Bájná města a dobrodružný život Heinricha Schliemanna

sloup 100x100
Philipp Vandenberg, autor historických románů a literatury faktu, se českému čtenáři představuje již poněkolikáté. V nakladatelství Alpress byly již dříve vydány jeho publikace Po stopách Tutanchamona, Nefertiti či Tajné deníky císaře Augusta, nyní přináší i autorovu poslední knihu, která nese název Trojský poklad. Ta nepojednává o nikom jiném, než-li o slavném Heinrichu Schliemannovi, objeviteli Tróje a snad nejslavnějším dobrodruhovi, který jako jeden z prvních uvěřil Homérovu vyprávění.

trojsky poklad obalPsát o tomto muži není nikterak jednoduché. Zatímco se o mnoha postavách světových dějin zachovalo pouze pár historických dokumentů a ostatní zdroje představují pouhé pověsti a vymyšlené příhody, u Heinricha Schliemanna nastává problém opačný. Tento muž po sobě zanechal 60 000 dopisů, 18 deníků, 10 knih a řadu článků, které vycházely v periodikách několika zemí. Philipp Vandenberg se tak pouští na tenký led, neboť si za cíl stanovil sepsat Schliemannovy životní osudy do jediné knihy, která čítá „pouze“ kolem čtyř set stran. Co jej vedlo k tomuto odhodlání vytvořit další publikaci na téma, které bylo již tolikrát zpracováno? Sám v předmluvě říká, že tímto popudem se staly biografie, v nichž je náš objevitel trojského pokladu líčen jinak, než jakým ve skutečnosti byl. Jednak za to mohli samotní autoři těchto životopisů, jednak i samotný Schliemann. „Devadesát devět procent všech dopisů – které Schliemann napsal, sám okopíroval nebo dal okopírovat – bylo napsáno se záměrem, že budou zveřejněny později. Ukazují přikrášleného Schliemanna, takového, jakým být chtěl. Pouhé jedno procento jeho dopisů je skutečně soukromé povahy a upřímné, a jen toto jediné procento dopisů odhaluje pravého, neznámého Schliemanna.“ (S. 14)

Autor vytvořil na základě studia nejrůznějších pramenů román, v němž kromě beletristických pasáží nalezneme řadu citací z Schliemannových záznamů a také podrobných plánků bájných měst. Vyprávění začíná v květnu roku 1945, kdy se Berlín ocitl v plamenech. Tehdy byl Priamův poklad, který měl Schliemann odkázat Německu, uschován do několika beden a uložen v bunkru, který však objevili ruští vojáci. Poté se stal poklad po čtyřicet pět let nezvěstným, dokud nebyl znovu nalezen v jednom moskevském muzeu. Osud Priamova pokladu je však provždy spjat s osudem jiným – s osudem svého objevitele. „Priamův poklad se navíc stal symbolem života tohoto muže, jehož životní pouť byla právě tak blyskná, třpytivá, barvami duhy hrající, slavná a přesto pochybná. Priamův poklad a Heinrich Schliemann patří k sobě, jednoho bez druhého si nelze představit.“ (S. 42) Po této kapitole začíná příběh Heinricha Schliemanna, ona pohádka o muži, kterého Vandenberg přirovnává k Palečkovi, jenž přes svou malou postavu dokázal vzít všem dech svou houževnatosti a svými úspěchy.

Hlavní postavu zastihneme v roce 1841. Tehdy Schliemann jako devatenáctiletý mladík snil o cestách a dobrodružství a ani netušil, co vše jej v životě čeká. Nebyly to pouze úspěchy na poli archeologickém, ale i četná zklamání a omyly. Autor podrobně sleduje Schliemannův život, aby si o něm utvořil jednotný obrázek. Velký přínos knihy tak spatřuji v kapitole Schliemann očima psychologa, kde se můžeme dočíst o věcech, které sám Schliemann často skrýval nejen před veřejností, ale i před sebou samým. „Jednoduchý charakter zcela jistě nebyl, protože mu chyběla přímočarost a vnitřní řád. Podstatné stavební kameny jeho životopisu jsou střídavá náladovost, nenávist, bezmocnost, vztek a iluze.“ Autor psychologický profil svého objektu nevytváří na základě pouhého zdání, naopak: veškerá tvrzení dokládá citováním různých kapacit z oboru psychologie i z Schliemannových deníků a dopisů. Tak se můžeme dočíst například o tom, proč tento archeolog nenáviděl svého otce a že si vymyslel milostný poměr, ke kterému nikdy nedošlo.

Pokud jste stejně jako já rádi naslouchali příběhům o Heinrichu Schliemannovi a chtěli byste se spolu s ním vydat na dobrodružnou cestu třeba do Mykén nebo do Priamovy Tróje, potom vám doporučuji knihu Trojský poklad – publikaci, která vás zavede do bájných měst a přiblíží vám dobrodružných život jejich objevitele.

Knihu Trojský poklad vydalo nakladatelství Alpress.