Recenze: Helena Rytířová – Moje studentská kuchařka

5

Víte, kdo je nejlepší kuchařka na světě? No přece maminka! Jenže dřív nebo později přijde chvíle, kdy člověk musí z rodného hnízda vyletět a luxus vydatných teplých jídel si zajistit sám. Tato důležitá životní fáze zpravidla přichází při přechodu ze střední na vysokou školu. Tehdy mnoho mladých lidí zjistí, že dobře nakrmit sám sebe není až tak jednoduché. Vietnamské polévky ze sáčku a těstoviny s kečupem nejde jíst donekonečna a přichází čas naučit se vařit pořádně. Omezený rozpočet, malá společná kuchyňka a zpravidla nulové kuchařské zkušenosti to však nijak neusnadňují. V tu chvíli není nic snadnějšího, než sáhnout po Mojí studentské kuchařce od Heleny Rytířové.

Helena Rytířová: Moje studentská kuchařkaMoje studentská kuchařka vás na první pohled zaujme netradičním vzhledem. Čtverečkovaný papír v kroužkové vazbě a psací písmo dělají z knihy takřka autentický studentský sešit. V tomto „sešitu“ se skrývá dohromady 29 receptů. A na jaké pochoutky se můžete těšit? Tak třeba na tvarohový koláč bez těsta, kapustovou omeletu, sýrové špízy, palačinky se špenátem, kuřecí křidýlka pečená na medu a mnoho dalšího. Mezi recepty nechybí ani návody k přípravě polévek či nápady na chutné pomazánky. Všechna jídla jsou skutečně velmi nenáročná na přípravu a lze je bez problému nachystat i v malé kuchyňce. U každého receptu je uveden také doporučený počet porcí. Většinou se jedná o množství pro dvě až čtyři osoby, takže mladý kuchař či kuchařka může pohostit také své spolubydlící.

Abych byla úplně upřímná, od Mojí studentské kuchařky jsem čekala přece jen trošku víc. Na jednu stranu začínající kuchaři určitě ocení, že jídla jsou opravdu jednoduchá, ale zároveň se nemohu zbavit pocitu, že recepty jako knedlík s vajíčkem nebo bramborová kaše s párkem do kuchařky prostě nepatří (a to ani do té pro úplné začátečníky). Pod pojmem recepty jako od maminky si představuji zkrátka něco jiného.

Necelých třicet receptů mi připadá poměrně málo a jsem si jistá, že snadných a chutných jídel by šlo vymyslet víc. Osobně bych uvítala také jinou vazbu knihy. Design je sice originální a nápaditý, ale i při velmi opatrném zacházení se kniha rychle trhá. „Sešitové vydání“ je ale na druhou stranu velmi lehoučké, což studenti, kteří obvykle cestují s těžkým kufrem i několik hodin, jistě ocení.

Moji studentskou kuchařku bych doporučila především rodičům, kteří by rádi potěšili svou ratolest právě přijatou na vysněnou vysokou školu. Díky kroužkové vazbě je kniha velmi lehounká, takže nezatíží už tak dost objemný kufr plný čistého oblečení a učebnic. Receptů by sice mohlo být víc, ale jako zajímavá inspirace přibližně na první měsíc je Moje studentská kuchařka naprosto ideální.

Moje studentská kuchařka
Autor Helena Rytířová
Nakladatelství Fragment