Svět očima psychologů, malých dětí a marťanů

Najděte si svého marťana – oranžová knížečka, ze které na vás kulí očka skutečný malý marťánek. A kdybyste náhodou drželi v ruce můj výtisk, všimli byste si také spousty záložek, vykukujících ze stránek, které už samy o sobě ukazují, že nejde o obyčejnou knihu. Naopak, tato kniha by se měla každému alespoň jednou dostat do ruky.

knihaHned pod jejím titulem je připsáno: …co jste vždycky chtěli vědět o psychologii, ale ve škole vám to neřekli… Jedince se zájmem o psychologii tato věta jistě upoutá, ostatní ale možná spíše odradí. To by ovšem byla velká škoda, kniha je totiž určená i pro ně!

Nenásilným a nijak odborným způsobem nám autor v šesti kapitolách vysvětluje základy psychologie – té skutečné, každodenní. Žádná záplava cizích slov a jejich definic, žádné nic neříkající teorie, jako je tomu ve školních učebnicích. Čistě praktické a vysoce pravdivé rady, jak vycházet sami se sebou a se světem kolem nás.

Nejprve autor rozebírá právě náš vnitřní svět. Vysvětluje, jak funguje pravá a levá hemisféra, a seznamuje nás s malým tříletým dítětem, které přebývá v každém z nás – s naším malým marťánkem. Ať se nám to líbí nebo ne, právě on je zodpovědný za to, jak vnímáme svět, a za spoustu našich každodenních rozhodnutí, měli bychom si ho tudíž náležitě hýčkat.

V první části se objevovaly převážně informace, které pro mě nebyly úplně nové, přesto tak hezky podané, že byla radost je číst. Druhou polovinu jsem však už četla téměř bez dechu. Vypráví o výchově malých dětí, a přestože tedy oslovuje hlavně rodiče, je neskutečně zajímavá a užitečná i pro nás ostatní.

Věděli jste například, že takové dítě se rodí s mozkem pračlověka, který žil před sto tisíci lety, a vše, co se od té doby změnilo, je pro něj tudíž cizí a děsivé? A dokázali jste si představit, jak snadno rodiče jedinou větou poznamenají své dítě na celý život? A neměl by existovat nějaký způsob, jak tomu zabránit? Existuje! A je ukrytý v oranžové knížečce, kterou právě držím v ruce.

Na rozdíl od životních zkušeností, které musíme sami pracně a bolestivě získávat, autor nám to, co má na srdci, předkládá vlídně a odlehčeně, přesto naléhavě. A nikdo neříká, že musíte jeho názory a rady brát jako něco daného, nemusíte s nimi dokonce ani souhlasit nebo se jimi řídit. O něco byste se ale ochudili, kdybyste do knihy alespoň nenahlédli. Je tu totiž dost velká šance, že se vám bude autorův pohled na svět zamlouvat stejně jako mně, a to potom opravdu stojí za to.

Marek Herman má kromě nashromážděných mouder také talent je čtenářům jasně a stravitelně podat. Píše osobitě, sem tam přidá nějaký vtip a jindy zase tolik citu, že to člověka úplně pohladí na duši. Důležité věci čtenářům opakuje a znovu vysvětluje z trochu jiného úhlu pohledu, jako to dělá dobrý učitel. Jako by mu na každém z nás skutečně záleželo.

Jsem přesvědčená, že každá kniha má moc změnit svět k lepšímu – některá více, jiná úplně malinko. A možná už bych z podobných přesvědčení měla vyrůst, ale pokaždé, když otevřu Najděte si svého marťana, mám pocit, že s touhle knihou by se daly dělat zázraky. A věřím, že s každým člověkem, který „najde svého marťana“, se nejen ten jeho, ale celý svět přece jen trochu rozjasní.

HERMAN, Marek. Najděte si svého marťana. Vyd. 3. Olomouc: MH, 2014, 236 s. ISBN 978-80-260-6070-3.