Recenze: Mike Rohde – Příručka skečnoutingu

Chodíte často na přednášky, porady, semináře či workshopy?  Nic si z přednášek nepamatujete? A jsou vaše zápisky nudné, chaotické, zkrátka k ničemu? Chcete se naučit lepší technice tvorby poznámek? Chcete zkrátka změnu? Otevřete Příručku skečnoutingu od Mikea Rohdeho a začněte napodobovat a tvořit svůj vlastní styl vizuálních poznámek.

kniha
Skečnouting je moderní a zábavný způsob tvorby poznámek kombinací textu, obrázků, typografie a symbolů. Příručka skečnoutingu je vizuální průvodce a manuál, který vás naučí základním konceptům skečnoutingu, jeho postupům a technikám. Zároveň povzbuzuje k vytvoření vlastního stylu obrázků a poznámek.

Mike Rohde je designer, ilustrátor, autor a skečnouter. Jeho vášní jsou jednoduchá a praktická designová řešení. Tahle vášeň, spolu s jeho celoživotním zvykem zaznamenávat si koncepty a postřehy pomocí náčrtů a čmáranic, ho inspirovala k rozvinutí konceptu skečnoutingu.

Kniha odráží současný trend tvorby blogerů, mediálních guru, lektorů, lidí pracujících na vlastní pěst i manažerů, kteří potřebují rychle a efektivně předávat informace druhým. Zároveň příručka slouží jako PR autora i jeho známých. Knihu obecně ocení i studenti, kteří si pomocí skečnoutingu mohou oživit nudné přednášky, zapamatovat si více a ještě svým uměním oslnit své spolužáky. Hodí se také pro každého, kdo chodí na semináře, porady, panely, píše si deník či pravidelně zaznamenává své nápady.

Obrázky jsou přirozeným a velmi účinným prostředkem ke sdílení informací. A toho příručka využívá. Čmárání je zkrátka přirozené. Kdo si za školních let nečmáral na stránky školních sešitů kytičky či na konci listu s písemkou roboty? Skečnouting zapojí mozek více způsoby než obyčejné poznámky. Podle teorie Allana Paivia a jeho duálního kódování je třeba zaktivovat oba režimy, aby byla paměť co nejvýkonnější – tedy verbální i vizuální složku. Částečně se kniha může jevit i jako pomůcka k tomu, jak si zapamatovat více bez složitého memorování.

Je úžasné, jak lze za pomoci pár kroužků, čar, linek či šipek vytvořit snadno zapamatovatelné, živé dílo. Navíc nemusíte umět kreslit. I ta největší čmáranice dokáže efektivně vyjádřit myšlenky. Stačí ovládnout pouze základní tahy a osvojit si některé vychytávky, které dodají kresbám švih.

Celá kniha je navíc koncipována jako jedna velká ukázka skečnoutingu. Je plná informací, ale zároveň upoutá svou grafikou pozornost. Za každou částí následuje rekapitulace, čas od času představení ukázek prací ostatních skečnouterů. Zásady skečnoutingu jsou napsány v jednoduchých jasných krocích, které celkově tvoří návod ke vzniku vlastních kreseb. Na závěr čeká čtenáře velká pobídka k vytvoření si vlastních skečnoutů.

Kreslení je řemeslo. Nelze tedy knihu jen prolistovat, ale je potřeba psát. Někdy i minimálně 50x, než se obrázek dostane kreslíři do ruky. Na druhou stranu pokud člověk tento um ovládne, je to velmi rychlé, výstižné a efektivní zaznamenání nejrůznějších informací. Také se dá tímto způsobem zapamatovat více informací – kreslíř pozorně naslouchá, hledá klíčové myšlenky, vybírá, tvoří vlastní rukou a zároveň své poznámky vidí. Tak se dá nejlépe využít čas strávený na přednášce, neboť skečnouting vyžaduje pozornost a koncentraci. Navíc je to méně únavné a možná mnohdy i méně frustrující, než se snažit zachytit podrobné slovní popisy.

V knize jsou tipy na tužky a deníky, což na mě působilo spíš jako druh reklamy než jako doporučení kvality. Samozřejmě je však možné, že se autor spolu s ostatními kreslíři chtěl pouze podělit o své nejlepší pomůcky ke tvorbě skečnoutů. Někdy mi také připadalo, že autor rozebírá něco naprosto jednoduchého hrozně složitě – např. vysvětlování, že když dělám něco dvakrát, zabere mi to dvakrát tolik času (viz. jednofázový a dvoufázový proces).

Celkově se jedná o velmi zajímavou a zábavnou knihu, která poodhalí roušku tajemství nad (ne až tak) novým fenoménem skečnoutingu. A současně podnítí touhu se tento typ vizuální grafiky naučit.

Rohde, Mike. Příručka skečnoutingu. Vyd. 1. Brno, Jan Melvil Publishing, 2015, 224 s. ISBN 978-80-87270-70-7.