Recenze: John M. Gottman – Sedm principů spokojeného manželství

kniha

Zastavíte se někdy při pohledu na dva milé lidi ve věku babiček a dědečků, kteří se drží za ruce a usmívají se na sebe? Usmějete se spolu s nimi? Cítíte, jak z nich sálá láska a úcta jeden k druhému? Já ano. Je v tom takový rozdíl oproti statistikám rozvodovosti. A je v tom naděje. A právě šanci na podobně dlouhý šťastný vztah přináší světový bestseller plný praktických cvičení uznávaného profesora psychologie Johna Gottmana Sedm principů spokojeného manželství.

knihaPokud cítíte, že váš vztah v něčem skřípe a chcete ho vylepšit, ale z nějakého důvodu nechcete vyhledat cizí pomoc, zkuste sáhnout po publikaci Sedm principů spokojeného manželství. Každý pár má co zlepšovat, víte ale, kde začít?

Praktický průvodce fungováním dlouhodobých vztahů je vyvrcholením celoživotního díla významného amerického psychologa Johna Gottmana, jednoho z nejcitovanějších odborníků v oblasti výzkumu rodiny a manželství na světě. Jeho terapeutická praxe a desítky let probíhající pozorování stovek párů vedly Gottmanův tým k odhalení sedmi základních principů typických pro úspěšné dlouhodobé vztahy. Na základě svých průlomových objevů pak Gottman publikoval podrobný návod, jak může téměř každý pár zlepšit či zachránit svůj vztah.

V knize se mimo jiné dozvíte, kterých sedm klíčových bodů je zásadních pro fungování dlouhodobých vztahů a manželství. Proč je komunikace jako základ většiny párových terapií pouhým mýtem a že některé problémy je skutečně lepší dát k ledu a vůbec je neřešit. Také se naučíte, jak efektivněji komunikovat a zvládat konflikty tak, aby jejich výsledky vztah neničily, ale naopak posilovaly. Také se dozvíte, jak čelit moderním nástrahám vztahu jako jsou digitální komunikace či sledování porna na internetu. I to, co dělat proti postupnému sexuálnímu a emocionálnímu odcizení partnerů. Dočtete se také řadu zajímavých zjištění například že je pro ženy ochota muže k domácím pracím mimořádně erotická.

John Gottman dokáže díky bohatým zkušenostem ze stylu komunikace určit, který vztah má šanci na úspěch a který ne. Dozvíte se, že čtyřmi jezdci vztahové apokalypsy jsou kritika, pohrdání, defenzivnost a zazdívání, které jsou předzvěstí brzkého rozvodu. A také i to, že emocionální odcizení, absence pozitivního rozměru během konfliktních diskusí (sdílený humor, náklonnost, empatie) předpovídají rozvod v pozdější době vztahu. A samozřejmě se v knize dočtete i to, jakým způsobem s těmito katastrofickými styly komunikace ve vztahu skoncovat, nahradit je jinými a vztah vylepšit.

Praktičnost a užitečnost celé knihy je skoro neuvěřitelná. Není to žádná suchá teorie, ale ověřená fakta uvedená do reality, která mohou zachránit vztah a ušetřit člověku spoustu negativních emocí. Kniha obsahuje cvičení pro oba partnery, které vedou ke zlepšení vztahu. Gottmanův výzkumný tým zjistil, že účinnost těchto cvičení může být pro čtenáře dokonce vyšší, než je efektivita klasické manželské terapie.

Cvičení vedoucí k hlubšímu poznání jeden druhého, ale i k praktickým záležitostem, jako jsou řešení aktuální krize, sestavení finančního rozpočtu, sladění chodu domácnosti či milostného soužití. Pro větší názornost jsou chyby i úspěchy párů ilustrované na příbězích jiných lidí, kteří bojovali o svá manželství, i těch, kteří tento boj prohráli. Jako žena, která svému nepořádnému manželovi v afektu přibila trenýrky k podlaze.

Průvodce je psán jasným a výstižným stylem jazyka. Není to akademický text tvořený nesrozumitelným jazykem a doplněný bibliografickými citacemi skoro na každém řádku. Také to není pseudoodborná kniha plná omáček a prázdných řečí. Ne. Je to velmi dobře napsaná kniha, která občas i pobaví. Jednotlivé kapitoly i pasáže jsou navíc díky grafice přehledné a ucelené, což napomáhá dobré orientaci v textu i v jednotlivých doporučeních. Informace se proto díky dobrému členění, názornosti i výstižnému jazyku dobře pamatují.

Co bych na příručce vyzdvihla je, že v knize například při řešení konfliktu jsou k nalezení přímo fráze, které se dají při hádce použít ke zmírnění či vyřešení napjaté situace. Může se to zdát směšné, ale když se nad tím zamyslím, je to hodně použitelné do života obecně. Spoustu věcí, které jsme se o vztazích naučili, jsme se naučili tím, že jsme se dívali na druhé a pak vztahy sami zažívali. Pokud byly z nějakých důvodů neúspěšné, nebo cítíme, že by se na nich dalo zapracovat ještě, možná neuškodí naučit se něco nového.

Podstatné je také to, že autor zdůrazňuje a na příkladech párů učí, jak je důležité nebát se komunikovat, domlouvat se nad věcmi a především brát chyby partnera s humorem a akceptovat je. Chyby má každý, žádný člověk není dokonalý a nikdy nebude. Nemá smysl se proto rozčilovat nad některými věcmi, jednodušší je přijmout je. Mnohé se tím pak vyřeší samo. Pro manželství je vždy důležité, aby mezi partnery panovalo přijetí, tolerance k chybám, respekt, humor, sympatie, obdiv a především přátelství, pak mohou oba žít ve svazku plném lásky.

Myslím, že může být dobré, pokud si partneři domluví pravidelně v týdnu čas, kdy si kapitolu buď samostatně nastudují a poté spolu provedou daná cvičení, či si knihu rovnou přečtou pospolu. Samozřejmě, kniha není zárukou toho, že se vztah v troskách zachrání, ale možná získá naději. Aplikovat poznatky z knihy nemusí být pro všechny stejně snadné, někdy bude třeba i práce na sobě, potom teprve v páru. Na druhou stranu to není nemožné. A jak tvrdí rčení: Když se chce, všechno jde.“

Knihu bych jednoduše doporučila všem – zadaným i nezadaným, kteří o vztah stojí. Zadaní zde najdou tipy a doporučení, jak zlepšit svůj vztah, a ti nezadaní možná zjistí, proč jim poslední vztah nevyšel a jak se postarat o to, aby měl ten budoucí šanci. A možná přečtení knihy nezlepší jenom partnerský vztah, ale přeneseně i další vztahy v rodině či jinde. Protože ruku na srdce, do konfliktních situací se nedostáváme jen s našimi drahými polovičkami.

Gottman, John. M. Sedm principů spokojeného manželství. Praktický průvodce fungováním dlouhodobých vztahů. Vyd. 1. Brno: Jan Melvil Publishing, 2015, 328 s. ISBN 978-80-87270-74-5