Rekonstrukce domu pro laiky

Dům. Jednoduché slovo, pod kterým si člověk může vybavit nekonečné množství podob. Většina domů jsou unikáty a jejich vnějšek i vnitřek jsou zcela jedinečné. Pochopitelně tedy neexistuje jednoduchý recept na jejich stavbu či rekonstrukci. Pro ty, kteří zvažují nebo si už plánují opravu či přebudování starého domu a nehonosí se zrovna zkratkami ing. arch. před jménem, napsal stavební inženýr Martin Perlík užitečnou publikaci nazvanou jednoduše Rekonstrukce rodinného domu s podtitulem 100 tipů.

knihaMožná by měl podtitul knihy od nakladatelství Grada Publishing znít spíše 100 zásadních témat, protože přesně podle nich je publikace koncipována. V deseti kapitolách autor přibližuje stovku věcí, se kterými se mohou lidé setkat při přestavbě domu. Zabývá se vším od smyslu rekonstrukce, časové a finanční náročnosti, jednání s úřady a firmami po příslušenství domu.

Na začátku každé kapitoly je krátký příběh na necelou jednu stranu imaginární rodiny Přestavělových, kteří zakoupili starý dům a teď řeší jeho rekonstrukci. Pro některé čtenáře to může být pouze neužitečná vata, jiným poskytne úvod do situace řešené v kapitole.

Samotný výklad problematiky je stručný a seznamuje se zásadními informacemi v rámci daného tématu. Například u oken autor vysvětlí čtenáři, jak pozná hodnotu jejich tepelně-izolačních vlastností, jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých materiálů okenních rámů, jak izolují různé skleněné výplně, kde jsou kritická místa oken, jimiž může do domu pronikat studený vzduch, a na co si dát pozor při jejich instalaci. Text je vždy srozumitelný i laikům a obsahuje minimum specifických technických výrazů. Pokud se Martin Perlík nevyhne odborné terminologii, vše jasně vysvětlí.

Výhodou knihy je i struktura kapitol. Kniha totiž kromě samotného výkladu tématu obsahuje řadu dalších pomůcek pro čtenáře. Každé z témat má na konci jednoduché bodové shrnutí základních myšlenek, mnohá obsahují konkrétní příklady ilustrující hlavní text, vynikající pomůckou jsou i přehledné tabulky s klady a zápory různých variant, například způsobů stavby či druhů vytápění. Nedílnou součástí jsou fotografie a nákresy, kniha místy obsahuje i úkoly pro čtenáře, aby vztáhli získané poznatky na vlastní nemovitost, případně se ujistili, že si zapamatovali informace z knihy.

Rekonstrukce rodinného domu rozhodně splňuje svůj účel seznámit laiky s přestavbou domů a jejími úskalími. Využívá k tomu především srozumitelný jazyk, ale také řadu pomůcek od tabulek po fotografie. Je to ale také výborná kniha pro ty, kteří teprve uvažují o koupi nebo stavbě nemovitosti, protože většina probíraných témat se netýká pouze rekonstrukcí, ale domů obecně. Jestli vás tedy v blízké budoucnosti čeká přestavba vašeho domu nebo chcete kupovat či stavět a potřebujete se seznámit s tím nejzákladnějším, Rekonstrukce rodinného domu je knihou pro vás.

PERLÍK, Martin. Rekonstrukce rodinného domu – Sto tipů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2015, 272 s. ISBN 978-80-247-5042-2.