Recenze: Pavel Pavloušek, Pavla Burešová – Vše, co byste měli vědět o víně… a nemáte se koho zeptat

kniha

Znáte to. Večeře s přáteli, kdy si chcete užít skleničku vína. Možná máte mezi sebou někoho, kdo vám začne vyprávět o slunných stráních a květinově třešňovém buketu s příměsí muškátu a meruňky u přineseného vína barvy karmínu, ale nikdo jiný jeho slovům prakticky nerozumí. Ale vy byste chtěli. Knížka Vše, co byste měli vědět o víně a nemáte se koho zeptat od autorů Pavla Pavlouška a Pavly Burešové vás nenásilnou formou provede světem vín a rozšíří vaše obzory o tomto oblíbeném alkoholickém nápoji.

knihaUrčitě jste často na rozpacích, zda právě ochutnáváte dobré, nebo špatné víno. Podle etikety to obvykle nepoznáte. Možná ani nevíte, jak víno správně uchovávat, podávat a jak ho harmonicky skloubit s určitým typem jídla. Proto vám kniha odpoví na spoustu otázek, které vás napadnou při pití tohoto lahodného nápoje a na které se zpravidla nemáte koho zeptat.
Kniha potěší každého, kdo začíná s poznáváním vína. Umožní mu rozeznávat jeho vlastnosti, kvalitu a lépe se orientovat na neustále se zvětšujícím trhu domácích a zahraničních vín. Víno je zde představeno jako fenomenální nápoj, jehož výsledná chuť závisí už na způsobu pěstování révy vinné ve vinici a na tom, jak ji dotvářejí vinaři při výrobě.

Sto čtyřicet čtyři stránek plných vydatných informací ilustruje řada fotografií. Text je dobře členěný, nechybí zvýrazňování ani nadpisy pro lepší orientaci v textu. Má dobrou strukturu, kapitoly na sebe plynule navazují. Publikace se čte dobře, je psána jasným výstižným jazykem, ale vzhledem k množství informací ji nejde přečíst najednou. Je potřeba se pomalu probírat jednotlivými stránkami až ke konci. A odměna? Nalezení tajemství pěstování, výroby, výběru a vychutnávání si skleničky vína.

Konkrétněji kniha seznamuje s českými a moravskými vinařskými oblastmi, jednotlivými odrůdami vína, pěstováním a výrobou. Dále se čtenář dozví o uskladnění vína, kombinaci, uchovávání, servírování vína, ale i o tom, jak číst údaje na etiketě. Na závěr čeká na čtenáře přehledný vinařský slovníček i sbírka receptů.

Kniha je určena pro začátečníky a běžné spotřebitele, kteří pročtením publikace získají informace, kterými se mohou blýsknout na každém večírku. První stránky mi zpočátku připadaly nezajímavé, příliš se mi nechtělo číst o tom, kde se víno pěstuje a jak, ale tyto stránky mají v knize svůj smysl. Naučí nás ocenit proces výroby vína.

Produkce vína je takové malé umění. Může se na něm ledascos zkazit, ale když se sezóna vydaří, může si vinař vychutnat hřejivý pocit z dobře odvedené práce. Pěstování a výroba vína není jako výroba technických výrobků, kdy je snadné pokažené výrobky jednoduše vyhodit a vytvořit nové. Majitel vinic má za svůj život jen omezené množství sezón, které mohou vyprodukovat kvalitní výrobek a potěšit tak chuťové pohárky spotřebitele.

Jediné, co mě na knize zaráží, je její měkká vazba. Dokážu si představit, že by v pevné vazbě mohl být z knihy velmi hezký dárek k narozeninám. Publikaci Vše, co byste měli vědět o víně bych doporučila každému, kdo má zájem si prohloubit své znalosti o víně. A zároveň bych mu popřála, aby měl po ruce vždy malý vzorek daného vína a mohl si o něm nejen číst, ale také si ho vychutnat. O tom to přeci je.

Pavloušek, P. a Burešová, P. Vše, co byste měli vědět o víně… a nemáte se koho zeptat. Vyd. 1. Praha, Grada, 2014, 144 s. 978-80-2474-351-6.