Hloupost obyčejnosti

1 1 1 1 1 (4 hlasů)

Jsou mezi námi, vraždí, znásilňují, vládnou a určují zákony. Jejich chladná analytická mysl se klene nad všední obyčejností a zcela bez emocí rozhoduje o životě všech. Mysl psychopata, mysl, v které zakrněla schopnost vcítění, soucitu nebo prostého hryzání špatného svědomí. Ve společnosti se psychopatičtí jedinci objevují na dvou extrémně odlišných pólech života. Jedni se s klidem sklouznou po hříšném zločinu, vyhledávají oběti a s chladnou hlavou je nechávají vykrvácet pro vlastní potěšení - pro to hledání emocí, které jim chybí. Druzí se díky svému postižení dostávají na pozice rozhodující o běhu života a společnosti z druhé strany, je možné je nalézt mezi chirurgy, zákonodárci, finančníky nebo právníky. To vše tvrdí kniha Moudrost psychopatů od profesora Kevina Duttona z Oxfordské univerzity.

knihaDle profesora Duttona v sobě máme každý kousek psychopata. Nikdo není na příslovečné nule ve výsledcích testů psychopatie. Ale jak sám autor píše, určitá míra psychopatie v nás být musí, bez ní bychom právě teď hledali poslední řetězec ve vývoji někde mezi liánami v pralese. Alias – všechno špatné je k něčemu dobré. Ovšem dostoupí-li člověk v testu psychopatie neúměrně vysoko, diskvalifikuje ho to z lidství. Z onoho lidství, u kterého se člověk rdí, když přijímá vyznání lásky, u kterého se člověku rozklepou kolena při prostém pohovoru. Dokážeme si pojem psychopatie bez problémů vyprojektovat do monstra, které dnem i nocí baží po krvi druhého člověka, které svou touhu i praktikuje. Zlý, bezcitný a ošklivý, toť jsou přídomky, kterými lze bez váhání označit takového psychopata.

Ale co s psychopatem chirurgem? Jak to autor myslel? Vždyť chirurg, to je člověk, který život zachraňuje, neničí jej. Představte si jednoduchou situaci. Jste vystudovaný chirurg, před vámi je komplikovaná operace, při které jde pokazit tisíce věcí, ale jen jednu lze udělat správně. No jednoho popadnou nervy, rozklepou se mu ruce, vždyť jeden chybný řez a člověk, který se vám s plnou důvěrou odevzdal do rukou, zemře. A kdyby skutečně zemřel, je tu vysoká možnost, že si to odpykáte užíváním antidepresiv a nikdy nekončícími návštěvami u psychologa. Chirurg psychopat ovšem k operaci přistupuje zcela bez emocí, nerozklepe ho ani vyhlídka té nejsložitější zákroky. On totiž nemá emoční základ, který by ho před riskantním krokem varoval, který by v něm vyvolával zastrčený pud útěku či útoku, který by v něm vyvolal strach. Jak tvrdí tvrdošíjně kniha.

Kniha vyvolává polemiku stran zpsychopatizování dnešní společnosti. Nadhazuje názor, že historií proplouvalo lidstvo jakožto krvavý maniak, který se dvakrát nerozmýšlel, pokud šlo o to, dát někomu pořádnou nakládačku. Můžeme nabýt dojmu, že situace se radikálně změnila, jsme civilizovaní, nevraždíme se, v našich krajích o vraždě téměř neslýcháme. Zpsychopatizování společnosti probíhá na jiné úrovni. Vnitřnější. Dochází k jakémusi odemočnění (mohu-li použít takový patvar slova). Pubescenti jsou už v rozkvětu svého mládí pod vlivem lehce přístupného porna, které jim bere lásku, nebo lépe, které lásku přetavuje na sprostý chtíč. Videoherní branže nabízí z větší části jen vraždu, vybití, tedy probuzení hnusné touhy vyhrát za každou cenu. V podvědomí takové hry působí nesmírně destruktivně. Televizní produkce je laciná a morbidní, různé reality show nabízejí formu zábavy, které se při zdravém úsudku říká, a musí říkat, ponižování. Vše by se mělo točit kolem peněz, což v lidech vyvolává touhu potlačit vlastní city, ohleduplnost, slušnost a připravit je pro svět trhu, nikoliv lidí. Svět se překrucuje na galakoncert cynismu a dekadence. Vše je super, aby se zakryla ta práchnivost, ta lacinost. Souhra vnějších vlivů konzumní společnosti nynějška nahrává reakčním silám psychopatie. Je vlastně lepší být psychopatem, člověk je výkonnější, nebere ohledy a hlavně se naprosto báječně nudí a nudu se snaží zahnat rizikem. Je lepší být psychopatem, ovšem z té lepší, chirurgické stránky, nikoliv z té maniakální, samozřejmě.

Kniha Moudrost psychopatů je rozhodně podnětná. Dává čtenářům mnoho k přemýšlení. Občas sklouzne k mírné povrchnosti, k americkému převyprávění již převyprávěného, ale pravděpodobně měl autor v úmyslu těmito úhybnými manévry zlepšit knize čtivost. Svým způsobem se mu to podařilo.

DUTTON, Kevin. Moudrost psychopatů. Vyd. 1. Brno: Emitos, 2013, 276 s. ISBN 978-80-87171-36-3