Time managementové menu podle Marka Forstera

hodiny

Udělej to zítra! Opravdu jde o knihu o time managementu, a ne o příručku, jak ještě vylepšit svoji prokrastinaci? Nebojte, nepřehmátli jste se. Kniha Marka Forstera Udělej to zítra a další tajemství time managementu skutečně přináší nové tipy, jak ovládnout svůj čas.

knihaMark Forster až do odchodu do důchodu v roce 2008 pracoval jako business coach (pracoval také pro Armádu Spojených států či pro Ministerstvo obrany), známým se stal díky svým knihám, ve kterých zpracovává poznatky ze své praxe týkající se právě time managementu.

Nečekejte však žádnou direktivní příručku, která vám řekne, když uděláš to, to a to, budeš mít boj s časem vyhraný. Proč takto time management nemůže fungovat, Forster objasňuje hned v první kapitole. V té vysvětluje, že náš mozek můžeme zjednodušeně rozdělit na reaktivní (tedy pudový) a racionální, který často a velmi snadno podléhá tomu reaktivnímu. Pudy jsou v nás totiž hluboce zakořeněny a je potřeba ne pevné vůle, ale prohnanosti, díky které bude racionální mozek schopen svou pudovou polovičku obelstít, a tak vykonat i ty úkoly, do kterých nejsme schopni se za téměř žádných okolností donutit. Na tom je potřeba začít stavět.

Pochopení fungování mozku v každodenních situacích nám pomůže dobrat se jádru pudla – proč některé úkoly odkládáme, až dokud nám nezačne hořet termín, jiné naopak zvládneme hravě během chviličky. Důležité je také pochopit jednu věc – není zásadní otázka Kde mám vzít čas na, ale oznamovací věta Teď si udělám čas na. Forster upozorňuje, že není nutné zvládnout například velký jarní úklid naráz, ale postupovat po malých krůčcích, které nás neodradí od další akce. Naopak nám dodají chuť pokračovat a vše dotáhnout do zdárného konce. Chcete začít běhat, cvičit, učit se jazyk nebo šít? Není nutné těmito úkoly trávit hodiny a hodiny jeden den v týdnu, ale lepší a efektivnější bude věnovat se úkolu třeba dvacet minut denně. Mozek si tak vytvoří návyk a sám se začne této aktivity dožadovat.

Druhá kapitola představuje pilíř celé knihy, který je v dalších kapitolách podrobně rozebírán a rozvíjen. Tímto pilířem jsou zásady time managementu, mezi které patří:

Mějte jasnou vizi

Soustřeďte se pouze na jednu činnost

Málo, ale často

Limity

Uzavřené seznamy

Omezení náhodnosti

Závazek versus zájem

Chcete-li se stát pánem svého času, je dobré být vytrvalý a nevzdávat se po prvním neúspěchu. Zkoušejte a sestavte si vlastní systém, který vám bude nejvíce vyhovovat a díky kterému se stanete výkonnějšími a spokojenějšími nejen v profesionálním, ale především v soukromém životě. Jen vy sami musíte vědět, co vám pomáhá a dá se účinně aplikovat do vašeho života, protože ne všechna autorova doporučení se dají použít v pracovním (či osobním) životě každého. Od toho jsou to ale doporučení, nikoliv příkazy. Sám autor hned na začátku říká, že jeho kniha je jako menu v restauraci. Ani tam si nemůžete objednat k jídlu vše, ale pečlivě si vyberete z nabídky. Tak i z této knihy byste si měli pečlivě vybrat a pak už jen vychutnávat znovu nabytý čas. A pamatujte, že časový deficit, který můžeme označit za fenomén moderní civilizace, netkví v nedostatku času, ale v jeho špatné organizaci.

FORSTER, Mark. Udělej to zítra a další tajemství time managementu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 176 s. ISBN 978-80-247-4526-8.