Recenze: Melissa Joulwan – Dobře živeni: paleorecepty pro lidi, kteří rádi jedí

Známe to všichni. Uhonění, uspěchaní dorazíme pozdě večer domů a máme hlad. Ale ne jen hlad, ale HLAD. A vezmeme si to první, co nám padne pod ruku – pizzu, zmrzlinu nebo něco podobně nezdravého. Jenže prospívá to našemu tělu? Ale co jiného by se dalo rychle a jednoduše připravit k snědku, abychom si výborně pochutnali a dodali svému tělu ty správné živiny? Poradí vám kuchařka Dobře živeni od Melissy Joulwanové, zastánkyně paleo stravy, která vás naučí připravovat výživné jídlo pro vaše tělo i duši a pro důležité lidi ve vašem životě.

knihaAmeričanka Melissa Joulwanová si pro čtenáře připravila kuchařku, která naučí vařit opravdové jídlo z jednoduchých a čerstvých surovin vymyšlené tak, aby byli strávníci zdravější. Kniha předkládá recepty na jídla z různých koutů světa, která zavání příslibem dálek a lahodného zážitku. Čtenáři zde naleznou řadu návodů na přípravu ovoce, zeleniny a salátů, masa a omáček a koření, aby nikdy nezavládla na talíři nuda. Příprava je snadná a mnohdy i velmi rychlá. Recepty vznikaly v obyčejné kuchyni se stejnými základními nástroji a vybavením, jaké může mít k dispozici úplně každý.

Melissa Joulwanová popisuje svůj příběh baculaté dívky, která ke zdraví a sebevědomí došla prostřednictvím kvalitního stravování a cvičení. Odhaluje, jak bojovala s emočním jezením, podsaditou postavou a alergií. A především, jak se všech problémů zbavila a vytvořila si láskyplný vztah ke svému tělu, které využívá dobré potraviny jako palivo. Naučila si užívat každého sousta, protože jak sama podotýká, jídlo chutná o moc líp, když si ho vychutnáte, než když po něm následují výčitky. A to chce předat všem svým čtenářům.

Někdo by si možná řekl, že zásady popisované v kuchařce jsou příliš striktní. Autorka se vyhýbá průmyslově zpracovaným potravinám, obilovinám, luštěninám, sóje, cukru, mléčným výrobkům, alkoholu i rostlinným olejům. Kdo však už přečetl knihu Jídlo na prvním místě, na kterou autorka odkazuje, chápe její zásady. I mě tato kniha silně ovlivnila. Nikdy bych nevěřila, jak výrazné účinky může mít skladba jídelníčku na můj organismus, zdraví a taky překvapivě náladu. Řada potravin je při zásadách popisovaných v obou knihách vyřazena z jídelníčku proto, že zvyšuje hladinu cukru v krvi, způsobuje systémové záněty v těle nebo obojí. A po přečtení těchto dvou knih je možné, že se vaším nejoblíbenějším pokrmem rychle stane maso se zeleninou. I mně se to přihodilo.

Kuchařka je psána s opravdovým zápalem a láskou ke zdravému stravování. Ten pocit dýchá z každé stránky, která je laděna v sympatickém paleo designu. Navíc ve které jiné kuchařce najdete obrázek dinosaura, dokonce dvou? Kniha má pestrou grafiku, dobré členění a kvalitní fotografie jídel, nad kterými se sbíhají sliny. Jediné mínus ve zpracování pro mě představuje měkká vazba. Naleznete zde i seznam potřebného kuchyňského vybavení a prostor na poznámky u každého z receptů. Autorka totiž vyzývá čtenáře k experimentování s jídlem a využívání představivosti, a to prostřednictvím hry: Jak by to šlo jinak? A občas ke všemu přihodí trefné a vtipné příhody ze života, jako když na straně sedmnáct vysvětluje rozdíl mezi vařením a přípravou večeře.

Na konci knihy čtenáři naleznou i milý medailonek všech, kteří se na vzniku kuchařky podíleli. Pochválila bych i poznámky překladatele, který pohotově radí, čím nahradit suroviny (kokosový nektar), které nejsou v ČR snadno k sehnání. Dále je užitečný seznam obchodů s kvalitními potravinami v České republice, který se nachází na úplném konci knihy v sekci zdroje.

Při procházení receptů a jejich zkoušení mě napadalo, že je podivuhodné, jak mě honí mlsná při pohledu na zdravá a kvalitní jídla. Mými oblíbenými jídly se staly pesto z bazalky a vlašských ořechů, masový koláč Meatza, citrusové Carnitas, opečená mrkev na římském kmínu a lesní plody s kokosovou šlehačkou. A jaká budou ta vaše?

Joulwanová, Melissa. Dobře živeni: paleorecepty pro lidi, kteří rádi jedí. Vyd. 1. Brno, Jan Melvil Publishing, 2014, 176 s. ISBN 978-80-87270-90-5