Recenze: Radim Pavelka, André Reinders – Kondiční trénink pro bojové sporty - Rozvoj speciální síly

muz

V posledních letech zažíváme v České republice nárůst popularity bojových sportů. Mezinárodní úspěchy několika českých reprezentantů i množící se galavečery kickboxu či smíšených bojových umění (MMA) v kombinaci se vzrůstající oblibou těchto sportů po celém světě rozšířily nejen zástupy fanoušků, ale i řady cvičenců. Zároveň se vyvíjí tréninkové metody a pomůcky technického či kondičního tréninku. Donedávna na českém trhu chyběla kniha zabývající se rozvojem kondice a síly v bojových sportech, ale tuto mezeru se rozhodli vyplnit Radim Pavelka a André Reinders a v nakladatelství GRADA vydali knihu Kondiční trénink pro bojové sporty s podtitulem Rozvoj speciální síly

knihaOba autoři jsou osoby více než povolané. Radim Pavelka je vedoucím oddělení úpolových sportů na UK FTVS a držitelem černých pásů v karate a jiu-jitsu, André Reinders se řadí mezi nejúspěšnější české bojovníky MMA a thajského boxu a je viceprezidentem České asociace smíšených bojových sportů. Společnými silami, za pomoci několika dalších sportovců, vytvořili zásobník devadesáti šesti cviků, jež mohou obohatit trénink zápasníka i karatisty.

Publikace se zaměřuje na silový trénink, ale rozhodně se nejedná o klasický soubor posilovacích cviků určený především pro obdivovatele kulturistů a fitness modelů. Takových knih jsou u nás spousty a Kondiční trénink pro bojové sporty se od nich liší v mnoha ohledech. Za prvé se skutečně zaměřuje na sílu a ne tvarování těla, a to ještě na sílu ve všech jejích podobách. Tedy ne pouze maximální, kdy zvedáte nejvyšší možnou váhu, ale i rychlou, výbušnou a vytrvalostní. Nepoužívá též izolovaných pohybů zaměřených na jeden určitý sval, ale nabízí komplexní cviky, které zapojují celou řadu svalových skupin, tak jako při zápasech a vlastně i při běžné fyzické námaze. Prezentované cviky však nerozvíjí pouze sílu, ale též rychlost, vytrvalost, tělesnou koordinaci a kloubní pohyblivost.

Vzhledem k množství cviků, jež kniha popisuje, a jejich rozmanitosti se autoři rozhodli členit ji nejprve dle základních cvičení s vlastní vahou, jako jsou například kliky, shyby či dřepy a jejich variace a poté dle pomůcek, například činek, kettlebellů či expanderů, jež se k modernímu silovému tréninku využívají. Díky tomuto členění se některé cviky objeví v knize víckrát, pokaždé jen s jinou cvičební pomůckou, ale není to příliš častý jev.

Kniha je jedinečná také proto, že u řady cviků jsou konkrétní situace, jež mohou nastat v bojových sportech od boxu, kickboxu, karate, zápasu, MMA, juda až po brazilské jiu jitsu. Krátký popis techniky s ilustračními fotografiemi bojujících sportovců jednoduše vysvětluje vliv daného cviku na tu či onu techniku.

Přestože se jedná o zásobník cviků, který se málokdy vyznačuje velkým množstvím textu, knize by neškodila větší popisnost. U každého cviku je napsána pozice, z níž vychází, způsob provedení, jeho účel a také takřka vždy užitečná upozornění, která mají zajistit, že cvičenec bude provádět cvik správným způsobem, aniž by například přetěžoval určitou část těla. Především ale popis provádění cviku je někdy příliš stručný a neupozorňuje cvičence neznalé cviku na drobné, byť důležité detaily. Například u takzvané píďalky, stěžejního cviku pro MMA, chybí upozornění, že je ve fázi přesunu potřeba zvednout hýždě ze země a dotýkat se jí pouze ramenem a chodidly. Čtenář je v takových chvílích odkázaný na fotografie pojící se s daným cvikem a – přestože těm lze jen těžko něco vytknout – na bílém pozadí není vždy jasná pozice těla, třeba právě vůči podlaze.

Kdo by hledal kromě samotných cviků i další doporučení, týkající se například stravy, skladby tréninku či počtů opakování, bude zklamán. Rozhodně to však nelze brát jako negativum knihy, která předkládá cviky vhodné pro veškeré bojové sporty. Zcela jinou skladbu cviků tak musí zvolit zápasník volného stylu, cvičenec muay thai nebo bojovník MMA. Aplikace předkládaných cviků a jejich využití v cvičebním plánu je tak zcela v rukou samotných cvičenců a jejich trenérů.

Kondiční trénink pro bojové sporty plní svoji roli užitečného zásobníku cviků takřka dokonale. Občas by sice neškodil trochu hlubší popis provádění cviku a samozřejmě nenahradí zkušeného trenéra, ale necelá stovka prezentovaných cviků obohatí trénink boxerů, zápasníků i všech ostatních bojovníků. Díky komplexnosti prezentovaných cviků se tak může každý cvičenec díky jejich provádění stát nejen silnějším, ale i rychlejším, vytrvalejším a dokáže rozvinout i řadu dalších pro bojové sporty důležitých dovedností.

PAVELKA, Radim, REINDERS, André. Kondiční trénink pro bojové sporty - Rozvoj speciální síly. 1. vyd. Praha: GRADA 2015, 168 s. ISBN 978-80-247-5416-1.