Recenze: Odborná literatura

Co se skrývá za slavnými obchodními názvy

1 1 1 1 1 (2 hlasů)
prase

Jarním krajem se na fichtlu řítí nadšený motorista. Oblečen v teplé jégrovky, na hlavě posazenou bekovku, hladce oholen žiletkou, v puse si cumlá hašlerku…

 

knihaNebo trochu jinak: Jarním krajem se na motocyklu značky Fichtel & Sachs řítí nadšený motorista. Oblečen do teplého bavlněného oblečení firmy Gustav Jäger, hlavu mu před větrem chrání slušivá a nadčasová pokrývka pražské firmy Andreas Beck. Díky ostrým břitům vynálezce Gilletteho je hladce oholen. Svěží dech motoristovi zajišťují dražé označené příjmením slavného herce Karla Hašlera.

Vzrušující příběhy skryté ve významu slavných obchodních názvů a značek
Odkrývání skrytých významů a minulosti všeobecně známých obchodních značek je až nečekaně vzrušující. V nejednom případě se na světlo dostávají zcela neznámé a přitom velice zajímavé příběhy. Někdy jsou to jména zakladatelů, jindy promyšlené novotvary odkazující na charakter firmy nebo výrobku.

Často jde o návrat do voňavých časů staré rakousko-uherské monarchie nebo do éry masarykovské první republiky. Slavné retro značky najednou prezentuje Oldřich Nový, Adina Mandlová a další dobové hvězdy. Jindy je to až překvapivě povedená invence propagačních pracovníků státních firem z období stalinismu i socialismu. Díky názvům Benzina, Kara, Narex a dalším úspěšně přetrvala až do současnosti. Kdo by si třeba pomyslel, že název Kara je odvozen od karakulské ovce a významně souvisí s původním sortimentem podniku?

Autoři knihy Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky shromáždili přes 350 příběhů slavných značek z domova i z ciziny. Zatímco historie některých zahraničních je všeobecně známá, minulost celé řady tuzemských názvů doposud zůstávala pozapomenuta. Autoři publikace proto museli pátrat v archivech, v dobovém tisku i mezi různými sběrateli. Příběhy českých názvů díky tomu v knize nakonec převažují a to je jenom dobře. Čtenář se dozví například zcela neznámé informace o historii a významu značek Astrid, Bon Pari, Česká Kanada, Deli, Duritka, ESKA, Francovka, Izolepa a mnoha dalších.

Retro značky, které přežily do současnosti
Díky pečlivému výzkumu se autorům podařilo složit bohatou mozaiku hmotné tuzemské spotřebitelské kultury 20. století. Vůbec poprvé je v knize zveřejněna i skutečná a nepřikrášlená historie takových názvů, jako například ETA nebo Kinedryl. Zajímavé jsou informace o počátcích tuzemské konzumace Coca-Coly v 60. letech 20. století. Publikaci doprovází bohatá obrazová příloha, složená z dobových reklam, firemních letáků i z ochranných vzorů jednotlivých značek.

Na jednu stranu na vás z knihy dýchá příjemná nostalgie a pohodová reklama z meziválečného období či z éry socialistické normalizace. Na druhou stranu při čtení knihy světu obchodních značek začnete i více rozumět jako spotřebitelé. Záleží jen na vás, zda budete knihu číst spíš jako vzpomínku na staré časy retro reklamy, nebo jako praktickou spotřebitelskou příručku. Kniha Jak vytvořit atraktivní obchodní název… dává čtenáři k dispozici obě možnosti.

Vedle toho míří i na čtenáře, kteří se z hlediska svých zájmů nebo profese snaží promyšlený obchodní název sami vymyslet. Autoři publikace přehledně shrnují všechny myslitelné postupy tvorby názvu. Fungování marketingové komunikace je v tomto smyslu opět zajímavé i pro řadového spotřebitele.

BAUER, Zdeněk. Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky: Tvorba názvu / obchodního jména krok za krokem. 1. vyd. Praha: NZB, 2014, 360 s. ISBN 978-80-9042-727-3.

Doporučujeme

Aktuality

  • Humbook 2017

    V loňském roce se uskutečnil první ročník literárního festivalu Humbook, který lákal především příznivce oblíbeného stylu Young adult. Pořadatelství se ujala nakladatelství Fragment a CooBoo.

    Číst dál...  
  • Cena Česká kniha pošesté

    Cena Česká kniha je opět tady, tentokrát již 6. ročník. Každoročně vás informujeme o knihách, nominovaných na vítězství, postupně tak, jak se zužuje jejich výběr. V šestém ročníku došlo k jedné zásadní změně, o níž se dočtete v následujícím textu, převzatém z tiskové zprávy organizátora.

    Číst dál...  

Doporučujeme

Nové komentáře

Soutěž

  • Soutěž o knihu 1967: Rok, kdy jsem se narodil(a)

    Ode dneška soutěžíme o knihu 1967: Rok, kdy jsem se narodil(a) z nakladatelství Management Press. Pokud správně zodpovíte tři jednoduché soutěžní otázky a usměje-li se na vás štěstí při závěrečném losování, kniha bude vaše.

    Číst dál...

Z čtenářského deníku

  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  
  • Biblický příběh, který se odehrává na americkém venkově

    John Steinbeck se narodil roku 1902 v Kalifornii. Vystřídal mnoho různých profesí a získané zkušenosti potom uplatňoval ve svých knihách. Patřil k autorům takzvané ztracené generace zažil první světovou válku a ve svých dílech popisuje bídu, které byl svědkem. Vyzdvihuje krásu kalifornské krajiny a sílu lidského ducha, naopak silně kritizuje násilí, zákeřnost a vypočítavost. Získal Pulitzerovu cenu i Nobelovu cenu za literaturu. Mezi jeho nejznámější knihy patří Hrozny hněvu, O myších a lidech, Pláň Tortilla a právě Na východ od ráje

    Číst dál...  

Přihlášení