Elegantní v každé době

1 1 1 1 1 (4 hlasů)

Móda je aktuálně upřednostňovaný způsob, jak se některé věci dělají nebo používají. Tento způsob použití nebo řešení není trvalý, ale v čase se mění. Také bychom mohli říct, že móda je věčná, navzdory času, navzdory okolnostem. Každá žena se touží líbit, i když jí na hlavu padají trakaře. Období Protektorátu Čechy a Morava patří k nejtemnějším obdobím naší historie. Ale elegance dam, které na nás hledí z dobových filmových pláten, je v příkrém rozporu s tímto tvrzením. Bylo tomu skutečně tak?

knihaKniha Miroslavy Burianové Móda v ulicích protektorátu nám dává možnost nahlédnout do dosud neprobádaných končin. Byť se módě věnovalo mnoho autorů, toto období zůstávalo, snad pro svou tragičnost, trochu stranou dění. Miroslava Burianová však dospěla ke správnému názoru, že nastal čas, abychom pootevřeli dosud zavřená vrátka. Jak sama v úvodu přiznává, stál před ní nelehký úkol. Politické klima, životní tíseň, strach, transporty, žluté hvězdy na oblečení, to vše by nahrávalo tvrzení, že to, co měl člověk na sobě, nehrálo žádnou roli. Opravdu se ale móda dostala na okraj zájmu?  Je pravdou, že rozdíl mezi módními časopisy a skutečností byl markantní, neboť přídělový systém zasáhl všechny sféry lidského života. Ale přece jen – nesnažily se ženy tuto nepřízeň překonat? Vždyť film, který byl útěkem z reality, na ně útočil skvostnými róbami hvězd stříbrného plátna.

Ve své knize se proto věnuje nejen popisu střihů a látek. Burianová je především historička, takže její slovní doprovod posouvá tuto obrazovou publikaci o několik úrovní výše. V úvodu nám prozradí, jak probíhala dosavadní bádání, následně se zaměří na postavení ženy ve společnosti protektorátních Čech. Včetně toho, že nám vykreslí dobovou představu o elegantní ženě. V následující kapitole přiblíží, jak tohoto ideálu mohla žena za ztížených podmínek dosáhnout. Především nám ale ukáže, že dnešní trend – mít skříň plnou šatů – nebyl běžný ani v době rozkvětu první republiky, natož v době protektorátní.

„Z nouze vytvořená ctnost se stala předmětem propagandy. Nové rady, jak upravit starý oděv, se objevily na jaře roku 1943 dokonce i ve filmové Aktualitě, kterou promítali v biografech před filmem. Snímek se natáčel v salónu krejčího Františka Strnada a jmenoval se Ze starého nové. Ve filmu se objevily i Hana Strnadová a Zdenka Kotalíková, rovněž dcera uznávaného pražského krejčího. V kině tak ženy mohly vidět návod, jak ušít dámský kostým z pánského obleku, přičemž sukně byla ušita z kalhot. Bylo to možné jen díky tomu, že nohavice pánského obleku byly velmi široké.“ [1]

A dozvíte se mnoho dalších zajímavostí. Kde a jak se oblékaly filmové hvězdy? Bylo možné jejich oděvy napodobit? Co se stalo s věhlasnými módními salony? Existovala pánská móda? Co se nosilo pod šaty? Jaké byly boty, kabelky, šátky? To a mnoho dalšího se dozvíte ve výtečně zpracované publikaci, kterou v letošním roce vydalo nakladatelství Grada. Jedná se o knihu, která by se měla zařadit mezi odborné, z čehož plynou i její určité znaky: používá poznámkový aparát, nechybí seznam pramenů a literatury, samozřejmostí je Summary v angličtině či slovníček používaných pojmů. Přesto se jedná o skvěle napsanou a poskládanou knihu, která si své čtenáře najde i mezi širší veřejností.

Sama nevím, jestli bych měla napsat, že text je doplněn bohatým obrazovým materiálem, nebo zda by bylo vhodnější říct, že obrazový materiál je vhodně doplněn odborným textem. Ať tak či onak, zaslouží si pozornost žen všech věkových kategorií. Jedná se totiž o mimořádný počin, který by se měl objevit i ve vašich knihovnách.

[1] BURIANOVÁ, Miroslava. Móda v ulicích protektorátu. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. 286 s. ISBN 978-80-247-5020-0. Str. 43.