Recenze: Martin Krengel – Tajemství efektivního učení: Dvakrát lepší výsledky s polovičním úsilím

tyle=

Tajemství efektivního učení: Dvakrát lepší výsledky s polovičním úsilím zní jako reklamní slogan, ale ve skutečnosti se jedná o název knihy Martina Krengela, kterou vydalo nakladatelství GRADA. Titul a podtitul ještě doplňuje schématický obrázek poutě za věděním, reprezentovaným truhlou s pokladem skrývající číslici 1 (co to asi v souvislosti s učením znamená, že?) a věty: Legální doping, Bez vedlejších účinků. Již titulní strana tak čtenáři jasně ukazuje, co mu kniha slibuje, a dává ochutnat metody, které používá.

Martin Krengel ve svém díle kombinuje zásady time managementu a psychologie učení tak, aby čtenářům nabídl metody a taktiky, jak se co nejlépe poprat s učením i přípravou na chvíle, kdy své vědomosti musí prezentovat. Jako mnozí další je odpůrcem klasického biflování a jeho nevýhody uvádí na mnoha příkladech, často čerpá ze svých vlastních zkušeností. Na stránkách knihy tedy najdeme témata jako je tvorba osobního učebního plánu, přehledné psaní poznámek z lekcí, různé způsoby učení, nezbytný odpočinek, ale také taktiky na zkoušky či jak jednat s učiteli a profesory.

Kniha je velmi rozmanitá a ke svému účelu používá řadu prostředků. Nikoho asi nepřekvapí jednoduché ilustrace, které ji doprovázejí, ale vizuálních podnětů je zde obsaženo velké množství a na mnoha místech jsou i vysvětleny výhody vizualizace učiva, a to včetně vlastního kreslení obrázků jako doplňku k textu. Součástí Tajemství efektivního učení je i menší množství grafů, mnoho přehledových tabulek, které však nejsou samoúčelné, a občas i úkoly pro čtenáře, aby lépe pochopili Krengelova tvrzení. Jako správná „učebnice“ má na konci každé kapitoly shrnutí, které osvěží předchozí text.

V zájmu maximální přehlednosti a srozumitelnosti Krengel ke schématům, grafům či tabulkám přidává i příklady aplikace na některé předměty. Jejich výčet je velmi různorodý, jedná se o exaktní vědy stejně jako společenské. Čtenář se tedy seznámí se způsoby jak například lépe pochopit matematické vzorce, naučit se v krátké době řadu cizích slov, zapamatovat si základní údaje o historických osobnostech nebo si osvojit kreslení trojrozměrných chemických vzorců.

Kniha je v první řadě určena vysokoškolákům, což Martin Krengel nezastírá, ale dodává, že poučit se z ní mohou i další studenti, stejně jako učitelé a rodiče. To je sice pravda, ale metody zvládání velkého množství učiva, přípravy na zkoušky či jednání s profesorem se hodí především studentům univerzit. Navíc mnohé popisované skutečnosti mohou být pro středoškoláky, neřku-li žáky základní školy, jen těžko pochopitelné.

Sympaticky působí fakt, že Martin Krengel nijak nepředstírá, že vlastní patent na rozum. Právě naopak, v prvé řadě nabízí možnosti a doporučuje vybrat si z knihy jen to, co čtenář využije ve vlastní praxi. Zároveň radí číst knihu čistě se zaměřením na vlastní potřeby a klidně přeskakovat z jedné kapitoly do druhé dle libosti. Pokud by někomu nestačila doporučení a zkušenosti autora, nalezne u některých témat i odkazy na další, mnohdy internetové zdroje, které mohou s probíraným tématem dále pomoct. Přestože se autor snažil o maximální přehlednost knihy a rozdělil ji do několika jasně vymezených oddílů, díky šíři zpracovaných témat a způsobů prezentace autorových názorů se může čtenář hůř orientovat.

Tajemství efektivního učení: Dvakrát lepší výsledky s polovičním úsilím je svým způsobem učební kuchařka. Namísto podle druhů pokrmů je však strukturována dle fází učení. Neobsahuje sice opulentní barevné fotografie výsledných produktů, namísto nich nabízí grafy, tabulky a nákresy pomáhající zvládnout proces učení a vše s ním spojené. Stejně jako kuchařka nežádá konzumenta o čtení od prvních stránek až k posledním, avšak nabízí mu jednotlivé recepty, z nichž si může vybrat. Na receptech Martina Krengela si sice příliš nepochutnáte, ani jimi neohromíte a nenasytíte nedělní návštěvu, ale mnohé z nich vám mohou pomoct s tím, s čím se budete – stejně tak jako s jídlem – setkávat až do své smrti, totiž s učením. Obzvlášť pokud jste studentem vysoké školy a máte před sebou velké množství učiva, které si musíte osvojit. Je to právě tato kniha, která vám může pomoct nejen k lepším výsledkům, ale ušetřit vám též řadu bezesných nocí.

KRENGEL, Martin: Tajemství efektivního učení: Dvakrát lepší výsledky s polovičním úsilím. 1. vyd. Praha: GRADA, 2015, 232 s. ISBN 978-80-247-5543-4.