Recenze: Odborná literatura

Konzum jako forma vyjádření vlastní osobnosti

1 1 1 1 1 (2 hlasů)
spotreba

Člověk se průměrně setká s pěti stovkami reklamních sdělení denně. Časopisy až z padesáti procent obsahují reklamu. Televize dává reklamě prostor téměř v pětadvaceti procentech svého vysílacího času, když nepočítáme product placement. Podle některých patří reklama k jednomu z nejstarších způsobů lidského chování (6000 let), branding dělá z obchodních značek modly, a co na to skeptický spotřebitel? Tuhle změť otázek, názorů, výroků a podložených teorií zastřešuje pojem spotřební kultura, o které poprvé ve větším rozsahu referuje česká odborná publikace s názvem Spotřební kultura: Historie, teorie a výzkum, kterou vydalo nakladatelství Academia.

 

knihaMožná, že lépe než titul knihy se vám bude pamatovat nápis na přebalu, který vyzývá: DON’T BUY THIS BOOK. Trefnější poutač byste pro knihu tohoto typu asi nenašli. Za publikací stojí tým odborníků z Univerzity Palackého v Olomouci, kterému se v roce 2010 na mezinárodní konferenci o spotřební kultuře podařilo navázat kontakty s předními zahraničními odborníky na danou problematiku. Příspěvky vybraných autorů, tedy výsledek oné spolupráce, najdete v knize Spotřební kultura, kterou editorsky zaštítil Pavel Zahrádka.

Kniha není žádným zaručeným rádcem pro obchodníky, jak tvořit účinnější reklamy a více prodávat, ani není vysokoškolskou učebnicí marketingu. Čtrnáct textů reflektuje a dále rozvíjí návaznost témat, jako jsou reklama, marketing, branding, obchodní strategie či nákupní chování. Autoři prostřednictvím svých prací čtenáři nepředkládají slepou kritiku a vyhraněné názory vůči spotřební kultuře a konzumu. Místo toho vrší argumenty, díky kterým dokážou navázat dialog s tezemi úzce souvisejícími se spotřební kulturou.

Bylo by snadné titul Spotřební kultura: Historie, teorie a výzkum vynášet do nebe jen proto, že je svého druhu první českou publikací. V její prospěch však nezpochybnitelně hraje symbióza jednotlivých příspěvků českých a zahraničních autorů, které čtenáři současně nabízí rozmanitý koktejl názorů, zkušeností, přístupů a víceoborové nahlížení nastíněné problematiky. Díky erudici a rozmanitým oborům zájmů autorů je spotřební kultura nahlížena z hlediska sociologie, filozofie, estetiky, teorie umění a dalších vybraných humanitních oborů. Dalším neopomenutelným důvodem, proč vzít knihu do ruky i přes onu výmluvnou výzvu na její obálce, je Pavel Zahrádka, který z jednotlivých textů od různých autorů dokázal sestavit čtyři sourodé celky zaměřené na vznik a historii spotřební kultury, identitu a sociální distinkci, propagaci spotřební kultury a v závěru i na její kritiku a budoucnost.

Kniha díky své unikátnosti v českém prostředí spoluutváří a rozšiřuje čtenářovo povědomí a teoretický základ v oblasti spotřební kultury. Ač není kniha názorově jednotná, což bychom od podobné publikace ani nechtěli, chápou autoři statí spotřební kulturu jako vyjádření politických, etických či estetických hodnot.

ZAHRÁDKA, Pavel (ed.) a kol. Spotřební kultura: Historie, teorie a výzkum. Praha: Academia, 2014, 438 s. ISBN 978-80-200-2372-8 

Doporučujeme

Aktuality

  • Partonyma – nová čísla časopisu ke stažení a o připravované antologii

    Literární časopis Partonyma, založený v roce 2012, prochází již od závěru minulého roku řadou proměn. Poslední dvě čísla vyšla v menším formátu a celkově novém designu, což ovšem není nejpodstatnější změnou. Tato tzv. „černá řada“ (podle nové podoby obálky) je nyní, kromě klasické tištěné verze, uvolněna ke stažení ve formátu PDF zcela zdarma. Jedná se o dvojčíslo 19 - 20 na téma Umění zločinu / Zločinné umění a o dvojčíslo 21 – 22 na téma Meze textu / Meze prostoru.

    Číst dál...  
  • V šestém ročníku Ceny Česká kniha zvítězil Jiří Hájíček

    Závěrečná tisková zpráva šestého ročníku Ceny česká kniha, která oficiálně oznamuje vítěze, je již k dispozici. V následujících odstavcích si ji můžete přečíst.

    Číst dál...  

Doporučujeme

Nové komentáře

Soutěž

  • Soutěž o knihu Harry Potter a Kámen mudrců

    Ode dneška soutěžíme o knihu Harry Potter a Kámen mudrců z nakladatelství Albatros. Pokud správně zodpovíte tři jednoduché soutěžní otázky a usměje-li se na vás štěstí při závěrečném losování, kniha bude vaše.

    Číst dál...

Z čtenářského deníku

  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  
  • Biblický příběh, který se odehrává na americkém venkově

    John Steinbeck se narodil roku 1902 v Kalifornii. Vystřídal mnoho různých profesí a získané zkušenosti potom uplatňoval ve svých knihách. Patřil k autorům takzvané ztracené generace zažil první světovou válku a ve svých dílech popisuje bídu, které byl svědkem. Vyzdvihuje krásu kalifornské krajiny a sílu lidského ducha, naopak silně kritizuje násilí, zákeřnost a vypočítavost. Získal Pulitzerovu cenu i Nobelovu cenu za literaturu. Mezi jeho nejznámější knihy patří Hrozny hněvu, O myších a lidech, Pláň Tortilla a právě Na východ od ráje

    Číst dál...  

Přihlášení