Seznamte se, 100 jmen

Tato kniha představující 100 významných osobností světa nám v krátkosti, přesto výstižně, předkládá charakteristiky všech daných osob. Byť je to dětská encyklopedie, i mnozí z dospělých si ji rádi prolistují a připomenou si tak mnohé osobnosti, bez kterých bychom dnes nebyli tam, kde jsme. Kniha je zpracovaná velice poutavě po stránce literární i výtvarné. Autoři se snaží zaujmout mladé čtenáře a tato kniha si určitě nalezne místo v knihovně každého školáka.

kniha100 osobností, které změnily svět, jak už název praví, nám představuje sto neobyčejných osob, ať už vědců, vynálezců, umělců či objevitelů. Kniha je rozdělena do pěti kapitol. Každá kapitola se věnuje osobnostem z jedné oblasti. Jedná se o odvážné objevitele, vynikající vynálezce, mistrné myslitele, velké vůdce a o velké umělce. Názvy, jež udávají téma, jsou dosti širokými pojmy, a to autorům umožnilo mnoho variant při výběru osob. Většině osobností je věnovaná jedna strana, těm zásadnějším strany dvě. Každá oblast v sobě zahrnuje menší podoblasti, kde můžeme na dvojstranách nalézt hned čtyři až pět osob. Jsou to tyto podoblasti: zázračná medicína, každodenní vynálezy, jídlo rychle a snadno, náboženští vůdci, mocné panovnice, vzhůru do revoluce, velcí spisovatelé, galerie umělců a hudební skladatelé. Na úplném konci se nachází mini slovníček a jmenný rejstřík. Jazyk je srozumitelný a slovníček na konci umožňuje rozšíření slovní zásoby. Kniha po otevření ihned zaujme svou kompozicí a stylem.

Mezi nejslavnějšími jmény nesmí chybět Albert Einstein, Aristotelés, Charles Darwin či William Shakespeare. Vyskytují se tu i osobnosti moderní doby, kterými jsou Steve Jobs a Steve Wozniak (stvořitelé Applu), Tim Berners-Lee (jenž založil World Wide Web) nebo Mark Zuckerberg (zakladatel Facebooku). Vybrat pouze sto slavných jmen, to je opravdu velká výzva, jelikož je nepřeberné množství význačných osobností, které by si zasloužily naši pozornost. Přesto se domnívám, že se autorům povedlo udělat dostatečný průřez minulostí i naší současností.

Většina osobností je na začátku charakterizována pár body. Jedná se o datum narození a úmrtí, národnost, zajímavost a pár slov o dané osobě. Kdybychom chtěli být precizní, tak přeci jenom číslo sto překročíme. Autoři nám poskytují souvislosti k danému textu tím, že nám představují ty, bez nichž by daná osobnost nedokázala to, co dokázala.

Kniha je doprovázena řadou vtipných kreseb a samotné osobnosti jsou vyobrazeny formou fotomontáže, nalezneme zde i autentické fotografie. Propojenost mezi zábavným a poučným pojetím dokazuje, že učení může být zároveň hrou. Příkladem může být červené jablko na stromě či dalekohled a ihned se vám vybaví Isaak Newton nebo barevné kostičky LEGO připomenou jejich výrobce, jímž je Ole Kirk Kristinsen.

100 osobností, které změnily svět s podtitulem Nejslavnější jména historie, která musíš znát je encyklopedie určena pro široké spektrum čtenářů a slouží jako odrazový můstek pro další četbu s odbornějšími informacemi. Nikdo neví vše a přiznávám se, že ani já jsem neznala všechna jména a velice ráda jsem se nechala poučit.

GILLILAND, Ben – PARKER, Philip. 100 osobností, které změnily svět. Vyd. 1. Praha: Fragment, 2015, 128 s. ISBN 978-80-253-2418-9.