Recenze: Adam Levinovitz – Výstraha: Lži a mýty o tom, co jíme.

Americký profesor religionistiky Adam Levinovitz se mimo svůj primární obor, tedy náboženství, zabývá také zdravou výživou a vyváženou stravou. A právě tímto tématem se zabývá také ve své knize, kterou nazval Výstraha: Lži a mýty o tom, co jíme s podtitulem Pravda o soli, cukru, tuku a především o lepku.

knihaA obsah knihy naprosto odpovídá jejímu názvu. Autor publikaci rozdělil na několik kapitol podle jednotlivých mytizovaných potravin.

V první části se věnuje démonu stravování, o kterém se debatovalo přibližně před dvaceti až třiceti lety. Tím je MSG, neboli glutaman sodný, který se přidával snad do všeho. V dalších kapitolách se pak Levinovitz postupně zabývá lepkem, tuky, cukry a solí. U každé zde vyjmenované složky potravy pak poukazuje na to, jak je společností mytizovaná jen proto, aby korporace věnující se prodeji léčiv a podobných přípravků vydělaly zase o něco větší peníze.

Reklamy a rádoby vědecké studie se vetřou do podvědomí konzumenta, ten uposlechne jejich rady a přestane jíst některou potravinu. Anebo si vsugeruje, že je na ni alergický nebo že mu jinak nevyhovuje. A už je ruka v rukávě a peníze se jen sypou.

Celá moderní společnost se točí kolem konzumních záležitostí. Reklamy na nás chrlí nejprve nespočet spotů nabízejících různá jídla, dobroty a další pokušení, aby k nám vzápětí vyslala podnět k tomu, abychom se změnili, abychom méně a zdravěji jedli a kupovali si hubnoucí přípravky a stroje, které za nás samy cvičí. Mainstream obyčejné lidi tlačí do utrácení peněz za to, aby se stali „lepšími“, vnucuje nám zkreslenou představu o dokonalých tělech a samozřejmě se na tom vydělávají obrovské peníze. A přitom by vše šlo vyřešit úplně jinak. Stačila by střídmost, ale k té si musí každý člověk pomoct sám.

Lidé vždy sami sobě namluví, že jim některá potravina nebo její složka nedělá dobře, přesvědčí svou psychiku, že je to pravda, a tělo na to začne reagovat tak, že danou potravinu opravdu začne odmítat. Samozřejmě to není správné ani zdravé, člověk by měl jíst přiměřeně, vyváženě a všechno. A právě to je poselství knihy Adama Levinovitze. Podle něj pro zdravého člověka neexistuje žádná potravina nebo její složka, která by mu mohla nějak ublížit. Stačí jen u jídla přemýšlet a věnovat mu nějaký čas. Nebezpečné jsou podle autora spíše diety, kterých je všude přehršel a vnucují se lidem tím, že se je snaží přesvědčit o své stoprocentní účinnosti a prospěšnosti pro lidský organismus, ale většinou si jimi jen ublížíme a kýženého výsledku buď nedosáhneme vůbec, nebo jen na krátký čas.

Krédem knihy Výstraha: Lži a mýty o tom, co jíme s podtitulem Pravda o soli, cukru, tuku a především o lepku by mohlo být „všeho s mírou“. Já k tomu přidám ještě to, že pokud se člověk stravuje vyváženě a také se pravidelně věnuje fyzické aktivitě, bude sám se sebou spokojený a také bude daleko zdravější.

Člověku, který se zajímá o své zdraví rozumně a nedává prostor k tomu, aby byl „oblbnut“ korporacemi, tato kniha sice nepřináší žádné převratné myšlenky, ale protože je takových lidí u nás i po celém světě stále velice málo, je potřeba právě takovýchto knih, aby si lidé uvědomili, že zbytečně přehánějí a že by se mohli mít díky malým změnám úplně jinak. A i proto kniha určitě stojí za přečtení.

LEVINOVITZ, Adam. Výstraha: Lži a mýty o tom, co jíme. Pravda o soli, cukru, tuku a především o lepku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2015, 273 s. ISBN 978-80-247-5688-2.