Bílkovinová dieta i pro vegetariány

Dukanova dieta je již i v České republice pojmem poměrně známým. Má hodně příznivkyň především díky tomu, že úbytek váhy je hned od počátku velmi rapidní. První kniha o této formě hubnutí u nás vyšla v roce 2012 pod názvem Dukanova dieta. Jak rychle a přitom trvale zhubnout (Noxi 2012). Protože hodně konzumentů mělo problém především s malým počtem receptů a nedostatečnou pestrostí stravy, rozšířil její autor Pierre Dukan jejich spektrum knihou Dukanova dieta ve 350 receptech (Noxi 2013).  Nyní přichází nakladatelství Noxi již se třetím výtiskem, věnujícím se problematice bílkovinové diety a to s titulem Dukanova dieta 2014 s novými recepty i pro vegetariány.

knihaKdo je vlastně autor této knihy? Není to jen další pokus, který může poškodit zdraví a příliš nefunguje? To jsou otázky, které jsem si kladla hned na začátku a které jistě zajímají i mnoho z vás. Pierre Dukan je vystudovaný lékař – neurolog s mnohaletou praxí. Otázkám správné výživy a hubnutí se věnuje jak ve své lékařské praxi, tak v knihách, které vycházejí po celém světě. U nás kromě zmíněných tří dietních publikací vyšla také kniha Muži to rádi oblé, aneb proč se přirozená krása stala tabu (Rybka 2013). Dukanovu dietu jsem znala také z vyprávění svých známých, které ji praktikují již od roku 2012 a jsou s ní maximálně spokojeni. A tak jsem se odhodlala a otevřela jsem novinku nakladatelství Noxi i já.

Kniha je rozdělena do několika kapitol. První vysvětluje pojmy, např. tuky, sacharidy, bílkoviny apod. Podrobně seznamuje čtenáře s tím, na co si mají u diety dávat pozor a jaká jídla vybírat přednostně. Následují čtyři kapitoly podle čtyř fází diety – tedy útočná, střídavá, konsolidační a stabilizační. Je v nich velmi přesně popsáno, co má uživatel očekávat, jaký bude úbytek hmotnosti, co má jíst, jak jídlo připravovat, jak často a co cvičit, atd. Následují kapitoly s recepty, rozdělené na předkrmy, chuťovky, hlavní jídla a dezerty. Nechybí rejstřík receptů a seznam použité literatury. Velmi oceňuji celkové zpracování jednotlivých fází hubnutí. Jsou popsány krok za krokem i pro laika, který se s dietou setkává úplně poprvé v životě. Nechybí příklady, jak si rozvrhnout týdenní jídelníček, a pokud jsou uvedeny konkrétní recepty, jsou u nich čísla stránek, na kterých je pak najdete celé v receptové části.

Co musím vytknout, a to není ani tak problém celkové diety, jako spíš problém České republiky, je horší dostupnost některých potravin, a především jejich vysoké ceny. Ingredience z mořských ryb a plodů a také některé druhy mas jsou u nás skutečně obtížně sehnatelné. Využívány jsou také různé druhy koření a dochucovadel, které se dají sehnat jen ve speciálních prodejnách a mají vyšší cenu. Ne vše se u nás dá sehnat čerstvé, ne každý má možnost nakupovat ve velkých supermarketech a ne každý má možnost nakupovat za tak vysoké ceny. Mám na mysli např. denní konzumaci lososa, tuňáka, krabů, humrů a jiných plodů moře, příp. masa jako libové hovězí, telecí, atd. Na druhou stranu obsahuje kniha i plno receptů pro vegetariány, a v tom případě nákup drahého masa a ryb odpadne.

Nejsem tady však od toho, abych hodnotila samotnou dietu, nýbrž publikaci. Jsem přesvědčena, že v tomto případě je kniha zpracována velmi kvalitně po odborné stránce, kde se odráží nejen znalosti, ale také zkušenosti. Dokazuje to nejen lékařská praxe pana Dukana, ale také mnoho spokojených pacientek/uživatelek. Vše je popsáno precizně, přehledně, a orientace a vyhledávání potřebných informací je rychlá a pohodlná. Proto věřím, že si publikace najde mnoho nových čtenářek, které budou spokojeně a snadno měnit svůj životní styl k lepšímu. Za sebe ji mohu jen doporučit.

DUKAN, Pierre. Dukanova dieta 2014 s novými recepty i pro vegetariány. 1. vyd. Bratislava: Noxi, 2014. ISBN 978-80-8111-116-7.