasáhla do dějin. Cílí tak hlavně na čtenáře, kteří se teprve s fyzikou seznamují. Zdá se, jako by si dal za cíl zpřístupnit tuto krásnou vědní disciplínu široké veřejnosti. Fyzika v podání pana Pickovera vás bude bavit. Pokud budete chtít podrobnější informace, musíte sáhnout po jiné publikace. Samotný autor do knihy zahrnul i seznam doporučené literatury pro další studium.

Zmínit se musím i o grafickém ztvárnění knihy. Fotografie, které doplňují text, jsou nádherné. Vždy jsou aktuální k probíranému tématu. I díky nim je dobré si knihu pořídit.

Kniha je především určená studentům, kteří si chtějí rozšířit znalosti, ale i laikům, kteří se snaží získat odpovědi na to, jak fungují jevy kolem nich. Dodá vám ty nejzákladnější informace, ale nabídne i možnosti, jak se dozvědět více. Publikaci beru i jakou doplňkovou učebnici fyziky, která může zpestřit hodiny plné pouček a vzorečků.

Kniha o fyzice od velkého třesku ke kvantovému znovuzrození: 250 milníků v dějinách fyziky od Clifforda Pickovera si rozhodně zaslouží místo ve vaší knihovně. Můžete po ní sáhnout a získat tak cenné odpovědi i pobavit se.

Kniha o fyzice
Autor Clifford A. Pickover
Překlad Ivan Štoll