Bible pro triatlonisty

zavodnik

Tréninková bible pro triatlonisty Joea Friela patří k nejlépe hodnoceným příručkám tohoto žánru. Vše, co se chcete dozvědět k tréninku, závodění i úspěchu v triatlonu, v sobě tato kniha ukrývá. Je určena začátečníkům i zkušeným závodníkům. Pokud se budete řídit radami, které na stránkách Tréninkové bible naleznete, určitě dosáhnete mnohem lepších výsledků. Knihu vydalo nakladatelství Mladá fronta.

knihaAutor zastává názor, že mentální nastavení je důležitější než fyzická stránka věci. Ve vrcholné formě je zásadní železná vůle. Co to znamená, mít pevnou vůli? Závodníci, kteří sportují na špičkové úrovni, by měli mít čtyři základní vlastnosti: touhu po úspěchu, disciplínu, sebedůvěru a trpělivost. V knize se dozvíte, zda tyto vlastnosti máte.

Tréninková bible pro triatlonisty obsahuje šest částí rozdělených do šestnácti kapitol. Nechybí epilog, mnoho příloh, slovníček pojmů i odkazy a doporučená literatura. Dozvíme se, jak chytře trénovat a být sám sobě trenérem, něco o tréninkové zátěži, zdolávání příčin únavy, jak zhodnotit svou kondici, proč si zajít si na lékařskou prohlídku, jak si naplánovat roční tréninkový plán, získáte informace o regeneraci a závodech. Nechybí informace o plaveckých, cyklistických i běžeckých dovednostech a v neposlední řadě přijde řeč na stravu a energii. Jaké jsou specifické potřeby pro ženy, veterány a juniory, to se dočtete v další kapitole. Jistě vám pomůže i kapitola: Jak zvládnout předstartovní stres či Tajemství regenerace, v nichž se dozvíte o známkách přetrénování, jako jsou behaviorální a fyzické symptomy. Důležité jsou i informace o intenzitě tréninku při nemoci. Jak a co byste měli jíst, abyste zůstali zdraví a podávali co nejlepší výkony i po mnoha dalších letech, se dozvíte v kapitole Energie. O tom, že je kniha určena profesionálním sportovcům, se přesvědčíte například v kapitole Výživa pro ironmanské tratě. A jak je to s kofeinem či kreatinem?

V knize se dozvíme, že když jde o trénink, neexistují žádná tajemství. Vždy tu bude pět složek sportovního úspěchu:

1. Účelnost: musíte znát přesně své cíle
2. Vášeň: hořte touhou na ně dosáhnout
3. Plánování: určete si, jak cílů dosáhnout
4. Pot: trénujte tvrdě
5. Nezdolnost: nenechejte se ničím zastavit

Lidé se většinou v životě ani nepřiblíží svým hranicím a jen v duchu po něčem touží. Touhy a přání jsou důležité věci, protože právě z nich vycházejí velké úspěchy. Ve chvíli, kdy jste schopni v duchu „vidět“ sama sebe, jak si přání plníte, se přání změní v sen. Ze snu se stane cíl, když sestavíte plán, jak ho dosáhnout. A nakonec, když k cíli přistoupíte s neochvějnou vírou v sama sebe a cílevědomým zápalem, stává se z něj mise. Velké výzvy vyžadují právě to. Rozdíl mezi cílem a misí je přístup. Na úspěšných misích je vždy vidět plné nasazení. Se správným přístupem je možné téměř všechno. Čemu pevně věříte, to dokážete. [1]

„Coby sportovec s výjimečnou schopností každou sezónu absolvovat několik ironmanů jsem vždycky byl postrachem každého trenéra. Abych se mohl úspěšně trénovat sám, potřeboval jsem spolehlivý a silný nástroj. Pečlivě jsem prohledal všechny zdroje, až jsem našel ten pravý – Tréninkovou bibli pro triatlonisty od Joea Friela. Ať už mám jakýkoli problém, v této knize je vždy řešení.“ Petr Vabroušek, nejúspěšnější český triatlonista. [2]

[1] FRIEL, Joe: Tréninková bible pro triatlonisty. Praha: Mladá fronta, 2014. 416 s. ISBN 978-80-204-2645-1. 31 s.

[2] tamtéž přebal knihy