Zabavte malé neposedy. Hry pro děti od 3 let

Dochází vám někdy nápady, jak zabavit děti? Pro tyto případy je tady zásobník her a aktivit k různým společným činnostem s dětmi.

knihaPublikace je určena jak pro dětem předškolního věku, tak pro děti mladšího školního věku. Nápomocna může být nejen rodičům, ale také prarodičům, starším sourozencům, chůvám nebo učitelům mateřských a základních škol.

Aktivity jsou seřazeny podle toho, jak jdou za sebou jednotlivá roční období v průběhu školního roku, tedy od podzimu až do léta. Praktické je také rozdělení her v rejstříku podle místa, kde se odehrávají, a typu činnosti: do auta, do postele, na doma, na louce, na pochodu, recepty, s přírodninami, stolní hry, v lese, výtvarné činnosti. Náměty na výtvarné činnosti jsou doplněny šablonami. Důležitou roli pro motivaci dětí hrají příběhy skřítka Jablůňka a holčičky Anetky, které jsou připojeny na začátku každé činnosti.

Ukázka z knihy – Lodičky

Vybrala jsem aktivitu, která se hodí právě pro toto roční období – pro léto, jedná se o výtvarnou činnost, jež je zaměřena na kreativitu.

Na začátku najdeme motivační příběh skřítka Jablůňka a holčičky Anetky, která Jablůňkovi říká, že pojede s tatínkem na vodu. Skřítek prosí svou kamarádku Anetku, aby mu vysvětlila, co to znamená jet na vodu, protože tomu nerozumí. Anetka popisuje, že budou mít půjčenou loď a poplují po vodě – po řece Vltavě a večer se zastaví v kempu. Skřítek ale netuší, co to ten kemp je, a tak mu Anetka popisuje, že to je místo, kde si postaví stan a přenocují. Anetka nabízí Jablůňkovi, že může plout s nimi, ale skřítek přiznává, že neumí plavat, i když by chtěl vidět plout loď. A v tomto okamžiku jde Anetka poprosit maminku, aby napustila dětský bazének, kde si budou pouštět lodičku. Než napustili bazének vodou, tak vyrobili společně první lodičku z kůry borovice. Po chvíli začali vyrábět druhou lodičku, která už měla listy jako plachty a klacíky jako stěžně. Dále zkoušeli, z čeho všeho lodička půjde vyrobit a z čeho naopak ne. Zjistili například, že kámen plavat na vodě určitě nemůže.

Po motivačním příběhu následuje popis činnosti, a to pomocí materiálu a pomůcek, místa realizace, co se bude danou aktivitou rozvíjet (v tomto případě se bude jednat o kreativitu) a samotnou realizaci činnosti:

Materiál a pomůcky: materiál, který je nadnášen vodou (polystyrenová deska, kůra, fimo hmota apod.), modelína, papír, párátka, fixy
Místo realizace: domov – stůl
Zaměření: kreativita
Realizace: Najdeme tvarově příhodnou kůru pro trup lodi, stejně tak si ji můžeme vykrojit z polystyrenové desky či vymodelovat z fimo hmoty. Na papír si namalujeme plachtu, vystřihneme, navlékneme na párátko a pomocí modelíny připevníme na palubu. Do polystyrenu nám půjde párátko zapíchnout i bez modelíny. Vyzkoušejte si, co všechno plave, a vyrobte si celou flotilu (skořápky od ořechů, celer, plastové hračky, apod.).[1]

Kateřina Zouharová, autorka této zdařilé publikace, vystudovala Západočeskou univerzitu v Plzni, obor Učitelství pro 1.stupeň ZŠ. Dva roky působila jako učitelka v mateřské škole, následně jako učitelka na 1. stupni. Řadu let se zabývá prací s dětmi, jejich volnočasovými aktivitami, zejména pobyty v přírodě, atletickou sportovní přípravou a rozvojem tvořivosti.[2] V nakladatelství Grada vydala v roce 2012 knihu Škola v přírodě hrou.

Knihu bych doporučila všem, kteří tráví čas s dětmi předškolního nebo mladšího školního věku a čas od času se dostanou do situace, kdy vyčerpali inspirace na činnosti s dětmi.

[1]ZOUHAROVÁ, K. Zabavte malé neposedy. Hry pro děti od 3 let. Vyd. 1. Praha: Grada, 2015. 184 str. ISBN 978-80-247-5468-0. Str. 157.
[2]Databazeknih.cz: Váš knižní svět [online]. [cit. 2015-07-29]. Dostupné z: http://www.databazeknih.cz/autori/katerina-zouharova-43170