Recenze: Roman Vaněk – Snadno & rychle: 111 receptů pro všední den

1 1 1 1 1 (4 hlasů)
jidlo

Z vaření se stala móda. V televizi vaří každý: herci, herečky, televizní hvězdičky, taťkové, maminy, děti, prodejci snowboardů, afektovaní reportéři a výjimečně i kuchaři. Ostatně o nás Češích, Moravanech i Slezanech je dosti známo, že rozumíme úplně všemu, hlavně v hospodě u škopku. Není proto divu, že „rozumíme“ i gastronomii.

knihaA tak není asi žádným překvapením, když 25 let po konci centrálního plánování jsou jídelní lístky většiny restaurací psané jakoby přes jeden RaJský kopírák: smažený (sýr, niva, korbáčiky, hermelín, žampiony, …), katův šleh, kuřecí kung-pao, gordon blue (byť se to píše cordon bleu), sýr v bramboráku, kuřecí maso v bramboráku… Zdálo by se, že všechny tyto restaurace spadají pod jeden národní řetězec U Smažáku. Kuchařky jsou proto v knihkupectvích nejžádanějšími a nejprodávanějšími knihami. Ostatně kuchařka „gastronomického“ amatéra trhla rekord v prodejnosti, který by mohli závidět a možná i závidí profesionální spisovatelé, kteří za dvacet let neprodali tolik knih, co on za pár měsíců.

Doba je rychlá a zběsilá. Svět se s rychlostí, s jakou cestujeme, zmenšuje. Na jídlo v rodinném kruhu či s přáteli zůstává čím dál méně času, ke škodě celé naší společnosti. A na šílené tempo reagují i kuchařky. Nová kuchařka Romana Vaňka Snadno & rychle: 111 receptů pro všední den [1] přichází s recepty na pokrmy, které by měl zvládnout každý a přitom nestrávit při jejich přípravě dlouhé hodiny.

Kniha je rozdělena na 10 tematických částí: Jak na to, Polévky, Sendviče a burgery, Maso, ryby a plody moře, Těstoviny a rýže, Zelenina, Saláty, dresinky a dipy, Vejce, Pomazánky, Deserty a pečivo.

Už ze samotného přehledu jednotlivých tematických celků je zřejmé, že recepty jsou jednak velmi rozmanité, zároveň zahrnují široké spektrum surovin. Autor ukazuje, že jde snadno i rychle vykouzlit výborné a pestré několikachodové menu.

Recepty obsahují kromě klasického postupu a seznamu jednotlivých ingrediencí i tipy a doporučení, které uvítá každý, kdo daný recept dělá poprvé. Kniha je vybavena podle mého soudu nadmíru zdařilými fotografiemi. Obecně je grafická podoba velmi pěkná a oku (alespoň mému) příjemná. S kuchařkou se mi dobře pracuje, recepty jsou skutečně jednoduché a rychlé a jídla podle kuchařky jsou chutná. Křídový papír, na kterém je kniha vytištěna, velmi dobře snáší drsné zacházení, které je s vařením nad kuchařkou spojeno.

V kuchařce Snadno a rychle rozhodně nečekejte klasickou českou nebo francouzskou kuchyni, protože klasika je prostě časově náročná.

Musím se přiznat, že ne všechny recepty jsem testoval. Zkusil jsem recepty z šesti z celkem deseti oddílů a všechny dopadly výborně. Výsledky jsem byl mile překvapen nejen já, ale i moji milí malí strávníci (ten prostřední ale vyžadoval zvláštní servis – nakrmit od tatínka – habán jeden čyřletej). Pan Vaněk uvádí, že průměrně zručný kuchtík recept zvládne udělat do 30 minut. Hrozné zjištění po tolika letech dennodenního vaření, že jsem podprůměrně zručný, vše mi trvalo déle, ale i tak to bylo rychlejší než klasika.

O tom, že tato kuchařka (resp. její elektronická verze) má své kvality, svědčí i to, že získala mezinárodní ocenění The World Best E-book Cookbook 2015.

Z vaření se stala móda. V televizi vaří každý. Ostatně o nás Češích je známo, že rozumíme úplně všemu, hlavně v hospodě u škopku. Není proto divu, že tato čtenářská recenze vznikla právě v hospodě, kde jsem si objednal místní specialitu. Á, už mi to nesou. Tak copak to asi bude?

„Tak tady to máte, naše specialita, žížalí gruppensex. Dobrou chuť!“

Že jsem si název nevymyslel viz [2] – jen uvěřitelné věci se dají vymyslet, neuvěřitelné se stávají. No tak tedy dobrou chuť a Pán Bůh s naším zažíváním…

[1] VANĚK, Roman. Snadno & rychle: 111 receptů pro všední den. Vyd. 1. Praha: Prakul Production, 2014. 173 s. ISBN 978-80-87737-15-6