Žít ve funkčním ráji

Ne všichni mají to štěstí žít ve vlastním domě. Spousta lidí se tísní v panelových domech, všechny služby jsou jim doslova podstrkovány pod nos. Nemusí řešit přívod teplé vody, odtok odpadních vod, nemusí se pohoršovat nad protékající střechou a podmáčenými zdmi. Žijí si v relativním pohodlí, vše potřebné je jim nabízeno jako na zlaceném podnosu, jen si připlatit. S domem je to v tomto ohledu o dost obtížnější. Svoboda a soukromí jsou tak vykoupeny dřinou a neustálými výdaji. Pro šikovného člověka jsou ovšem problémy s domem výzvou, na kterou se nevydává se zkormoucenými myšlenkami, ale s nadšením.

knihaPřesně takovým případem je Jan Žák. Všeuměl, inovátor a všestranně praktický člověk. V hluboké minulosti Jan Žák koupil chalupu v dezolátním stavu. Nic, co by mělo fungovat, nefungovalo. S nadšením se ji rozhodl opravovat a kniha Rekonstrukce chalupy je vlastně jakousi kronikou této opravy a zároveň i vhodným „nápadníčkem“ pro lidi, kteří se do chalupaření nebo rovnou bydlení v domě chtějí pustit.

První, co musí člověk před uvrtáním se do domu zvážit, jsou finanční možnosti nebo vlastní šikovnost. Když člověk shůry pobral šikovné ruce, dost se ušetří. Když k nim pobere, jako Jan Žák, i výbornou hlavu na inovace, má prakticky vyhráno.

Koukněme se na knihu Rekonstrukce chalupy důkladně. Začneme hned od počátku, kde Jan Žák popisuje, jak se k chalupě dostal a jaké byly počáteční reakce jeho blízkých. Proč si kupovat takovou…bouračku, vrtěli hlavami. Jan Žák ovšem ignoroval jejich zděšení. Je to člověk, pro kterého je právě taková věc výzvou. Nedbal jejich varování a vrhnul se do práce. Popraskané zdi, střecha v komickém stavu, vnitřek zatuchlý a prolezlý nešvary.

Začalo se bouráním. Místo okna do zahrady dveře do zahrady. Zvednout střechu. Udělat nový rozvod vody. Vyřešit nějak kanalizaci. Práce, před kterou by rozumný člověk utekl, a když už by neutíkal, vzal by ji hezky z gruntu. Dům zbořit a na jeho kostech postavit nový. Jan Žák není rozumný člověk, Jan Žák je rozumný a zároveň šikovný člověk, který se pořádného zápřahu nebojí.

Pomiňme hrubou rekonstrukci, která měla uvést dům do obyvatelnosti, a podívejme se na různá zlepšovadla, kolem kterých se kniha nejvíce točí.

Autor si v domě vytvořil, jen tak, protože se mu chtělo, výtah do patra, který unese až 120 kg. Výborné pro unavené kosti nebo přepravu různých předmětů do podkroví. Pomocníček, který autora přišel jen na pár korun. Stačí mít jen fištróna. Koza na řezání dříví s přidaným úchytem, aby člověku při řezání dřevo nelétalo? Drobnost, ale jak nesmírně ulehčí člověku život. Výborný nápad s „fukary“, které se dají jen vystřihnout z plechu a položit na kamna. Tepla v místnosti je hned daleko víc. Dobře vypadající navíječ na zahradní hadici. Klekátko pro pletí v zahradě, které se jemným pohybem změní v pohodlnou židli. Vylepšení sekačky na trávu, abyste nemuseli kupovat neustále nové nože. Maličkost, ale pomůže. Ba co dím, nadchne. Domovní zvonek zhotovený z kladiva a obručí? Vypadá to dobře a zvuk, jenž by probudil i medvěda v zimním spánku, bohatě stačí, aby domácí pán či paní pozvali návštěvníky do hlubin domu se zázračnými udělátky.

V knize je takových maličkostí nesmírné množství. Jen jediné mi na knize přišlo trochu nedotažené. Některá udělátka by potřebovala více vysvětlit. Ukázat jak je udělat, aby člověku nespadla na hlavu. Jan Žák předvedl, že spousta věcí jde udělat vlastní pílí, ale příliš se nezabýval vysvětlením, jak na to. Což je chyba. Jinak nápady, kterými autor srší a které dovede uvést i do bezchybného chodu, jsou výborné. Příště ovšem více nákresů a plánů, ať člověk nemusí jen obdivovat, ale i napodobovat.

[1] ŽÁK, Jan. Rekonstrukce chalupy. Vyd. 1. Praha. Grada, 2014, 118 s. ISBN 978-80-247-5143-6.