Hodná holka? Ne, děkuji pěkně

Žila jednou jedna dívka, která tuze pomáhala druhým a pečovala o ně na svůj úkor. Nic nežádala nazpět, ani respekt, ani úctu. Nedokázala vyslovit pevně, přesto laskavě svůj názor a divila se, proč ztrácí tolik energie neužitečnými činnostmi, tráví svůj život v problémových vztazích a musí se trápit zbytečnými konflikty. Byla to hodná holka. A nebyla šťastná, ani spokojená. Něco jí chybělo.

knihaToužila být jiná – úspěšná, rozhodná, sebevědomá, laskavá a opravdová. Měla pocit, že by mohla ve svém životě dokázat víc. Chtěla se obklopit lidmi, kteří jsou schopni ji ocenit. Chtěla se naučit sama se ocenit. A tehdy v rohu knihkupectví zahlédla populárně naučnou knihu Lois P. Frankelové a Carol M. Frohlingerové Hodný holky nikdy nedostanou, co chtějí. Pro jednou nečekala na pohádkového prince, knihu si zakoupila a začetla se. Sama byla překvapená, jak moc se jí po aplikaci doporučení vysvětlených autorkou podařilo změnit svůj vlastní život k lepšímu.

Chcete změnit svůj život? Mít lepší pocit sama ze sebe? Být úspěšnější v práci a opravdovější ve svých vztazích? Umět si lépe zorganizovat svůj život a zjednat si respekt u druhých? Otevřít svůj potenciál? Kniha Hodný holky nikdy nedostanou, co chtějí může být prvotním impulzem, který promění hodnou holku v úspěšnou ženu. Ženu, která dokáže nalézt rovnováhu mezi svými potřebami a potřebami druhých, která dokáže vyřešit situaci ke svému prospěchu a za jakýchkoliv okolností si zachovat dekorum. Má se ráda a je odvážná, upřímná a pohodová.

Anotace slibuje změnu v mezilidských vztazích i v práci. Naučí vás přimět svého drahého, aby vám pomohl s domácími pracemi, aniž byste si musela připadat jako semetrika. Sundat nálepku pracovité „hodné holky“, co přijme jakýkoli úkol, o který vás požádají. Vyhrát spor s tchýní (nebo aspoň vyjít s čistým štítem). Pustit se do nepříjemného rozhovoru s kolegyní, která nezvládá své úkoly nebo se chlubí cizím (vaším) peřím. Vrátit studené nebo nebo nedobré jídlo zpět číšníkovi. Přesvědčit obchodníka, aby vám poplatek snížil nebo úplně odpustil.

Autorky Lois P. Frankelová a Carol M. Frohlingerová jsou odbornicemi na koučování, vyjednávání a prosazování. Podporují ženy i firmy, aby dosáhly svých cílů čestně, otevřeně a sebejistě. A v této publikaci sdělují své postřehy ostatním ženám.

Kniha se vyznačuje přímočarým stylem. Zdlouhavě nevysvětluje, ale na příbězích žen poukazuje na chybné vzorce a učí, jak by se dalo se situací vypořádat lépe.

Hned na úvod čeká čtenářku test, který dokáže motivovat ke změně a zároveň poodhalí, ve kterých oblastech se může hodná holka zlepšit. Je jich sedm – zhodnoťte minulost a předpovídejte budoucnost; vytvářejte vztahy, které budou pracovat pro vás; pracujte s očekáváními, komunikujte smysluplně, připravte se na odpor, využívejte a sdílejte své společenské vazby, řiďte se svými hodnotami. Každý oblast se dělí na menší kapitoly na dvě až čtyři stránky, na jejichž konci se nacházejí koučovací tipy. Tyto tipy poskytují zajímavé návody i zamyšlení.

Často se stává, že populárně naučné knihy v sobě skrývají pouze pár užitečných myšlenek. U této knihy ten pocit nemám. Myšlenek i užitečných návodů je tu celá řada. Autorky navíc tu a tam přidají i vlastní zážitky a zkušenosti. Zároveň si publikace nehraje na všemocnou, ale v případě potřeby dokáže odkázat na odborníka, pomoc přítele či jinou literaturu. A ze slov autorky lze vycítit, že má skutečný zájem zlepšit život čtenářek a předat jim dovednosti, které je naučí žít odvážnější, radostnější život.

Ilustrování problémů i drobných obtíží na příkladu jiných žen nenásilně učí, jak se vypořádávat s reálnými situacemi s větší rozhodností, energií, sebevědomím i diplomacií. Publikaci jsem přečetla za několik dní, ale pro větší účinek bych doporučila prostudovat jedno zhruba třístránkové téma denně či jednou dvakrát za týden. Není dobré myšlenky jen číst, ale pokoušet se identifikovat klíčové obtíže a na těch se pokusit zapracovat v reálném světě.

Celkově v knize naleznete 99 taktik, které vám pomohou zajistit respekt, úspěch a spokojený život. Postupně můžete zažívat ve svém životě malé změny, které ve svém souhrnu budou opravdu úžasné. A možná vás po dočtení a aplikaci taktik napadne, že tyhle myšlenky rozhodně stojí za to šířit dále.

FRANKELOVÁ, Lois P., FROHLINGEROVÁ, Carol M. Hodný holky nikdy nedostanou, co chtějí. Vyd. 1. Brno, BizBooks, 2014, 344 s. ISBN 978-80-265-0077-3.