ek Hru aneb zlomek o jedinečnosti tvůrčí osobnosti Františka Hrubína

Česká literatura se může pyšnit mnoha skvělými básníky, spisovateli a překladateli, kteří naši kulturu obohatili o osobitý literární projev. Mezi takové můžeme jistě počítat i básníka, dramatika, prozaika a překladatele v jedné osobě Františka Hrubína (dále jen F. H.).

knihaDílo F. H. je, myslím, natolik dobře známé, že asi netřeba jej zde připomínat, a to hlavně díky tvorbě pro děti. Kdo by neznal Hrubínův Špalíček pohádek nádherně ilustrovaný Jiřím Trnkou? S tvorbou pro dospělé to bude asi horší, ale kvůli své tvorbě pro děti má F. H. nezapomenutelné místo v našem povědomí.

Monografie Ivy Málkové František Hrubín [1] seznamuje čtenáře s dosud neznámými a ne-publikovanými prameny, na které narazila během své několikaleté práce v Literárním archivu Památníku národního písemnictví. Nové a mnohdy i opomíjené zdroje informací tak, podle autorky, rozšiřují kontext básníkovy tvorby a připomínají původní kritické přijímání Hrubínových veršů [2].

V knize se čtenář ve čtyřech kapitolách dostává na procházku životem a dílem F. H. První kapitolu autorka přirozeně věnuje počátkům tvorby básníka, odkazům na předky a přátele, kteří formovali Hrubínův vstup na literární pole. Druhá kapitola popisuje tvorbu třicátých a čtyřicátých let dvacátého století, kdy se F. H. etabluje mezi význačné básníky své generace. Ve třetí kapitole se autorka věnuje období života F. H., kdy je kvůli událostem a jeho politické angažovanosti jako básník diskvalifikován a je mu bráněno v tvůrčí práci. Závěrečná část knihy je věnována Hrubínovým vrcholným básnickým a prozaickým dílům. Procesu jejich vzniku, pozadí vzniku, rozhovory a korespondence, která se k nim vztahovala apod.

Text monografie je prokládán přepisy, fotografiemi a faksimile dokladů a rukopisů, hojně doplňován poznámkami a odkazy na patřičné zdroje (což se u vědecké práce předpokládá). Kniha se tak stává dobrým zdrojem informací.

Dílo má jasný charakter vědecké monografie, přesto jsou forma a styl, které autorka použila, přístupné širšímu spektru čtenářů. Text pro své pochopení nevyžaduje žádných speciálních znalostí. Kniha je tak smysluplná i pro čtenáře se středoškolskými znalostmi, které obsah knihy výrazně obohacuje a rozšiřuje. Osobně jsem stránky hltal téměř jako detektivku, kdy jednotlivé části rozkrývaly další detaily ze života mého (i maminčina) oblíbeného (dětského) spisovatele a básníka na pozadí doby, ve které žil a tvořil. Nejde tedy o souhrn suchých fakt, ale o velice barvité líčení života jednoho člověka žijícího v dané době na daném místě.

Jak sama autorka v závěru předmluvy upozorňuje [3]: Když se jednoho dne objevil na zemi z přebalu knihy utržený kousek ¬ek Hru, uvědomila jsem si, že by to byl ideální a pravdivý název knihy, přesně takový zlomek o jedinečnosti tvůrčí osobnosti Františka Hrubína mohu v tuto chvíli představit. Vezmeme-li v úvahu, že básníkovo jméno má pět slabik v daktylo-trochejském rytmu, pak jsme zvládli dvě pětiny celku.

Nezbývá tedy, než se těšit na zbývající tři pětiny.

[1] MÁLKOVÁ, Iva. František Hrubín: z archivních fondů. Vyd. 1. Brno: Host, 2011, 334 s. Spis OU, č. 241/2011. ISBN 978-807-3689-711.
[2] Tamtéž, str. 9